## معمای سیاهچالههای درون جنگ: بررسی چالشهای طراحی “غارهای مخفی” در World of Warcraft
بیش از دو ماه از عرضه آخرین بسته الحاقی World of Warcraft میگذرد، اما یکی از ویژگیهای اصلی آن، همچنان مانند جوجه اردکی زشت است که در انتظار تبدیل شدن به قویی زیبا به سر میبرد. “غارهای مخفی” (Delves) در “جنگ درونی” (The War Within)، قرار بود راهی هیجانانگیز برای بازیکنان انفرادی جهت دستیابی به بالاترین سطح تجهیزات و محتوا در WoW باشد. آیا تمایلی به شرکت در رییدها ندارید؟ آیا 35 دقیقه برای یک سیاهچال یا گروهی از دوستان برای همراهی شما کافی نیست؟ غارهای مخفی قرار بود مسیری جایگزین با دشواری متناسب با توانایی بازیکن، مشابه چالشهای برج جادوگر در بسته الحاقی Legion ارائه دهد. قرار بود پاداشهای فوقالعادهای در برابر صرف زمان و مهارت اندک ارائه دهد، اما به نظر میرسد Blizzard هنوز نتوانسته تعادل مناسبی را برای رضایت همه بازیکنان برقرار کند.
### آغازی امیدوارکننده اما ناتمام
Blizzard زمان و تلاش قابل توجهی را صرف توسعه این ویژگی جدید کرده و دوازده سیاهچال کوچک (به علاوه نبرد نهایی با Zekvir) ایجاد کرده است. این سیاهچالها، ترکیبی از ویژگیهای حالتهای بازی قبلی و مکانیکهای جدید، همراه با برخی از محتواهای تولیدشده بهصورت رویهای هستند. گنجینه (Vault) که بازیکنان WoW میتوانند با انجام فعالیتهای مختلف آن را پر کنند و در ازای آن شانس دریافت یک قطعه تجهیزات سطح بالا در هر هفته را داشته باشند، شامل بخش جدیدی است که میتواند تجهیزات سطح ریید قهرمانی را از طریق غارهای مخفی اعطا کند.
تیانا وانگ، مدیر هنری Blizzard، پیش از عرضه بسته الحاقی، در مصاحبهای گفته بود: “غارهای مخفی برای بازیکنانی طراحی شدهاند که میخواهند به تنهایی یا در گروههای کوچک بازی کنند. آنها قادر خواهند بود پاداشهای بهتری نسبت به آنچه تاکنون دریافت کردهاند کسب کنند. ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که مسیری برای پیشرفت در بازی برای آنها فراهم شده، اما نه به این صورت که به همه بگوییم: “باید غارهای مخفی را انجام دهید.”
اما بسیاری از بازیکنان در زمان عرضه TWW احساس کردند که مجبور به انجام غارهای مخفی هستند؛ زیرا رییدهای گروهی بزرگ و سیاهچالهای Mythic هنوز در دسترس نبودند. این امر بهطور قابل پیشبینی منجر به مشکلاتی شد، زیرا بازیکنان با حداکثر رساندن تواناییهای Brann Bronzebeard (همراه بازیکن)، بهسرعت به حداکثر سطح تجهیزات و اسلاتهای هفتگی گنجینه دست یافتند.
### راز تربیت برنزریش!
بران یکی از مشکلسازترین بخشهای غارهای مخفی بوده است. او در ابتدا بهعنوان یک عضو کامل گروه با تواناییهای تانک، درمان و حمله طراحی شده بود، اما در همان روز اول عرضه بسته الحاقی، بهشدت ضعیفتر شد. سپس، زمانی که بازیکنان با انجام غارهای مخفی زیاد، سطح او را خیلی سریع بالا بردند، سطح او به 15 محدود شد و باعث شد سطح بران برخی از بازیکنان به سطح پایینتری برگردد.
اصلاحات بعدی، او را تقویت و سپس دوباره ضعیف کرد و این چرخه ادامه یافت. هدف یافتن تعادلی ناممکن بود: بران باید برای بازیکنان کمتجربه (یا شخصیتهای جایگزین جدید) مفید باشد، در حالی که برای بازیکنان حرفهای که میخواستند برای اسلاتهای گنجینه، شهرت یا قطعات خاص تجهیزات، غارهای مخفی را بهطور مکرر انجام دهند، قدرتمند نباشد.
### محتوای انفرادی آسانتر با گروه!
در عین حال، تضادی جدید در حال شکلگیری بود: محتوا انفرادی در مقابل محتوای گروهی. غارهای مخفی همیشه بهعنوان یک تلاش انفرادی تبلیغ میشدند، اما میتوانستید تا یک گروه کامل را با خود ببرید؛ بخشی از تعهد Warcraft به حمایت از بازی گروهی.
حفظ تعادل غارهای مخفی برای بازیکنان انفرادی و گروهی، دشوار ثابت شده است.
