بعد از ضرر مالی در سال ۲۰۲۲، لاریان در سال ۲۰۲۳ با فروش بالدورز گیت ۳، سود هنگفتی معادل ۲۶۰ میلیون دلار به دست آورد.

استودیوی لاریان، خالق بازی Baldur’s Gate 3، با موفقیت چشمگیر این عنوان، به سود هنگفتی دست یافته است. گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های معتبر از جمله ایندیپندنت ایرلند نشان می‌دهد که این استودیو در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۴۹ میلیون یورو (حدود ۲۶۰ میلیون دلار) سود قبل از کسر مالیات کسب کرده است. این رقم، رشدی بیست برابری را نسبت به درآمد سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

شرکت هلدینگ لاریان در دوبلین، ایرلند مستقر است و علیرغم قرار داشتن دفتر مرکزی اصلی در گنت بلژیک، عواید خود را از طریق دفتر دوبلین، محل استقرار بخش قابل توجهی از تیم نویسندگان بازی، مدیریت می‌کند. قوانین مالیاتی مطلوب ایرلند، عاملی کلیدی در جذب بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای استقرار دفاتر اروپایی یا جهانی خود در این کشور است.

در سال گذشته، لاریان ۴۲۷ میلیون یورو (۴۴۶ میلیون دلار) درآمد داشته است. ایندیپندنت، تعداد نسخه‌های فروخته شده Baldur’s Gate 3 را ۱۵ میلیون نسخه ذکر کرده، هرچند خود لاریان هنوز آمار دقیقی از فروش ارائه نداده است. برآوردهای استیم اسپای در دسامبر ۲۰۲۳، ۲۰ میلیون مالک این بازی فقط در پلتفرم استیم را نشان می‌داد، در حالی که مایکل دوز، مدیر انتشارات لاریان، در فوریه ۲۰۲۴ از بیش از ۱۰ میلیون بازیکن برای این بازی خبر داده بود. شرکت هاسبرو، مالک Dungeons & Dragons، نیز از فروش Baldur’s Gate 3، ۹۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

سال ۲۰۲۲ برای لاریان سالی نسبتاً آرام بود. درآمد کل شرکت در آن سال به ۲۲.۷ میلیون یورو (۲۴ میلیون دلار) رسید و حتی ۲۱۴ هزار یورو (۲۲۳ هزار دلار) ضرر نیز ثبت کرد. این نشان از نوسانات بالای صنعت بازی‌سازی دارد، صنعتی که توسعه‌دهندگان قبل از موفقیت احتمالی یک بازی، باید هزینه‌های هنگفتی را در بازه زمانی طولانی متحمل شوند.

مستند Gameumentary در سال ۲۰۱۸، به طور مفصل به چالش‌های لاریان به‌عنوان یک استودیوی مستقل RPG در دهه ۲۰۰۰ اشاره کرده بود. لاریان دوره‌های سختی را پشت سر گذاشته، با تعدیل نیرو و کار بر روی بازی‌های آموزشی روبرو شده بود تا اینکه با موفقیت کیک استارتر و فروش Original Sin 1 به ثبات رسید.

اما اکنون اوضاع کاملاً تغییر کرده است. لاریان در حال آماده‌سازی منابع مالی قابل توجهی برای دو پروژه RPG جدید خود است که هنوز معرفی نشده‌اند. این استودیو همچنان به‌عنوان بزرگترین استودیوی مستقل بازی‌سازی، با شاید تنها Valve به‌عنوان رقیب هم‌رده، فعالیت می‌کند. تنسنت سهام‌دار اصلی و اقلیت این شرکت است، اما سِون وینکه، بنیانگذار و کارگردان Baldur’s Gate 3، همچنان مالک و مدیرعامل است.

جیسون شرایِر از بلومبرگ، در مقاله‌ای پس از انتشار BG3، به موفقیت لاریان در بحران تعدیل نیرو در صنعت بازی، اشاره کرد و این موفقیت را به استقلال شرکت و رهبری وینکه نسبت داد. عدم وجود فشارهای مالی ناشی از سهامداران در شرکت‌های سهامی عام، محدودیت مالی اصلی لاریان را به پرداخت حقوق کارمندان محدود می‌کند، نه بالا بردن نمودارهای مالی.

سال ۲۰۲۴ نیز برای لاریان سالی پربار بوده است. صرف نظر از اعداد دقیق فروش، Baldur’s Gate 3 به طور میانگین کاربران روزانه بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است. موفقیت لاریان، نشان دهنده امیدی بزرگ برای توسعه‌دهندگان بازی‌های نقش‌آفرینی است.

مجله خبری بازی و تکنولوژی بازی تاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *