شاون لیدن، مدیر سابق پلی استیشن، معتقد است که رقابت بین کنسول های بازی به نقطه اوج خود رسیده است و دیگر شاهد تقاضای زیادی برای دستگاه های قدرتمندتر نیست. لیدن که بیش از 30 سال در سونی فعالیت داشته و به عنوان مدیر عامل SIE آمریکا و رئیس استودیو جهانی سونی مشغول به کار بوده است، این دیدگاه را مطرح کرده است.
در گفتگویی با رسانه VGC، از لیدن پرسیده شد که با توجه به هزینه های فزاینده توسعه سخت افزار، آیا ساخت کنسول های قدرتمندتر به طور پایدار در آینده ادامه خواهد یافت؟
لیدن در پاسخ به این سوال اظهار کرد که پس از 30 سال، هزینه های توسعه هر نسل از کنسول ها افزایش یافته است و ما همیشه خود را با آن تطبیق داده ایم. اما اکنون به نقطه ای رسیده ایم که نمی توانیم به همین روال ادامه دهیم. زمان آن فرا رسیده است که مدل کسب و کار بازی های ویدیویی را به طور جدی بازنگری کنیم. اگر قرار باشد زمان بازی کردن به 80 یا 90 ساعت محدود شود، دیگر با یک مقوله کاملا متفاوت روبرو خواهیم بود.
لیدن همچنین تاکید کرد که برای حفظ سلامت بازار کنسول ها، باید به جذب مخاطبان جدیدی که تا به حال کنسول نداشته اند، توجه شود. در مورد آینده سخت افزار کنسول ها، لیدن اعتقاد دارد که افزایش قدرت به تنهایی برای اکثر بازیکنان جذاب نخواهد بود.
او با صراحت بیان کرد که ما در مرحله ای از توسعه سخت افزار هستیم که من آن را “مرحله ای که فقط سگ ها می توانند تفاوت آن را تشخیص دهند” می نامم. اگر بازی خود را انجام می دهید و نور خورشید از پنجره به تلویزیون شما می تابد، هیچ تفاوتی از تکنیک Ray Tracing نخواهید دید. برای دیدن این جزئیات، باید یک مانیتور 8K در اتاقی تاریک داشته باشید. ما در حال رقابت بر سر TFLOPS هستیم و این درست نیست. باید بر سر محتوای بازی رقابت کنیم. به نظر من، مشخصات کنسول به سقف خود رسیده است.
لیدن در پایان نتیجه گرفت: آن رقابت تقریبا به پایان رسیده است و می دانید چه کسی برنده شد؟ AMD.