## سیستم هوش مصنوعی “A-Life” در استالکر 2: قلب چرنوبیل؛ عملکردی پویا اما ناپایدار
شرکت GSC Game World پس از ابهاماتی که در مورد حضور سیستم شبیهسازی “A-Life” در بازی استالکر 2: قلب چرنوبیل به وجود آمده بود، بهطور رسمی تأیید کرد که این سیستم در بازی وجود دارد؛ هرچند اذعان داشت که مشکلاتی نیز در آن مشاهده میشود و در حال رفع آنهاست.
برای آشنایی بیشتر با دنیای استالکر، باید گفت که A-Life اساساً سیستمی زیربنایی است که رفتارها و تعاملات شخصیتهای غیرقابل بازی (NPCها) و هیولاها را در بازی کنترل میکند. برنامهنویس اصلی استالکر، دیمیتری یاسنف، در مصاحبهای در سال ۲۰۰۸ با AIGameDev (از طریق ماشین Wayback) اظهار داشت: “مفهوم اصلی A-Life این است که شخصیتهای بازی زندگی مستقل خود را دارند و همیشه وجود دارند، نه فقط زمانی که در میدان دید بازیکن قرار دارند.”
A-Life سیستمی بلندپروازانه و قدرتمند است که البته مشکلات فنی نیز دارد. این سیستم در تجربهی بازی استالکر نقشی اساسی دارد: با وجود نقصها و باگهای عجیب و غریب، دنیای بازیهای استالکر به گونهای زنده به نظر میرسد که هیچ بازی دیگری نتوانسته است به آن دست یابد. هنگامی که اتفاق غیرمنتظرهای رخ میدهد، اغلب به وضوح مشخص است که این اتفاق در دنیای آشفته منطقهی ممنوعه محتمل است و وقوع آن نوعی معنا پیدا میکند – و اغلب این نتایج غیرمنتظره نوعی شادی عجیب و غریب را به همراه دارد.
پیش از این و حتی هماکنون، ابهاماتی در مورد بازگشت A-Life در استالکر: قلب چرنوبیل در بسیاری از پستهای سابردیت استالکر 2 وجود داشت. خبر خوب این است که این سیستم هنوز در بازی حضور دارد؛ اما خبر نه چندان خوب، اما کاملا قابل پیشبینی، این است که نیاز به بهبود دارد.
مولیت، مدیر جامعه GSC Game World، اخیراً در سرور دیسکورد استالکر نوشت: “ما از چندین مشکل شناختهشده در سیستم A-life 2.0 آگاهیم و در حال رفع و بهبود آنها هستیم. میدانیم که این سیستم برای ایجاد فضایی غنی و فراگیر در منطقه بسیار مهم است و ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات شناختهشده انجام خواهیم داد.”
شرکت GSC Game World این نکته را امروز در پستی در ایکس تکرار کرد:
حذف اشاره به A-Life 2.0 از صفحه استیم استالکر 2، در یک پست ردیت باعث نگرانی برخی شده بود. GSC Game World مستقیماً به این حذف اشاره نکرد، اما به نظر میرسد که دلیل آن، همانطور که بسیاری از کاربران ردیت اشاره کردند، این است که طرفداران استالکر میدانند A-Life چیست، اما سایر افراد اینطور نیستند، بنابراین وجود آن در صفحه استیم بیشتر باعث سردرگمی میشود تا فایده.
حضور A-Life 2.0 در استالکر 2 بلافاصله توسط جاشوا ولنس در گزارش خود در مورد یک ایست بازرسی نظامی و گروهی از سگهای وحشی در مرور بازی تأیید شد: “ستارهها برای استالکر 2 به گونهای چیده شده بودند که این سگها در سفر خود، درست به ایست بازرسی که من باید از آن عبور میکردم، برخورد کردند. آنها مانند طاعونی که توسط خدا فرستاده شده بود، تمام سربازان را از بین بردند و خودشان نیز تلفات زیادی متحمل شدند، زیرا سربازان وحشتزده رگبار گلولهها را به سوی آنها روانه کردند که شب را به روز تبدیل کرد. پس از ۱۵ ثانیه، مشکلات من به خاطرهای مبهم تبدیل شد. چند توله باقیمانده را از بین بردم و به راهم ادامه دادم.”
این همان A-Life در عمل است. هیچ چیز بیشتر از این، حال و هوای استالکر را تداعی نمیکند.