## بازی Baldur’s Gate 3، نشانهای از بازگشت به ریشههای RPG
بازی Baldur’s Gate 3 در سال گذشته، با تحسین منتقدان و فروش خیرهکننده، به یکی از موفقترین عناوین سال تبدیل شد. این بازی در صدر لیست 100 بازی برتر سال 2024 قرار گرفت و با استقبال بینظیر طرفداران روبرو شد. Baldur’s Gate 3 با اتکا به سیستم Turn-Based و استفاده مستقیم از قوانین Dungeons & Dragons نسخه پنجم، راهی تازه و نوآورانه در دنیای RPG را به نمایش گذاشت.
در حالی که بسیاری از بازیهای RPG با بودجههای هنگفت به سمت گیمپلی مبتنی بر اکشن گام برداشتهاند، Baldur’s Gate 3 از این روند پیروی نکرده است. بازیهای بزرگی مانند Dragon Age و Final Fantasy در سالهای اخیر، اکشن را بر محور گیمپلی خود قرار دادهاند. حتی بازیهای Bethesda، با وجود گیمپلی اول شخص، به این سمت گرایش پیدا کردهاند و از پیچیدگیهای RPG به طور کامل فاصله گرفتهاند.
Starfield، به عنوان آخرین اثر Bethesda، در مقایسه با Skyrim، به طور چشمگیری از لحاظ مکانیزمهای RPG ضعیفتر عمل میکند. به نظر میرسد که Bethesda به دنبال حذف عناصر RPG و ایجاد تجربهای سادهتر برای بازیکنان است. Bruce Nesmith، مدیر سابق Bethesda و طراح Skyrim، این تغییر را به توجه به هدف متفاوت Baldur’s Gate 3 نسبت به Skyrim و بازگشت به سبک قدیمی RPG تفسیر میکند.
اما آیا واقعا D&D به یک مفهوم قدیمی تبدیل شده است؟ در دهه اخیر، D&D با ظهور برنامههایی مانند Critical Role و محبوبیت آن در میان بازیکنان به اوج موفقیت رسیده است. در واقع، D&D نسخه پنجم از Skyrim نیز جوانتر است!
با این حال، Nesmith با احتیاط در مورد تاثیر Baldur’s Gate 3 بر صنعت RPG نظر میدهد و معتقد است که Bethesda احتمالا به راه خود ادامه خواهد داد. او از “ناپدید شدن رابط کاربری در صورت عدم نیاز” به عنوان یک راهبرد اصلی در Skyrim نام میبرد و بر اهمیت “دیدن جهان” در گیمپلی تاکید میکند.
به عنوان کسی که از زمان Oblivion با بازیهای RPG Bethesda آشنا شده است، من معتقدم که Oblivion تعادل مناسبی بین پیچیدگیهای RPG و اکشن را ارائه میدهد. البته این بازی در حال حاضر قدیمی به نظر میرسد، اما من حداقل احساس میکردم که در حال بازی با یک کلاس مشخص هستم و از تجربه آن لذت میبردم.
رابط کاربری و مکانیزمهای RPG لزوما موانع در راه immersion نیستند. در TTRPG ها، من همیشه با غوطهوری کامل در داستان با وجود نگاه کردن به جدول اعداد و نتیجه roll مکعب روبرو شده ام.
Bethesada با تلاش برای حذف این عناصر RPG، بازیکنان را دست کم میگیرد و تصور میکند که آنها قادر به فهم داستان بدون حضور این مکانیزمها نیستند.
من به سخنان Emil Pagliarulo، مدیر Bethesda، در یک سخنرانی مشهور هشت سال پیش اشاره میکنم که در آن او به بازیکنان توصیه میکند که “داستان را ساده نگه دارید”. او معتقد است که بازیکنان از حضور مکانیزمهای RPG و خواندن متن دچار سردرد میشوند.
Baldur’s Gate 3 با موضوعات بالغ و نگارش زیبا خود نشان داد که این تفکر اشتباه است.
اما این نوستالژی من است که در حال سخنرانی است. Bethesda با هر نسخه از بازیهای خود از پیچیدگیها میکاهد و به نقطهای رسیده است که طرفداران Skyrim معتقدند که این بازی تعادل مناسبی بین مکانیزمهای RPG و گیمپلی را ارائه میدهد.
اگر Bethesda به این راه خود ادامه دهد، احتمالا شاهد ظهور نسل جدیدی از بازیهای RPG با مکانیزمهای ساده تر و اکشن بیشتر خواهیم بود.