ویژه بازی تاک : داستان شکل گیری بازی های ویدیویی (۱)

۱۳ تیر ۱۳۹۵ موضوعات: اخبار، پست ثابت، پست ثابت، مطالب ویژه، مقالات بدون دیدگاه 278 بازدید

در سال های قبل چیزی به نام بازی های ویدیویی وجود نداشت و اصلا کسی فکرش را هم نمیکرد که ما هم اکنون چنین پیشرفتی را در این صنعت ببینیم.

1

حال اینکه چه چیز باعث شد تا ما به چنین جایگاهی در این صنعت برسیم به عقیده ی برخی از کارشناسان کنجکاو بودن ، ضرورت و خلاقیت است. دقیقا چیزی که در بازی های ویدیویی دیده می شود . شما کنجکاو هستید که بدانید در جنگ جهانی اول چه اتفاقی می افتاده ، کنجکاو هستید فضا ار ببینید و مواری از این قبیل باعث می شود تا شما به سمت آنها بروید . ضرورت یک سرگرمی خاص نیز خود می تواند دلیلی بر بوجود آمدن این صنعت و پیشرفت آن شده باشد . اما مهمترین امر که شما در گیم میبینید و اصلا بدون وجود آن نیز توسعه ی بازی امکان پذیر نیست ، خلاقیت است. قطعا بدون وجود چنین عاملی نمی توان توقع استقبال قشر گیمر ار عناوین مختلف را داشته باشیم.

اما… سال ها قبل با سر هم بندی کردن سرگرمی های الکترونیکی بسیار ارزان قیمت بود و همچنین به علت حضور در  ابتدای راه خود صنعت گیم هنوز خام بود. اما از آنجا که بشر هم خود حس کنجکاوی و خلاقیت دارد ، قطعا مشخص است که چنین مسئله ی پولسازی محال ممکن بود که در طول زمان دست نخورده باقی بماند. همین امر باعث شد که گیم به شکل امروزی پویا تر ، زنده تر و از همه مهم تر قوی تر شود.

Video_Gaming_Industry

فکر نکنید که چنین پیشرفتی با جادوگری متخصصان رخ داده، بلکه اعضای دیگر تیم مانند طراحان ، هنرمندان و … نیز در این امر سهیم بودند. از آنجایی که بازی های ویدیویی موجب سرگرمی افراد می شد ، شرکت ها بر آن شدند تا با هم رقابت کنند. همین امر خود چالشی بود که متخصصان در این زمینه را به تلاش های زیادی وا داشت .

نه تنها مردان ، بلکه زنانی نیز در این صنعت بودند که همگی با هم باعث شدند تا چنین سرگرمی خارق العاده ای رو امروز شاهد باشیم. اینکه انسان بتواند رو زمین کار مفیدی رو انجام بده خیلی مهمه و این افراد آفریده شدند تا ما به شکل امروزی از گیم لذت ببریم. ما در چند اپیزود قصد داریم تا به بررسی تاریخچه ی بازی های ویدویی اشاره کنیم تا شما با مهمترین افراد این صنعت و خالقین اثرهای بزرگ آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

بزرگان صنعت بازی سازی و سینما در مورد گیم چه نظری دارند ؟

در طول این مقاله قصد داریم تا سخن بازی سازان بزرگ و فعالان سینمایی را در مورد صنعت گیم را بدانیم .

آقای ویل ویتون که او را قبلا در پیشتاران فضا نیز دیده بودیم ، به بازی های ویدیویی علاقه ی بسیاری دارد. چرا که فکر می کند بازی کردن مثل تجربه ی دیدین فیلم است یا مثلا خواندن یک کتاب . چرا که این دو باعث می شود تا انسان خیال پردازی کند. با این تفاوت که شما علاوه بر دیدن فیلم ، می توانید با آن نیز تعامل داشته باشید و خود قسمتی از آن هستید.

اما موسسGearbox (سری بوردرلند) آقای رندی پیچفورد نیز می گوید که بازی های ویدیویی نقش جالبی در بازی کردن دارند. خصوصا در مورد پولسازی خیلی مهم هستند. او می گوید که بازی سازان در حال حاضر متوجه شده اند که چنین چیز خارق العاده ای هم هست و در آینده خیلی خیلی بهتر هم خواهند شد

مکس لندیس ، نویسنده ی فیلم  Chronicle نیز نظر خود را دارد. به عقیده ی لندیس بازی های ویدیویی در این نقطه از زمان کاملا با فرهنگ بشر پیوند خورده اند و این راه لازم و قطعی هست. این پیوند روز به روز نیز عمیق تر می شود. چرا که بازی های ویدیویی در کارهای که انسان ها انجام می دهند خیلی بیشتر وارد شده و در آن رخنه می کنند. به گفته ی او این بازی ها بخشی از زندگی ما می شوند و این به طوری است که ما خودمان متوجه آن نمی شویم.

