ایلان ماسک پس از سالها وعده آپدیت کامل رانندگی خودران، بالاخره اعتراف کرد که بسیاری از تسلاهای موجود ممکن است هیچوقت نتوانند خودشان رانندگی کنند.

## تسلا و وعده ای که به واقعیت نپیوست

ایلان ماسک در سال‌های اخیر همواره وعده داده بود که به‌زودی شاهد به‌روزرسانی رانندگی خودران کامل برای خودروهای تسلا خواهیم بود. اما حالا او از این وعده عقب‌نشینی کرده و به نظر می‌رسد که این اتفاق در آینده نزدیک رخ نخواهد داد.

ماسک در یک کنفرانس تلفنی پیرامون نتایج مالی تسلا (از طریق Electrek) اعلام کرد: “احتمالاً سخت‌افزار خودران HW3 به سطح ایمنی مورد نیاز برای رانندگی خودران نظارت نشده (FSD) نمی‌رسد.”

“HW3” به کامپیوتر خودران اشاره دارد که از سال ۲۰۱۹ بر روی مدل‌های تسلا نصب می‌شود، درحالی‌که “FSD” به رانندگی خودران کامل اشاره دارد و به‌طور کلی به رانندگی خودمختار سطح ۴ و ۵ گفته می‌شود.

رانندگی خودران سطح ۴ رانندگی کاملا خودمختار را در یک منطقه جغرافیایی محدود امکان‌پذیر می‌کند. در این سطح، هنوز هم به راننده‌ای برای نظارت نیاز است و امکان کنترل دستی وجود دارد. سطح ۵ نهایت رانندگی خودمختار است که نیازی به راننده، فرمان یا کنترل دستی ندارد.

ماسک سال‌ها بود که وعده به‌روزرسانی FSD برای خودروهای تسلا مجهز به HW3 را داده بود. اما حالا می‌گوید که ممکن است این اتفاق رخ ندهد و در واقع هنوز پاسخ این سوال که آیا HW3 می‌تواند به قابلیت FSD برسد یا نه، مشخص نیست.

برای جبران این موضوع، ماسک اعلام کرده که دارندگان خودروهای تسلا با HW3 می‌توانند به‌طور رایگان به آخرین کامپیوتر خودران HW4 که سال گذشته عرضه شد، ارتقا پیدا کنند.

ماسک درباره کامپیوتر خودران جدید گفته است: “HW4 چند برابر قدرتمندتر از HW3 است. پیاده‌سازی قابلیت‌ها در HW4 بسیار ساده‌تر است و رساندن این قابلیت‌ها به HW3 نیازمند تلاش زیادی است.”

تسلا سابقه ارتقا دادن ماژول HW2 به HW3 در برخی از خودروهای خود را دارد. اما برخی از کارشناسان در مورد امکان ارتقا دادن مدل‌های فعلی تسلا به HW4 تردید دارند.

بر اساس گزارش Electrek، HW4 از سیم‌کشی جدید قدرت و دوربین‌ها برخوردار است و کل کامپیوتر در فرمی متفاوت طراحی شده که لزوماً با محل نصب HW3 در خودروهای تسلا تطبیق نمی‌کند.

حداقل می‌توان گفت که برای ارتقا دادن مدل‌های تسلا به HW4، به یک مدل سفارشی از آن نیاز است. علاوه بر این، اگرچه ماسک سیستم‌های دوربین HW3 را برای FSD “قابل قبول” می‌داند، اما دوربین‌های HW4 پنج برابر رزولوشن بالاتر دارند و همچنین در نور کم عملکرد بهتری ارائه می‌کنند.

احتمالاً دلایل خوبی برای این ارتقا وجود دارد.

جایگزین کردن HW3 با یک ماژول HW4 سفارشی در خودروهای تسلا، به خودی خود یک چالش بزرگ است. تعویض هشت دوربین HW3 با مدل‌های ارتقا یافته، بدون شک یک ایده غیرعملی خواهد بود.

حتی اگر این کار ممکن باشد، این سوال مطرح خواهد بود که آیا HW4 به‌طور کلی قادر به FSD خواهد بود یا خیر. ماسک به نظر مطمئن است که این اتفاق رخ خواهد داد. اما او در سال‌های گذشته همواره در مورد رسیدن به رانندگی خودران کامل با HW3 خوش‌بین بوده است.

همه این‌ها به این معناست که رانندگی خودران تسلا، مانند یک کارت گرافیک میان رده NVIDIA با قیمت مناسب، هنوز در افق دور و دست نیافتنی باقی مانده است. این تکنولوژی به نظر قابل مشاهده و حتی لمس شدنی است، اما همیشه در دسترس نیست و هیچگاه به واقعیت نزدیک‌تر نمی‌شود.

مجله خبری بازی های کامپیوتری بازی تاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *