در یک تحول بیسابقه که صنعت بازیهای ویدئویی مستقل را تحت تأثیر قرار داده است، مراسم معتبر Indie Game Awards اخیراً جوایز "بهترین بازی سال" و "بهترین شروع" را که پیشتر به بازی Clair Obscur: Expedition 33 تعلق گرفته بود، پس گرفت. این تصمیم جنجالی در پی تأیید استودیوی Sandfall Interactive، سازنده بازی، مبنی بر استفاده از هوش مصنوعی مولد در فرآیند توسعه، اتخاذ شد و بار دیگر بحثهای داغ پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در بازیهای ویدئویی را شعلهور ساخت.

رسوایی هوش مصنوعی در جوایز بازیهای مستقل؛ پس گرفتن عناوین Clair Obscur: Expedition 33
بازی Clair Obscur: Expedition 33 هفته گذشته با درخشش در مراسم Indie Game Awards 2025، موفق به کسب دو جایزه مهم "بهترین بازی سال" و "بهترین شروع" شده بود. اما این پیروزی دیری نپایید و برگزارکنندگان جوایز بازیهای مستقل به سرعت وارد عمل شدند. بر اساس توضیحات منتشر شده در صفحه پرسشهای متداول Indie Game Awards، یکی از شروط اصلی برای شرکت در این رقابتها، عدم استفاده از هوش مصنوعی مولد در توسعه بازی است. استودیوی Sandfall Interactive پیش از ارسال بازی خود برای بررسی، این توافقنامه را پذیرفته بود. با این حال، اعتراف رسمی Sandfall به کارگیری هوش مصنوعی در بازی Clair Obscur: Expedition 33 در روز برگزاری مراسم، این نهاد را بر آن داشت تا به سرعت تصمیم به پس گرفتن جوایز بگیرد و نام آن را از فهرست برندگان حذف کند. این رویداد، هشداری جدی برای توسعهدهندگانی است که قصد استفاده از هوش مصنوعی در بازیهای خود را دارند.
اعتراف Sandfall Interactive و حواشی استفاده از هوش مصنوعی در ساخت بازی
تأیید استفاده از هوش مصنوعی مولد توسط Sandfall Interactive نه تنها برای خود استودیو، بلکه برای کل صنعت بازیهای مستقل پرسشبرانگیز شد. فرانسوا موریس، یکی از چهرههای کلیدی Sandfall، در مصاحبهای با رسانه اسپانیایی El País در ماه ژوئن گذشته، همزمان با عرضه Clair Obscur: Expedition 33، به شکلی محدود به بهرهگیری از هوش مصنوعی در مراحل توسعه اشاره کرده بود. هرچند این موضوع در آن زمان توجه گستردهای را به خود جلب نکرد، اما پس از اهدای جوایز Indie Game Awards، نقلقولهای او به سرعت در شبکههای اجتماعی بازنشر شد.
در زمان عرضه، بازی Clair Obscur: Expedition 33 حاوی بافتهایی (Textures) بود که توسط برخی کاربران به عنوان محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی شناسایی شدند. اگرچه Sandfall Interactive به سرعت با انتشار یک بهروزرسانی، این محتوا را با منابع کاملاً سفارشی و دستساز جایگزین کرد، اما حضور اولیه آنها برای نقض قوانین Indie Game Awards کافی بود. این اتفاق نشان میدهد که حتی استفاده جزئی از هوش مصنوعی در بازی میتواند تبعات سنگینی به دنبال داشته باشد و بر اعتبار یک عنوان مستقل تأثیر بگذارد.
چالشهای هوش مصنوعی مولد در صنعت بازیسازی و آینده جوایز بازیهای مستقل
استفاده از هوش مصنوعی مولد در خلق محتوای هنری و طراحی بازی، موضوعی است که در سالهای اخیر به بحثی داغ و جنجالی در صنعت سرگرمی تبدیل شده است. جامعه هنرمندان و توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی نگرانیهای جدی در مورد اصالت، کپیرایت و تأثیر آن بر مشاغل انسانی مطرح کردهاند. در حالی که برخی استودیوها به دنبال بهرهبرداری از پتانسیل هوش مصنوعی برای تسریع فرآیند توسعه و کاهش هزینهها هستند، رویداد Indie Game Awards با این اقدام قاطعانه، پیامی روشن به جامعه بازیسازی ارسال کرد: حفظ اصالت و خلاقیت انسانی در بازیهای مستقل، از اولویت بالایی برخوردار است.
نقاط کلیدی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازیها:
اصالت و اخلاق: نگرانی در مورد تعریف "اثر هنری" و مالکیت معنوی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی.
تأثیر بر مشاغل: ترس از جایگزینی هنرمندان و توسعهدهندگان انسانی توسط ابزارهای هوش مصنوعی.
شفافیت: لزوم شفافیت توسعهدهندگان در مورد میزان و نوع استفاده از هوش مصنوعی در محصولاتشان.
این مورد Clair Obscur: Expedition 33، با واکنشهای عمومی کمتر شدیدتری نسبت به مواردی چون بازی The Alters از استودیوی 11 Bit Studios مواجه شد که به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، انتقادات بسیاری را برانگیخت. اما تصمیم Indie Game Awards نشان داد که جوایز و رویدادهای تخصصی میتوانند نقش مهمی در شکلدهی به استانداردهای اخلاقی و فنی صنعت بازیهای مستقل داشته باشند و مسیر آینده این حوزه را مشخص کنند.
معرفی برندگان جدید جوایز بهترین بازیهای مستقل
پس از سلب جوایز از Clair Obscur: Expedition 33، برگزارکنندگان Indie Game Awards اعلام کردند که دو بازی دیگر که در هر دسته در رتبه بعدی قرار داشتند، اکنون به عنوان برندگان جدید معرفی خواهند شد. بر این اساس، جایزه "بهترین بازی اول" (Best Debut) به بازی تحسینشده We’re Closed اهدا میشود و عنوان "بازی مستقل سال" (Indie Game of the Year) نیز به بازی جذاب Blue Prince تعلق خواهد گرفت. این تغییرات، فرصتی دوباره برای قدردانی از تلاش و خلاقیت توسعهدهندگان بازیهای مستقل فراهم کرد که از اصول رقابت Indie Game Awards پیروی کردهاند.
مطالب مرتبط
- طرفداران سری یاکوزا آماده باشند: زمان دقیق برگزاری دایرکت Yakuza Kiwami 3 و Dark Ties اعلام شد
- تکلند افقهای جدید Dying Light را نشانه میگیرد: آغاز توسعه یک بازی آنلاین در فرنچایز محبوب
- فهرست مورد انتظار بازیهای رایگان اپیک گیمز فاش شد؛ هدیه Red Dead Redemption 2 جامعه گیمرها را بهتزده کرد
- فهرست مورد انتظار بازیهای رایگان اپیک گیمز فاش شد؛ هدیه Red Dead Redemption 2 جامعه گیمرها را بهتزده کرد

نیکی نمازی
او فارغالتحصیل رشته روزنامهنگاری با گرایش رسانه دیجیتال است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۹ به عنوان نویسنده آزاد در حوزه بررسی گجتهای پوشیدنی آغاز کرده است. وی در حال حاضر، سردبیر بخش اخبار تکنولوژی در یک مجله آنلاین بازی و تکنولوژی است.



