بازی جدید و بزرگ Tencent شبیه به Palworld است که در پوسته‌ی Horizon Zero Dawn پیچیده شده، اما یک مفهوم جالب دارد: «چرا انسان‌ها نمی‌توانند خدا را بکشند؟»

“`html

 

شرکت تنسنت با بازی جدیدی به نام «نور موتیرام» (Light of Motiram) پا به عرصه بازی‌های بقا در دنیای باز گذاشته است. این بازی در دنیایی سرسبز و جنگلی جریان دارد که توسط هیولاهای ماشینی عظیم الجثه موسوم به «مکانیمال‌ها» (Mechanimals) تسخیر شده است.

اول از همه، بله، نور موتیرام شباهت بصری بسیار آشکاری به بازی Horizon Zero Dawn دارد. اما از نظر گیم پلی، این بازی وام‌های زیادی از Palworld گرفته است، به‌طوری که بازیکنان می‌توانند با انواع مختلفی از مکانیمال‌ها ارتباط برقرار کنند، آن‌ها را سفارشی‌سازی و ارتقا دهند و از آن‌ها در کارهای مختلف مانند کاوش، مبارزه یا جمع‌آوری و ساخت‌وساز استفاده کنند. در نبردهای باس‌ها نیز اثری از Monster Hunter دیده می‌شود؛ هر نبرد باس، دستور العمل‌ها و مواد جدیدی را باز می‌کند و اطلاعات بیشتری در مورد سرگذشت دنیای موتیرام و چگونگی رسیدن آن به وضعیت کنونی آشکار می‌کند.

با وجود محیط خیالی، تنسنت روی «شبیه‌سازی فیزیک واقع‌گرایانه» بازی تأکید زیادی دارد. این شبیه‌سازی شامل همه چیز از مواد تشکیل دهنده در «سیستم ساخت آزاد» گرفته تا آب و هوا می‌شود: افتادن یک درخت می‌تواند شما را به‌ سرعت بکشد و زره فلزی برای استفاده در وسط طوفان رعد و برق توصیه نمی‌شود.

مطمئن نیستم که واقعا به بازی بقا در دنیای باز دیگری نیاز داشته باشیم و شباهت‌های آن به Horizon کاملا مشهود است. با این حال، به نظر من این بازی بالقوه بسیار خوب به نظر می‌رسد و ورود جدی تنسنت به این سبک بازی، به خودی خود جالب توجه است. این شرکت چینی یک ابرقدرت خاموش است و می‌تواند منابع تقریباً نامحدودی را برای این پروژه به کار گیرد. این تضمینی برای موفقیت نیست، اما مطمئناً ضرری ندارد—و همانطور که در بازی‌هایی مانند Palworld دیده‌ایم، اصالت لزوماً بخش حیاتی یک فرمول برنده نیست.

و فراتر از همه اینها، هر بازی که از این سؤال می‌پرسد: «چرا انسان‌ها نمی‌توانند خدا را بکشند؟» بلافاصله کنجکاوی من را برمی‌انگیزد، به‌ویژه زمانی که این سؤال نه به‌صورت یک سؤال بلاغی، بلکه به‌صورت یک سؤال عملی مطرح می‌شود. چرا واقعا؟ نمی‌دانم که نور موتیرام واقعا به این سؤال پاسخ می‌دهد یا نه، اما دیدن تلاش آن می‌تواند جالب باشد.

تصویر ۱ از ۷
عکس از بازی نور موتیرام

(عکس از: تنسنت)
تصویر ۲ از ۷
عکس از بازی نور موتیرام

(عکس از: تنسنت)
تصویر ۳ از ۷
عکس از بازی نور موتیرام

(عکس از: تنسنت)
تصویر ۴ از ۷
عکس از بازی نور موتیرام

(عکس از: تنسنت)
تصویر ۵ از ۷
عکس از بازی نور موتیرام

(عکس از: تنسنت)
تصویر ۶ از ۷
عکس از بازی نور موتیرام

(عکس از: تنسنت)
تصویر ۷ از ۷
عکس از بازی نور موتیرام

(عکس از: تنسنت)

اینکه آیا نور موتیرام باعث جلب توجه سونی خواهد شد یا خیر، نیز می‌تواند جالب باشد. نوشته‌های فراوانی در Steam (جایی که دیروز این بازی در واقع لو رفت) الهام آشکار (به‌طور ملایمی بگوییم) را نشان می‌دهند و این امر غیرقابل انکار است. اما اینکه آیا این امر برای برانگیختن هرگونه اقدامی کافی خواهد بود یا خیر، هنوز مشخص نیست: به‌عنوان مثال، زمانی که نینتندو از Pocketpair شکایت کرد، این کار را به این دلیل انجام نداد که Palworld شبیه به پوکمن است، بلکه به دلیل ادعاهای نقض سه اختراع خاص. تنسنت ممکن است در اینجا هیچ استاندارد جدیدی را برای خلاقیت تعیین نکند، اما اینکه آیا کاری از نظر قانونی قابل پیگیری انجام داده است، سؤالی کاملا متفاوت است.

نور موتیرام از بازی انفرادی یا چند نفره تا ۱۰ نفر پشتیبانی می‌کند و از پشتیبانی چند پلتفرمی در رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تلفن همراه بهره می‌برد—و بله، این بازی رایگان است. تاریخ انتشار هنوز اعلام نشده است، اما هم اکنون می‌توانید آن را در Steam به لیست آرزوها اضافه کنید.

مجله خبری بازی و تکنولوژی بازی تاک

“`

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *