انویدیا در CES 2025 از DLSS 4، جدیدترین نسخه از فناوری فوقالعاده قدرتمند ارتقای کیفیت تصویر خود رونمایی کرد. این نسخه که از DLSS 3 پیشی گرفته، با قابلیت تولید چند فریم (Multi-Frame Generation) سرعت فریمها را تا 8 برابر بیشتر از روشهای سنتی رندرینگ افزایش میدهد.
این فناوری انویدیا با سایر تکنولوژیهای DLSS هماهنگ کار میکند و بر پایه هستههای تنسور (Tensor Core) بنا شده است. تاخیر ورودی (Latency) نیز به نصف کاهش یافته و کیفیت تصویر نسبت به نسخههای قبلی بهبود چشمگیری یافته است.
[ویدئو اول در اینجا قرار گیرد]
به گفتهی شرکت، این پیشرفت عظیم در عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 5090، امکان تجربه گیمینگ 4K با 240 فریم بر ثانیه و با ردیابی پرتو (Ray Tracing) کامل را فراهم میکند.
اگرچه این ادعای جسورانهای است، اما RTX 5090 روی کاغذ به عنوان یک کارت گرافیکی بسیار قدرتمند به نظر میرسد. این کارت به همراه فناوری فوق پیشرفتهی ارتقای کیفیت تصویر، دنیایی را خلق میکند که در آن ردیابی پرتو و نرخ فریم بسیار بالا، همزمان قابل دستیابی هستند.
اما فقط تولید چند فریم نیست که بهبود یافته است. DLSS Ray Reconstruction، DLSS Super Resolution و DLAA اکنون از “ترانسفورمرها” استفاده میکنند، همان معماری که مدلهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Google Gemini از آن بهره میبرند.
[ویدئو دوم در اینجا قرار گیرد]
گفته میشود این مدلهای جدید، کیفیت تصویر را با ثبات زمانی بهتر، کاهش تاری حرکتی (Ghosting) و جزئیات بالاتر در حرکت بهبود میبخشند. DLSS 3 در حال حاضر عملکرد بسیار خوبی دارد، اما کنجکاویم ببینیم آیا نواقص جزئی نسخههای قدیمی در این نسخه برطرف شدهاند یا خیر.
در تئوری همه چیز خوب به نظر میرسد، اما تا زمانی که آن را شخصاً آزمایش نکنیم، نمیتوان با قطعیت در مورد آن صحبت کرد. با این حال، DLSS 3 بسیار چشمگیر است و مشتاقانه منتظر دیدن میزان پیشرفت در عملکرد و کیفیت تصویر در آخرین نسخه هستیم.
[تصویر اینجا قرار گیرد]
اما قابلیت تولید چند فریم (Multi-Frame Generation) فقط مختص سری RTX 50 است. این به معنای محرومیت کامل دارندگان RTX 40 نیست، زیرا ارتقای DLSS عادی، Ray Reconstruction، Super Resolution و DLAA برای دارندگان کارتهای نسل قبل نیز در دسترس است. حتی کارتهای سری 30 نیز از برخی ارتقاءها بهرهمند میشوند، همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است.
بنابراین، DLSS بهروزرسانیهای جدی دریافت کرده است. اگر قرار است در آیندهای که ارتقای کیفیت تصویر جزئی جدایی ناپذیر گیمینگ است قدم بگذاریم، دوست داریم شاهد پیشرفتهای بیشتر از سوی انویدیا (و AMD با FSR 4) باشیم.
[بخش CES 2025 اینجا قرار گیرد]