رقبای شگفت‌انگیز: تقریباً همه چیز درست است، اما پیشرفت بازی واقعاً افتضاح است

بازی Marvel Rivals با استقبالی بی‌نظیر روبرو شده و در سه روز اول عرضه، بیش از ده میلیون بازیکن جذب کرده است. اکثر گیمرها و شخصا خودم از این بازی بسیار راضی هستیم و شبکه‌های اجتماعی پر از کلیپ‌هایی از حرکات دیدنی و حذف حریفان با شخصیت‌هایی مثل جف کوسه زمینی است. اما یک مشکل اساسی که بسیاری از کاربران به آن اشاره کرده‌اند، پیشرفت کند و ناامیدکننده‌ی سیستم پیشروی بازی (Battle Pass) است.

این مشکل فراتر از سیستم پیشروی ناقص بازی است؛ در واقع، انگیزه چندانی برای ادامه بازی وجود ندارد. به جز چند لباس و آپدیت‌های جزئی رابط کاربری که با افزایش مهارت در استفاده از شخصیت‌ها به دست می‌آید، چیز دیگری برای نشان دادن مهارت یا میزان زمانی که صرف بازی کرده‌اید، وجود ندارد. بسیاری از بازی‌های شوتر با ارائه جوایز و پاداش‌های مختلف گیمر‌ها را به ادامه بازی تشویق می‌کنند، مانند اسکین‌های Call of Duty، مدال‌های Battlefield یا سیستم امتیازدهی منظم در Fortnite.

اما در Marvel Rivals چنین سیستمی وجود ندارد. تمام جوایزی که می‌توانید به دست آورید یا فقط برای خودتان قابل مشاهده هستند یا اسپری‌های بی‌محتوایی که هیچ دستاوردی را نشان نمی‌دهند. این مسئله به خصوص با توجه به این که Marvel Rivals از بسیاری از مشکلات بازی‌های آنلاین مشابه در ارائه محتوا اجتناب کرده، مایوس کننده است.

حتی بازی Concord هم که مورد انتقاد قرار گرفته است، درک کرده بود که باید برای هر شخصیت پاداش‌هایی فراتر از چند آیتم زیبایی ارائه دهد. در آن بازی، برای هر شخصیت مسیر پیشرفتی با ده‌ها لباس، اسکین‌های سلاح، آویز و موارد دیگر وجود داشت و این در حالی بود که تمام شخصیت‌ها کاملا اورجینال بودند. Marvel Rivals فرصت استفاده از شخصیت‌های محبوب دنیای کمیک را از دست داده و در روز اول، طیف محدودی از آیتم‌های قابل باز کردن را ارائه کرده است.

اکثر لباس‌ها و آیتم‌های زیبایی در پشت پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای قفل شده‌اند. اگر حداقل یک پاداش ارزشمند برای بازی کردن وجود داشت، می‌توانست قابل قبول باشد، اما چنین چیزی وجود ندارد. من بی‌خبر از زمان و تلاش مورد نیاز برای ساخت آیتم‌های زیبایی نیستم، اما با توجه به تعداد زیاد شخصیت‌ها در بازی، به نظر می‌رسد که می‌توانستند زمان بیشتری را صرف بهبود سیستم پیشروی بازی کنند.

کمبود جوایز ارزشمند اگر سیستم پیشروی Battle Pass حداقل رضایت‌بخش بود، چندان آزاردهنده نبود. در حال حاضر، این سیستم طوری طراحی شده که شما را مجبور می‌کند هر روز بازی کنید یا تا آخر هفته صبر کنید تا تمام چالش‌ها را یکجا انجام دهید. شما نمی‌توانید با هر میزان زمانی که دوست دارید بازی کنید و به سرعت Battle Pass را تکمیل کنید. هر آیتم با کسب توکن‌های Chrono قفل شده است که تنها با اتمام برخی از چالش‌های هفتگی، روزانه و فصلی به بازیکنان داده می‌شود. در زمان عرضه، بازی Halo Infinite به دلیل مشکلات مشابه در طراحی Battle Pass مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. اینکه Battle Pass Rivals مانند Halo منقضی نمی‌شود، خوب است، اما نیاز به بهبود دارد.

