## جشنواره بعدی استیم: دنیایی از بازیهای غیرمنتظره
آخرین روز از جشنواره بعدی استیم فرا رسیده، اما نگران نباشید، به زودی دوباره برمیگردد، قبل از اینکه حتی فرصت حذف تمام دموها را پیدا کنید! اگر از غلبهی بازیهای چندنفره بر بازار خسته شدهاید، نگاهی به لیست پرفروشترین دموها ممکن است شما را ناامید کند.
اما من با دیدگاهی متفاوت به این لیست نگاه میکنم: این لیست نشان دهندهی تنوع و غرابت دنیای بازیهای PC است. در صدر لیست، بازی Delta Force قرار گرفته، یک تیرانداز تاکتیکی کلاسیک که در سالهای آخر دههی 90 میلادی پایه و اساس ژانر تیرانداز تاکتیکی را بنا نهاد. در آن زمان، ساعتهای بیشماری را صرف انجام این بازی کردم، در بیابانهای بیروح قدم میزدم، اسیران جنگی را نجات میدادم و همه چیز را منفجر میکردم!
این بازی در حال حاضر به طور کامل در سبک من نیست، اما دیدن بازسازی این بازی کلاسیک در صدر لیست، احساس عجیبی از آرامش را در من ایجاد میکند. این بازی، مثل بسیاری از دموهای دیگر (به جز تمرکز بر چندنفره)، به طور کامل از مسیر خودش پیروی میکند. این یک بازی Roguelite یا بقا نیست – دو ژانر غالب و خستهکنندهی بازیهای امروزی که جایگاهی در ده بازی برتر ندارند.
در جایگاه دوم Supervive قرار گرفته، بازیای که Harvey از PC Gamer آن را بسیار پسندیده. آیا به راستی MOBAها مردهاند؟ به جز بازیهای بزرگ و قدیمی مثل LoL و Dota 2. با توجه به موفقیت اولیهی Deadlock ، میدانیم که هنوز جا برای MOBA جدید وجود دارد، اما اینجا یک بازی Valve محسوب میشود، بنابراین طبیعی است که توجه هر کسی را به خود جلب کند. البته به جز Artifact !
خوب، Supervive باز هم بازی من نیست. به نظر من این بازی شبیه بازیهایی است که در اوایل دههی 2010 میلادی منتشر میشدند، وقتی همه سعی داشتند MOBA یا تیرانداز شخصیت محور خودشان را بسازند. دوران Battleborn ، بازیای که بیشتر به خاطر توییت مسخره Randy Pitchford به یاد آورده میشود.
این که Supervive در سال 2024 این قدر محبوب شده ، واقعاً غافلگیرکننده است. به ویژه با توجه به این که بازیهای Battle Royale هم مثل همتایان MOBA خودشان ، بازیهای محبوب و قوی مثل Fortnite و PUBG را پیدا کردهاند و رقابت را از بین بردهاند. اما ظاهراً هنوز جا برای یک بازی جدید و موفق وجود دارد. سابقهی Supervive بدون شک در این موفقیت نقش بسیاری داشته است، زیرا اعضای تیم این بازی تجربه کار در Riot را در کارنامه خود دارند.
بعد از آن Strinova قرار گرفته ، بازیای که در نخستین لحظه مثل یک نوع anime Valorant با چاشنی جنسیت به نظر میرسید، اما بعد متوجه حقهی واقعی آن شدیم: قابلیت جابهجایی بین فرم سه بعدی و دو بعدی ، که واقعاً عالی است. Strinova ممکن است با Delta Force در برخی نکات تاکتیکی مشابه باشد، اما فاصله زیادی بین سربازان ظاهراً جدی و سخت و شخصیتهای anime خوش تیپ که با واقعیت بازی میکنند ، وجود دارد.