هالی لونگدیل، معاون رئیس و تهیهکننده اجرایی Warcraft در Blizzard، در مصاحبهای در بهار امسال گفت: “روحیه گروهی، این ایده که با هم قویتر هستید، برای ما حیاتی است. این یک رکن اساسی است.” اما حفظ تعادل غارهای مخفی برای بازیکنان انفرادی و گروهی، دشوار ثابت شده است.
پس از عرضه، بازیکنان بهسرعت دریافتند که این “سیاهچالهای کوچک انفرادی” بهمراتب آسانتر با گروه انجام میشوند – در برخی موارد، سلامت و قدرت هیولاها با افزایش تعداد بازیکنان کاهش مییافت. اصلاحات سعی در رفع این مشکل داشتند، اما این امر مانند ضعیفتر کردن گروهها بود و باعث شد افرادی که میخواستند دوستان خود را با خود بیاورند، احساس کنند که تنبیه شدهاند.
### آیا کشیشی دارید؟ برای قطع حمله دعا کنید!
گویا برقراری تعادل بین بران و بازی گروهی در مقابل بازی انفرادی، کافی نبود، Blizzard همچنین در تلاش برای برقراری تعادل بین مکانیکهای اصلی غارهای مخفی با تواناییهای کلاسهای مختلف و درختهای استعداد آنها نیز با مشکل مواجه شد. WoW دارای 13 کلاس با مجموع 39 مشخصات استعداد مختلف است که هر کدام دارای دهها انتخاب توانایی هستند و ایجاد تعادل کامل برای یک تجربه انفرادی تقریباً غیرممکن است.
چالشهای برج جادوگر در Legion این مشکل را با استفاده از برخوردهای خاص برای تخصصهای کلاس خاص حل کردند. و در Shadowlands، تواناییهای ویژهای که بازیکنان میتوانستند در طول مسیر در نسخههای انفرادی و گروهی سیاهچال Torghast به دست آورند، اغلب آنقدر قدرتمند بودند که تواناییهای اصلی یک کلاس اغلب اهمیتی نداشتند. اگر چیزی کم بود، مانند قطع حمله، آن تواناییهای “افتاده” آن را فراهم میکرد.
در غارهای مخفی، هر کسی که کلاسی را بازی میکند که فاقد تواناییهای خاص و آسیب بالا است، با مشکل مواجه شده است.
در غارهای مخفی، هر کسی که کلاسی را بازی میکند که فاقد تواناییهای خاص و آسیب بالا است، با مشکل مواجه شده است. شخصیتهایی که مشخصات تانک دارند، گاهی اوقات در برخوردها آسانتر عمل میکنند. برخی از غارهای مخفی، کلاسهای مبارز تنبهتن یا کلاسهایی با تواناییهای قطع حمله مکرر را ترجیح میدهند. رئیس نهایی، Zekvir، بهطور خاص برای زنده ماندن نیاز به قطع حمله جادویی دارد که این یک چالش خاص برای برخی از کشیشها و درویدها است که قطع حمله آنها به ترتیب با زمان انتظار 45 ثانیه و یک دقیقه همراه است.
کلاسهای دارای حیوان خانگی نیز با غارهای مخفی سطح بالا مشکل دارند. حیوانات خانگی آنها حتی زمانی که بازیکن از تجهیزات ریید Mythic استفاده میکند، ممکن است با یک ضربه از بین بروند. این یک مشکل است، زیرا بخش عمدهای از آسیب وارد شده توسط یکی از محبوبترین کلاسهای WoW، شکارچیان Beast Mastery، از حیوانات خانگی آنها میآید.
شکارچیان BM نه تنها باید اطمینان حاصل کنند که حیوانات خانگی آنها دشمنان را تحریک نمیکنند تا بازیکن بتواند به جای آنها با آنها مقابله کند – نقشی که تواناییهای کلاس آنها برای پشتیبانی از آن طراحی نشده است – بلکه باید به دقت روی حیوان خانگی خود تمرکز کنند، زیرا میزان بالای آسیب آنها به این معنی است که حتی بدون تحریک، حیوانات خانگی میتوانند به سرعت وظیفه تانک را بر عهده بگیرند.
بران در ابتدا قرار بود به حل همه این مشکلات کمک کند. درخت استعداد و آثار باستانی او شامل تواناییهایی است که ممکن است نقاط ضعف بازیکنان را جبران کند. اما با کاهش قدرت مکرر او و نقش تانکینگ غیرموثرش (که در پچ 11.1 در نهایت اضافه خواهد شد)، پشتیبانی او حتی برای بازیکنان با سطح تجهیزات و مهارت بالا، ناقص است.