کسب توکن‌های Chrono بسیار خسته کننده و کند است. دوست دارم به بازی Marvel Rivals ادامه دهم، اما پس از اتمام چالش‌های روزانه، انگیزه زیادی برای ادامه بازی ندارم. چیزی برای کسب ندارم، پس چرا باید به جای بازگشت در روز بعد برای تکرار چرخه، به بازی ادامه دهم؟ علاقه‌ای به بازی در حالت رنک ندارم و با وجود اینکه ممکن است سطحی به نظر برسد، اما من با داشتن هدفی برای دنبال کردن انگیزه می‌گیرم. بسیاری دیگر از گیمرها هم همینطور هستند. به همین دلیل است که از زمان عرضه Black Ops 6، تیک‌تاک پر از کلیپ‌های مربوط به Dark Matter بوده است.

بزرگ‌ترین نگرانی من برای آینده Marvel Rivals این است که این مشکلات نادیده گرفته شوند و مسیرهای پیشروی و جوایز جدیدی اضافه نشود. بدترین سناریو این است که Marvel Rivals هر سه ماه یک فصل جدید با لباس‌های جدید برای 10 تا 12 شخصیت منتشر کند و بقیه شخصیت‌ها در آن فصل هیچ چیزی دریافت نکنند. با توجه به این که در فصل 0، هر صفحه Battle Pass فقط جوایزی برای یک شخصیت دارد، این پیش‌بینی به نظر آسان می‌رسد، هرچند امیدوارم اشتباه کنم.

با اضافه شدن شخصیت‌های جدید در هر فصل، این مشکل فقط بدتر خواهد شد. ممکن است چند فصل طول بکشد تا یک شخصیت لباس جدید یا حتی اسپری و ایموجی جدیدی دریافت کند. Overwatch 2 اخیرا از این مشکل رنج برده است. شخصیت‌هایی که فروش اسکین‌های آنها ثابت شده است، مانند Mercy و Reinhardt، در هر فصل لباس‌ها و آیتم‌های جدید دریافت می‌کنند. اما قهرمانان جدیدتر مانند Venture از زمان پیوستن به بازی، حتی یک اسکین جدید هم دریافت نکرده‌اند.

من از توسعه‌دهندگان Rivals نمی‌خواهم که ناگهان 10 اسکین برای هر شخصیت که کسب آنها صدها ساعت زمان می‌برد، یا انبوهی از آیتم‌های زیبایی مانند صدها کارت فراخوانی، اسکین‌های سلاح، لباس‌ها و نشان‌های موجود در Call of Duty هر سال، ارائه دهند. اما خوب است که حداقل چیزی برای کسب وجود داشته باشد، زیرا در حال حاضر تقریبا هیچ چیزی برای کسب وجود ندارد.

در حالت ایده‌آل، من چند اسکین را که با تکمیل چالش‌ها برای هر شخصیت قابل کسب هستند، می‌پذیرم. اما از دیدن طرح‌های رنگی جایگزین یا جلوه‌های بصری بیشتر برای صفحه MVP نیز خوشحال می‌شوم. شاید NetEase بتواند یک نشان یا نمادی در کنار نام بازیکن در وسط بازی قرار دهد که مهارت او با یک شخصیت خاص را نشان دهد.

این‌ها افزونه‌های کوچکی هستند که به من و بسیاری دیگر انگیزه می‌دهند تا در طولانی مدت در بازی سرمایه‌گذاری کنیم. بسیاری از بازی‌های آنلاین در سال 2024 برای جلب توجه من رقابت می‌کنند و این رقابت در سال 2025 تشدید خواهد شد.

من می‌توانم Call of Duty: Black Ops 6 را بازی کنم تا Dark Matter کسب کنم. می‌توانم جدیدترین فصل The Finals را بازی کنم که سیستم پیشروی Battle Pass بسیار بهتری دارد. می‌توانم به Fortnite برگردم و با تغییرات اخیر اشتراک Fortnite Crew، چند Battle Pass را همزمان انجام دهم. اما من در اینجا Marvel Rivals را بازی می‌کنم زیرا از همه آنها سرگرم‌کننده‌تر است. حالا فقط نیاز دارم که NetEase به من دلیلی بدهد تا هر روز به بازی وارد شوم.

مجله خبری بازی و تکنولوژی بازی تاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *