داستان شکل گیری بازی های ویدیویی: سونی سلطنت خود را آغاز می کند

۱۴ تیر ۱۳۹۵ موضوعات: اخبار، مطالب ویژه، مقالات بدون دیدگاه 829 بازدید

در قسمت قبل به تاریخچه ی بازی های ویدیویی در دوران اولیه پرداختیم و یادگرفتیم که نظر بازی سازان در مورد آینده  بازی های ویدیویی چیست ، پدر بازی های ویدیویی کیست ؟ و روند تکامل بازی ها از نظر داستانی و گرافیکی رو توضیح دادیم .

BaziTalk_Sonic_Cover

همچنین نظزیه ی پیکسل ها رو در موردش حرف زدیم و گفتیم که چگونه بازی های نقطه ای شکل به چنین کیفیتی که هم اکنون می بینید رسیده اند. در این قسمت ما دوره ی استارت اولیه ی توسعه ی بازی های ویدیویی را گذراندیم و وارد برهه ای از زمان شدیم که سونی قصد دارد تا سلطنت خود را آغاز کند و با کنسولی خارق العاده پا به دنیای سرگرمی های تعاملی و الکترونیکی گذاشته است .

بله در سال ها بعد ما شاهد معرفی PS1 بودیم که با کراش باندیکوت شناخته شد. تبلیغ های آن زمان ادعا می کرد که سونی پی اس وان بیش از ۱۵۰ بازی داره . کراش ، NHL و… . علاوه بر این بر روی یک دیسک کوچک شما می توانستید کلی اطلاعات نظیر موسیقی ،آهنگ و صحنه های هیجان انگیز بیشمار داشته باشید .

کنسول PS1 : آغاز سلطنت سونی در صنعت گیم

کنسول PS1 : آغاز سلطنت سونی در صنعت گیم

بله و اینگونه سونی علاوه بر گرافیک خیلی عالی ، امکاناتی رو در مورد بازی به شما می داد که هر گز در قبل ندیده بودید. می توان آن را یک دروازه برای بازی های مدرن دانست. سال ۱۹۹۶ بود که بازی Tomb Raider شما رو وارد دنیایی کرد که قبلا نظیرش را ندیده بودید. یک دنیای سه بعدی دیجتال که محیط آن واقعا عالی بود. هنوز هم اگر از گیمرهای آن زمان بپرسید که نظرشان در مورد Tomb Raider چیست قطعا به شما خواهند گفت که این بازی چگونه آنها را تحت تاثیر قرار داد و دری رو به دنیای جدید را برایشان باز کرد.

Crash

بازی کراش باندیکوت ، یکی از خاطره انگیز ترین بازی های PS1

بعد از پلی استیشن نینتندو نیز از بازار رقابت عقب نماند و Nintendo 64 را معرفی کرد. در واقع پلی استیشن و نینتندو ۶۴ سر آغاز گر تولید بازی های سه بعدی بودند و در آن زمان بود که زلدا گونه ای دیگر دیده شد.

نوآوری جدید در بازی ها  به دید آقای میاموتو اجازه داد تا با خود بگوید که من الان این توانایی را دارم که چندضلعی ها رو در زمان واقعی به همان سرعت فریم ریت دستکاری کنم .یعنی به جای اینکه برگردیم عقب و دور بشویم حالا میتوانیم در اطراف دایره ها بدویم و یا درون و یا بیرون صفحه نمایش حرکت کنیم. در نتیجه میاموتو ابعاد کاملاً جدیدی را به گیم پلی اضافه کرد و دسته ی کنسول طوری طراحی شده بود که که یک استیک آنالوگ داشت که قادر بود حرکت رو کنترل کند.

Nintendo64

کنسول خاطره انگیز Nintendo 64 : سر آغاز گر توسعه ی بازی های سه بعدی

مطمئنا این بازی های سه بعدی یک بعد جدید را به شما نشان می داند و کار بازی سازها عملا سخت بود چرا که باید به بازیکنان می گفتند که آنها می توانند در این بعد جدید آزاد بوده و کارهای بیشتری را انجام دهند. بعد از آن امکانی فراهم شد که بازی ها با فریم ریت بهتر، صدای عالی تر و همچنین محیط بهتر ارائه شوندو در بالا صحبت از چند ضلعی کردیم. هر چقدر که تعداد آنها در بازی زیاد شود ، شخصیت های بازی طبیعی تر دیده می شدند.

tomb-raider-ss1

بازی مهاجم مقبره یکی از عنوان هایی که صنعت گیم رو متحول کرد

اما می رویم به سال ۲۰۰۰ ، زمانی که PS2 عرضه شد. با آمدن این کنسول می توانستید محیط رو خیلی طبیعی تر ببینید. این خود باعث می شد که شما خیلی بهتر در بازی غرق شوید . در آن زمان سازندگان احساس می کردند که بازی ها از گرافیک خیلی خوبی روی کنسول برخوردارند. البته آن زمان ها چهره ها و محیط در این کنسول هم زیاد واقعی نبود ولی باز هم به اندازه ی خود عالی کار شده بود.