### به دست آوردن تجهیزات با غارهای مخفی
سپس تجهیزات غارهای مخفی وجود دارد. بازیکنان میتوانند با انجام سایر فعالیتهای جهان باز، کلیدهای صندوقچههای ترمیمشده را به دست آورند و میتوانند از حداکثر چهار عدد از آنها در هفته برای افزایش پاداشهای غارت غارهای مخفی در مجموعهای چرخشی از غارهای مخفی “سرشار” استفاده کنند. انجام بالاترین سطوح دشواری در این سیاهچالها با یک کلید صندوقچه، تا سطح غارت ریید عادی را اعطا میکند، در حالی که پاداش هفتگی گنجینه در سطح ریید قهرمانی است.
در حالی که کمتر از پاداشهای دشوارترین سیاهچالها است، اما برای محتوای کوتاهتر و انفرادی، بد به نظر نمیرسد – البته با فرض اینکه سیاهچالهای کوچک در واقع برای تکمیل توسط بازیکنان انفرادی از همه کلاسها بهدرستی متعادل شده باشند.
اما برخی از تجهیزات در غارهای مخفی بهطور عجیبی تنظیم شدهاند و آنها را علیرغم کاهش قدرتهای اخیر، برای برخی از شخصیتها در بازی بهطور غیرقابل باوری قدرتمند میکند. این امر باعث شده است که برخی از بازیکنان حتی با تجهیزات ریید Mythic به دنبال حداکثر کردن خروجی خود با کشاورزی بیوقفه برای آیتمهای گریزان یا شانس دریافت آنها یک بار در هفته با گنجینه باشند.
### هدف نامشخص
نتیجه تمام مشکلات تعادلی و اصلاحات بیوقفه، یک آشفتگی نامشخص است. غارهای مخفی واقعاً برای چه کسانی هستند؟ آیا برای بازیکنان انفرادی هستند که به دنبال مسیر تجهیزاتی خاص خود هستند، علیرغم محدودیت سطح آیتمهایی که میتوانند به دست آورند؟ آیا آنها منبعی برای آیتمهای جایگزین قدرت برای بازیکنان حتی در بالاترین سطوح هستند، یا برای بازیکنان معمولی با تجربه، تجهیزات و شاید مهارت کمتر هستند؟ آیا برای افراد یا گروهها هستند؟ فقط کلاسهای خاص یا برای همه؟ برای شخصیتهای جایگزین برای تجهیز شدن یا برای شخصیتهای اصلی که به دنبال پیشرفت هستند؟
ایون هازیکوستاس، مدیر بازی، به ما گفت که غارهای مخفی خوب پیش میروند. و اگر من جای او بودم، به لیست رو به کاهش باگها و تعداد بازیکنان نیز نگاه میکردم و فکر میکردم که این خوب است. (Blizzard تعداد زیادی اصلاحیه در کنار بران انجام داده است و برخی از آنها بسیار مفید بودند.) من معتقدم افراد زیادی در حال امتحان غارهای مخفی هستند و فکر میکنم آنها راحت هستند و اکنون از نظر تعادل و باگها در جایگاه بسیار بهتری قرار دارند.
### غارهای مخفی به یک چشمانداز نیاز دارند
اما من موافق نیستم که آنها خوب پیش میروند و این به این دلیل نیست که ذاتاً بد هستند – بلکه به این دلیل است که برای هیچ نوع بازیکنی هدفگذاری نشدهاند. آنها عمومی هستند. آنها برای همه بازیکنان انفرادی فوقالعاده نیستند. آنها برای همه گروهها شگفتانگیز نیستند. آنها برای بازیکنان معمولی کامل نیستند و برای بازیکنان حرفهای هم فوقالعاده نیستند. برای هر گروه، Blizzard سازشهای قابل توجهی انجام میدهد تا به بازی برای برخی از گروههای دیگر اجازه دهد. برای یک نوع نمونه جدید که بهطور خاص بهعنوان تجربه پیشرفت انفرادی جدید در WoW به فروش میرسید، این چشمانداز رقیق شده به نظر میرسد.
گروهها از قبل سیاهچال دارند – اما غارهای مخفی در یک بازی اجتماعی، احساس تنهایی میکردند. چالش به اندازه برج جادوگر است، اما پاداشهای زیباییشناسی خاص آن را ارائه نمیدهد. تجهیزات سطح بسیار پایینی دارند که برای بازیکنان حرفهای واقعاً رقابتی نیستند، اما چند مورد از آن مصنوعات هنوز حتی برای برخی از آنها قدرتمند هستند. این یک شتر ساختهشده توسط یک کمیته است.
حقیقت این است که غارهای مخفی برای هیچکدام از این انواع بازیکنان کامل نیستند و تغییرات مکرر آنها را برای یک گروه بدتر کرده است، زیرا Blizzard سعی کرده است آنها را برای گروه دیگری بهبود بخشد. بدون دیدگاه روشنی از هدفی که سعی در رسیدن به آن دارند، اصلاحیه به اصلاحیه روشن میکند که این شرکت در تلاش است تا هویت یکی از ویژگیهای شاخص بسته الحاقی جدید خود را پیدا کند – درست همانطور که بازیکنان هستند.