در ادامه Rivals of Aether 2 قرار گرفته ، بازیای که در آن موجودات ناز به هم حمله میکنند. Popucom ، یک بازی Platformer با عناصر Match-3 که واقعاً بد نظر میرسد ، اما احتمالاً نوجوانان آن را پسندیده بودند. Fast Food Simulator ، یکی از بازیهای شبیهساز تکراری که با حالت چندنفره ارائه میشود. و Gladio Mori ، یک بازی Fighting که سبک گرافیکی آن واقعاً بیروح است ، اما با وجود این با ایدهی مبتکرانهی آسیب زدن به اندامهای خاص بدن و ایجاد سبک جنگ توسط خود بازیکن، به طور شگفتآوری در صدر لیست قرار گرفته است.
بازی KLETKA هم به خاطر موضوع هالووین باید به آن اشاره کرد. KLETKA یک بازی ترسناک با حالت چندنفره و سبک گرافیکی PS1 است که تأثیر بازی Lethal Company را به راحتی میتوان در آن دید. اما این بازی با ایدهی جدید و جذاب خود تفاوت اساسی با بازیهای مشابه دارد: شما در یک ساختار غولپیکر زندانی هستید و باید در عمق آن به پایین و پایین و پایین رفته و با تلهها و حوادث غیرمنتظره روبرو شوید. علاوه بر این ، یک موجود ناشناخته وجود دارد که همه چیز را در مسیر خود از بین میبرد. و آسانسور که برای سفر در عمق ساختار غولپیکر استفاده میکنید؟ بله، آسانسور زنده است! و گشنه ! بنابراین بهتر است آن را سیر نگه دارید. واقعاً حیف است که تاریخ انتشار این بازی در ماه دسامبر است، زیرا برای فصل ترسناک هالووین به طور کامل مناسب است.
با وجود اینکه بیشتر بازیهای در صدر لیست مطابق سلیقهی من نیستند، اما از اینکه بازیهای زیادی که پیش از این از آنها خبر نداشتم، موفق به جلب توجه بازیکنان شدهاند، بسیار خوشحالم. تنوع بازیها واقعاً شگفتآور است و نشان دهندهی تنوع علاقه مندیهای بازی کننده ها است. مطمئناً هیچ بازی کاملاً جدید و بدون پیشینه وجود ندارد: تیرانداز تاکتیکی، MOBA ، بازیهای ترسناک چندنفره و شبیهساز – همه آزموده شده و تست شده هستند – اما تعداد کمی از بازیهای صدر لیست وجود دارند که رویکرد جدید و متفاوتی را در این ژانر های اصلی به کار میگیرند.
و در مورد تمام این بازیهای چندنفره : نه، این موضوع هیچ چیز در مورد آیندهی بازیهای تکنفره نمیگوید. حقیقت ساده این است که بازیهای چندنفره برای demo ها بسیار مناسبتر هستند. شما میتوانید به سرعت حالت و جو یک بازی چندنفره را درک کنید، زیرا در بسیاری از موارد بر پایه ماتچ ( match ) طراحی شدهاند – طراحی شدهاند برای بازی کردن به صورت کوتاه مدت و در جلسات مختلف. آنها بازیهای طولانی و کند نیستند که در آنها داستان، شخصیت و مکانیک به آرامی و در طول ساعتها بازی رو میشوند.
من به ندرت demo های تکنفره یا بازیهای Early Access را انجام میدهم، مگر اینکه برای کار باشد، زیرا دوست ندارم درگیر داستان یا شخصیتهای آن شوم و بعد یک سال یا بیشتر منتظر انتشار نسخهی نهایی بمانم. و اگر در لیست به پایینتر نگاه کنید، باز هم بازیهای تکنفره زیادی وجود دارند که بازیکنان آنها را تجربه کردهاند – و همچنین چند بازی که موفق شدهاند به رتبههای بالاتری دست یابند، مثل The Precinct ، یک بازی sandbox پلیس ( متشکرم ) و Sultan’s Game ، یک بازی کارت با داستان.
بنابراین نگرانی ای وجود ندارد. اما بسه از تجزیه و تحلیل لیست demo ها – چه بازیای در جشنواره بعدی استیم تو را به خود جلب کرد؟