Bazitalk_Kojima_Cover

اما نظر آقای هیدیو کوجیما ، یکی از بزرگترین بازی سازان را با هم بخوانیم که استاد واقعا گل گفته اند. به گفته ی او تمام رسانه ها در زمان حال نیز وجود دارند. برای مثال ضبط ها و نوار کاست ها خیلی کم در دست ما هستند ولی آهنگ هایی که درون آنها ضبط شده بود هنوز در دسترس اند و اکنون تبدیل به نوع دیجیتالی خود شده اند. این امر برای کتاب ها و فیلم ها هم صدق می کند. آنها از بین نمیروند بلکه در فیلم دیگری دیده می شوند. در مورد تکامل بازی های ویدیویی نیز همین مورد اتفاق خواهد افتاد. آنها مرتبا در حال تغییر رشد هستند. آنها همیشه به عنوان یک فرهنگ جهانی برای انسان ها محسوب مسی شوند. بعد از صدها سال بعد هنوز هم شاهد بازی های ویدیویی هستیم.

با آماری جالب از بازی های ویدیویی همراه باشید

سازمان ESA یا همان انجمن نرم افزارهای سرگرمی آماری جالب را در چند سال پیش منتشر کرد که بد نیست شما هم کمی در مورش بدانید. این ارگان می گوید که میانگین سن کسانی که بازی های ویدویی را انجام میدادند ۱۲ سال بوده .این آمار در مورد بزرگسالان ۱۴ سال است .گیمرهای پسر میانگین سنی ۱۶ و خانم ها ۱۲ سال می باشد. اما جالب تر اینکه در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۹ درصد از کلیه ی  خانه دارهای آمریکایی یک کنسول اختصاصی بازی داشته اند! همچنین این آمار گاه به دو کنسول نیز رسیده است.

این در حالی است که میانگین سن بازیکن ها در ۲۰۱۳ میزان ۳۰ سال بوده است و ۴۷ درصد بازیکن ها خانم بوده اند . همچنین بنا بر عقیده ی ۴۲ درصد بازیکنان ، کامپیوترها و بازی های ویدیویی بهترین ارزش را برای خرج کردن پول هایشان دارند، این امر در مقایسه با خریدن DVD و با رفتن به سینما است. افرادی که اقدام به خرید بازیهای ویدیویی می کنند به طور میانگین ۳۵ سال سن دارند. این افزایش سن در طول زمان این نتیجه را می دهد که کنسول ها و دستگاه های بازی حالا دیگر فقط برای تزیین در خانه ها نیستند و علاوه بر اینکه شما آنها را در منزل خود دارید ، در جیبتان نیز وجود دارند! بله خیلی از افراد کنسول های دستی نظیر ویتا ، PSP و حتی تبلت ها و موبایل های مخصوص گیم دارند.

2951151-vita

از تعداد گیمرها ، ۱۵ درصد اقدام به پرداخت در بازی های آنلاین می کنند. ۳۳ درصد افراد بازی ها رو بر روی موبایلشون و ۲۵ درصد بر روی کنسول های دستی تجربه میکنند.

اکثر گیمرهایی که کنسول بازی دارند ، از آنها برای رسانه هایی مانند دیدن فیلم ، سریال و یا گوش دادن موسیقی استفاده می کنند. اما در مورد اجتماعی بودن گیمرها ، ۶۲ درصد از این افراد با بقیه نیز بازی هاشون رو تجربه می کنند که می توانند آنلاین باشد یا در خانه کنار دوستان.

در مورد درجه بندی محتوای بازی ها ۸۵ درصد به سایت ESRB مراجعه می کنند. این سایت بازی ها رو بر اساس محتوا به رده های سنی مختلف تقسیم بندی و با سنین مختلف آن را هماهنگ می کند. T به معنای ۱۳ تا ۱۹ سال ، E به معنی تمام سنین و  M برای افراد ۱۸ سال به بالا است.

البته در ایران ممکنه این موضوع کمتر رخ بده : سوال مهم اینه که والدین چقدر بر بازی کردن بچه ها نظارت دارند. آمار این گزینه هم جالبه ۷۵ درصد والدین معتقد هستند که این کار خیلی مفید هست . همچنین آنها محدودیت زمانی رو برای بازی های ویدیویی بیش از هر وظیفه ی دیگه اعمال می کنند.

esrb-teen-logo-300

در ۹۰ درصد موارد ، زمانی که پدر و مادری بازی را برای فرزند خود میخرد یا اجاره می کند به عنوان هدیه ای برای او محسوب می شود و در ۸۲ درصد مواقع بچه ها از والدینشون برای خرید یا اجاره ی بازی ویدویی اجازه می گیرند.

درست مانند فیلم ها ، گیم نیز ژانرهای خود را دارد: اکشن ، ماجراجویی ، ورزشی ، شبیه سازی، هک و اسلش ، اشاره و کلیک و … که هر روز هم به انها اضافه می شود . هر ژانر برای خود ترکیبی از سرگرمی های مختلف است که گیمر را ساعت ها سرگرم خود می کند.

در دهه ی گذشته بازی های ویدیویی از ۶ میلیارد به ۲۴ میلیارد دلار در آمد افزایش یافت!! این درآمد از فیلم ها و آهنگ ها خیلی بیشتر است.

اما نتیجه ای که از این بخش می گیریم این است که نه تنها این صنعت از بین نمی رود بلکه روز به روز هم با پیشرفت های چشم گیر مواجه می شود.

چگونه از گیم به گیم رسیدیم ؟

شاید برای همه ی شما سوال باشد که اولین شرکت یا فردی که اقدام به طراحی و توسعه ی بازی های کرد که بود؟ البته پاسخ دادن به این سوال خیلی پیچیده است. دلیل آن هم این است که هر کسی به سهم خود در این پیشرفت نقش داشته است.

همیشه بحث سر این است که پدر بازی های ویدیویی اصلا کیست ؟ خیلی ها می گویند نولان بوشنل و عمده دلیل آن هم پایه گذاری آتاری است . خیلی ها هم میگویند که رالف بیر آغاز کننده ی این راه عظیم بوده چرا که Brown Box را ساخت که در واقع اولین کنسول بود.

nolan-bushnell

اما یوشیری اونو خالق سری Streer Fighter عقیده دارد که شیاگرو میاماتو پدر بازی های ویدیویی است و دلیل آن هم خلق بازی پونگ است و تمام بازی هایی رو که الان میشناسیم ساخت.

ralph_baer.0.0-550x300

حتی برخی دیگر هم جان کارمک را پدر بازی های ویدیویی می دانند . او در دانشکده MIT بازی جنگ فضایی – Space war رو ساخت. برخی دیگر هم می گویند کوجیما!

خب حالا ما می خواهیم تا از سال های قبل شروع کنیم و ببینیم که اصلا مغز متفکر این صنعت کیست ؟ اتاق کوچکی را در نظر بگیرید که در پشت در واحد تکنولوژی دانشگاه ماساچوست آن هم در سال ۱۹۶۲ قرار داره! در آن زمان کامپیوترهای بصری یه نام PDP1 وجود داشتند.

حال از زبان نولان بوشنل ، موسس آتاری شروع کار بازی های ویدیویی را خواهید خواند. بوشنل می گوید که استیو راسل کسی بود که او به کارهایش رسیدگی می کرده است. راسل برای PDP1 بازی به نام جنگ فضا رو میسازد. بوشنل خود نیز از کسانی بوده که این بازی را تجربه می کرده است. در همان زمان به ذهنش می رسد که چه خوب می شود اگر آن را به دستگاه های آرکید نیز بیاورد، چرا که خود باعث افزایش در آمد می شود.

جان شارپ مورخ بازی های ویدویی می گوید که در واقع Space war بازی بود که برای اثبات ظرفیت های شرکت های دیجتالی توسعه پیدا کرد. PDP1 در سال ۱۹۶۲ گروهی از دانشجویان و کارمندان MIT قصد داشتند تا بازی رو خلق کنند که ظرفیت های این ماشین رو به نمایش بگذارد. تنها ویزگی خاصی که آنها به سمتش جذب شده بودند ، صفحه نمایش PDP1 بود. چرا که بر خلاف پیشنیان خود برای نمایش داده از کاغذ استفاده نمی کرد .

PDP-1

استیو راسل کسی است که اولین بازی ویدویی رو ساخت که خیلی ها از آن استقبال می کردند و البته بعضا سعی می کردند که از آن دور باشند ، چرا که PDP1 رو به هدر می داد.

حال جالب است بدانید که این یک نظریه است . برخی دیگر میگویند که قبل از این ها بود که بازیهای ودیویی متولد شدند. آنها میگویند که گیم عملا یک ابزار جانبی در تکنولوژی جنگ سرد بود.

در سال های قبل از بوشنل ، افراد متعدد با هم تیم شدند تا راه را برای ساخت بازی هموار کنند. در واقع نولان آتاری را خلق کرد تا بگوید که   چه چیزی می تواند یک بازی خوب رو بسازد. او بازیهای زیادی رو بازی و آنها را درک کرد.وقتی که بعد از آن بازی سازان فهمیدند بازیهایی بیشتر موفق هستند که راحت یاد گرفته میشدند ولی حرفه ای شدن در آنها سخت بود. مثلا همین بازی پونگ رو در نظر بگیرید ، در حین سادگی به گونه ای طراحی شد که درونش پیچیدگی داشت و همین امر باعث شد تا به یک وسیله بازی بزرگ در کنار دیگر دستگاه ها تبدیل شود.

احتمالا تا به حال کلمه ی RGB رو شنیدید. طراحی بازی ها نیز به همین واژه بر میگیرده که متشکل از Red به معنی قرمز ، blue به معنای آبی و Green به معنی سبز هست. در واقع این خود اشاره به محل تصویرِ قرمز، سبز و آبی در دستگاه نمایش ویدئویی است. از آنجایی که هر سکانس در بازی مانند تصویر از پیکسل تشکیل شده ، هر چه که تعداد پیکسل های آن بیششتر شود ، تصویر بهتر و شفاف تری رو به شما ارائه می دهند. به همین علت در طول زمان مقادیر کیفیت از ۸ به ۱۶ بیت و سپس به ۳۲ ، ۶۴ و ۱۲۸ تبدلی شد که خود باعث افزایش کیفیت می شود.

Pacman

چیزی که ما به آن Fidelity میگوییم از همین مقادیر به وجود آمده است که در اصطلاح به آن صداقت تصویر نیز گفته می شود.

در قدیم که PS4 و Xbox One نداشتیم ، دستگاهی به نام مگنواکس وجود داشت که اصطلاحا به آن  ادیسه هم می گفتند. در این دوره کنسول اصلا گرافیک نداشت و شما فقط چند نقطه رو بر روی صفحه ی تلویزیون خود می دیدید و همین دستگاه به رنگی شدن صفحه ی شما با پوششی از میلار کمک کرد.

atari2600

اما تنها کنسولی که در آن زمان نمودی از پیشرفت بازی های ودیویی و نشانی از پولساز بودن این صنعت بود ، آتاری ۲۶۰۰ است. بازیهایی که روی این کنسول تجربه می شدند هنوز هم در خاطره ی خیلی از ما هستند. مثل دانکی کونگ و Pac man .

بعد از این کنسول به یاد ماندنی جا دارد اشاره کنیم به نینتندو که در سال  ۱۹۸۵ دوران اوج خود را طی می کرد. NES یکی از بهترین دستگاه های گیم در زمان خود بود. به گفته ی خیلی از افرادی که یکی از این دستگاه ها در زمان کودکی خود داشتند ، بهترین دوران زندگی را به آنها داده است. یکی از جالبی های این دستگاه تفنگی بود که می توانستید با آن برخی از بازی ها رو تجربه کنید! بعد از آن صنعت ساخت کنسول و گیم خیلی بهتر شد .

Wikipedia_SNES_PAL

در سال ۱۹۹۱ ما شاهد دستگاهی به نام سوپر نینتندو بودیم که معرف دنیای خاطره انگیز سوپر ماریو بود. بازیهای متعددی هستند که در آن زمان بر روی این دستگاه منتشر می شدند . بازیکن سعی می کرد تا افرادی را در آنها نجات دهد و همین امر خود باعث شد تا بخش داستانی به بازی های ویدیویی وارد شود. همچنین در آن زمان کیفیت بازی ها خیلی مورد توجه قرار گرفت.

دستگاهی که بعد از این کنسول ها معرفی شد Sega genesis  بود و بازی های نظیر سونیک ، کلانتر ، شیرشاه ، کمیسر ، ایسوات و .. را در آنها می دیدم و همچنین باس فایت ها در آن به شدت مشاهده می شد.

پایان قسمت اول

Nathan Drake
به نظر من گیم خودش یک نوع هنره و گیمر هم هنرمند . پس چه خوبه که ما توی این دنیای پر از هنر سهیم هستیم و از این سرگرمی استفاده می کنیم م.ت - PS4 گیمر ;)
مطالب مرتبط

0 دیدگاه ارسال شده

دیدگاه خود را بیان کنید :

لطفا از بخش فهرست‌ها منویی را برای (منوی موبایل) انتخاب کنید.