PS2

PS2 کنسولی که گرافیک رو بهتر نمایش داد

اما مایکروسافت نیز در همان زمان به فکر رقابت بود . به گفته ی یکی از اعضای تجاری این شرکت ، اد فرایز روزی یک تیم از دایرکت ایکس به دفتر فرایز آمده و میگویند که قصد دارند تا دایرکت ایکس را درون جعبه قرار دهند. X از DirectX با box می شود همان Xbox خودمان! 😀 نقشه ی اصلی مایکروسافت این بودکه کنسول آنها بتوانند DirectX رو مانند ویندوز اجرا کند. به گفته ی فرایز مایکروسافت خیلی بین این دو مفهوم پل زد و در واقع قرار بود Xbox بین چیزی که در فرهنگ PC رخ می دهد و چیزی که در فرهنگ کنسول اتفاق می افتد ، باشد. خلاصه که سال ها گذشت و ما رسیدیم به کنسول های نسل هفتمی.

xbox

اولین کنسول Xbox

یعنی ما به PS3 رسیدیم. قدرت این دستگاه برای سازندگان به حدی بود که قصد داشتند تا بخش داستانی بازی ها رو به طرز جدید و خارق العاده ای در بازی پیاده کنند. در این نسل در واقع وارد دنیایی شدیم که شما می توانید کاراکترها رو به میل خودتون هر جای بازی که بخواهید ببرید و کارهایی رو انجام بدید که قبلا نمیتونستید. مثلا در آنچارتد ما به جاهایی رفتیم که هرگز در قبل ندیده بودیم. این در حالی است که مایکروسافت و نینتندو نیز از این قافله عقب نماندند و Xbox 360 و Wii پا به عرصه گذاشتند.

7th-gen-consoles

یکی از بازی سازها می گوید که زمانی که دسته ی  Wii را در دستان خود گرفته است ، یک تخته و چندتا دکمه ی الکترونیکی بر روی آن بوده است! این خود شروع یک موفقیت و همچنین لذت خاصی در بازی داشته است.

اما در مورد جنگ کنسولی که به نظر می رسد از آن زمان شدت بیشتری گرفته است ، شما همیشه سعی می کنید از آن چیزی که در دستان خود دارید دفاع کنید و این امری عادی است . ولی همیشه سرگرمی مهم است  و این که بعد از خستگی و درگیری های روزانه پای گیم بنشینی و لذت ببری . مهم نیست Xbox  داشته باشیم یا PS مهم لذت بازی کردن است.

با موج پیوسته ی تغییرات فنی و هنری ، صنعت بازی نیز پیشرفت کرد و ما وارد موج تازه ای از بازی ها شدیم. هنر در اینجا حرف اول را می زند ولی مهم این است که هر کس درک خود را از هنر دارد. این مسئله خود باعث می شود که شما نسبت به دنیا یک دید پیدا کنید ، خواهد تحقیر باشد خواه بزرگی، این هنر است که در رسانه ها به شما آن چیزی که باید از یک بازی داشته باشید را در ذهنتان شکل می بخشد.

البته اگر بازی ها به این محدود می شد که شما با فشردن دکمه ی X می توانید این کار را انجام دهید یا با دایره کار دیگری اکشن دیگری را در بازی انجام دهید ، مطمئنا بازی های ویدیویی مانند الان جذاب نبودند. این هنر در بازیهای ویدیویی است که باعث می شود شما به سمت آن جذب شوید و همیشه هنرمند در بخشی از این حرفه سهیم نیست ، بلکه شما به عنوان یک مخاطب با تشویق های خود که وای.. چه بازی توپیه ، چه گرافیکه خوبی داره ، خود را در این هنر سهیم می کنید.

The-Legend-of-Zelda-Skyward-Sword

خیلی جالبه که تکنولوژی بازی های مدرن ، هنوز هم بر اساس همان عقیده ی اصلی قدیم بنا شده اند. پیوند دادن لایه هایی جدید از علم با هنر تا با آن به مراحلی بالاتر از نوآوری و تجلی برسیم. در واقع چیزی که امروزه در بازیهای مدرن میبینیم ، تنها یک پیشرفت کوچک در سخت افزار و گرافیک را نمایان نمیکند ، بلکه به کار گیریِ موازیِ پیشرفت تدریجی اطلاعات و حافظه های ابری را به تدریخ به سمتی دیگر سوق می دهد. این جمله کمی سنگین بود ولی معنی آن خیلی ساده است .همه ی افراد میتوانند هر گیمی را در هر جایی در هر زمانی بازی کنه با سرعت و کیفیت حیرت انگیز تجربه کنند.

ما فعلا دوره ی جدید را کمی نگه می داریم تا در قسمت بعدی با شرکتی که بازی ویدویی را به درجه ی ارتقا امروزی رساند در خدمت شما باشیم.

با بازی تاک همراه باشید

Nathan Drake
به نظر من گیم خودش یک نوع هنره و گیمر هم هنرمند . پس چه خوبه که ما توی این دنیای پر از هنر سهیم هستیم و از این سرگرمی استفاده می کنیم م.ت - PS4 گیمر ;)
مطالب مرتبط

0 دیدگاه ارسال شده

دیدگاه خود را بیان کنید :

لطفا از بخش فهرست‌ها منویی را برای (منوی موبایل) انتخاب کنید.