اژدهایان در Cyrodiil پرواز میکنند، اما مارتین و جافره، دو شخصیت کلیدی در بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered، ممکن است برای همیشه در بازی گم شوند و مسیر داستان اصلی را برای بازیکنان مسدود کنند. این مشکل غیرمنتظره، که میتواند منجر به “سافت لاک” (Soft Lock) شدن بازی شود، هشداری جدی برای بازیکنانی است که قصد دارند قبل از اتمام ماموریت اصلی، به گشت و گذار در دنیای وسیع آبلیویون بپردازند.
در بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered، پس از مرحلهای خاص در خط داستانی اصلی، مارتین و جافره به همراهان موقت بازیکن تبدیل میشوند. از آنجایی که این دو شخصیت “ضروری” (essential) هستند و نمیمیرند، بسیاری از بازیکنان وسوسه میشوند تا آنها را برای کمک در مبارزات یا صرفاً برای گشت و گذار در دنیای پهناور Cyrodiil، همراه خود نگه دارند. اما یک بازیکن با همین تصمیم، به طور ناخواسته خود را در بنبست کامل قرار داده است.
خطایی که منجر به از دست رفتن دائمی شخصیتها شد
یکی از بازیکنان Oblivion Remastered، با نام کاربری Reddit “Different-Ticket2974″، همین رویکرد را در پیش گرفت. او پس از رسیدن به مرحلهای که باید مارتین و جافره را به معبد Cloud Ruler Temple در نزدیکی Bruma ببرد، تصمیم گرفت ابتدا مراحل مربوط به Arena و Fighters Guild را به پایان برساند. مارتین و جافره در تمام طول این مراحل او را همراهی کردند.

مشکل زمانی آغاز شد که بازیکن وارد مراحل Mages Guild شد. در یکی از مراحل توصیه Bruma، که شامل سرقت از شخصی است، بازیکن تصمیم گرفت که مارتین و جافره را در ساختمان Mages Guild در Bruma رها کند و به آنها بگوید منتظر بمانند. پس از آن، بازیکن به ماجراجوییهای خود ادامه داد و این دو شخصیت را به فراموشی سپرد.
اما اتفاقی پیشبینی نشده رخ داد: در بخشی از داستان Mages Guild، نکرومنسرها به ساختمان Bruma Guild حمله کرده و آن را نابود میکنند. از آنجایی که مارتین و جافره “ضروری” هستند، قاعدتاً نباید میمردند. و این اتفاق هم نیفتاد. مشکل اینجاست که ساختمان ویران شده، از نظر کد بازی، یک منطقه کاملاً جدید محسوب میشود. وقتی این ماموریت آغاز میشود، بازی نسخه معمولی ساختمان را با نسخه ویران شده جایگزین میکند و ساختمان قبلی برای بازیکن غیرقابل دسترس میشود. به نظر میرسد که بازی پیشبینی نکرده بود که مارتین و جافره ممکن است در آن ساختمان رها شده باشند، بنابراین آنها را به منطقه جدید منتقل نکرد!
عواقب فاجعهبار و راه حلهای احتمالی
این اتفاق منجر به یکی از غمانگیزترین موارد “سافت لاک” در بازی شده است. بازیکن اکنون نمیتواند داستان اصلی را به پایان برساند، چرا که مارتین و جافره به طور کامل از بازی حذف شدهاند. معمولاً، اگر بازیکن مارتین و جافره را در طول این ماموریت گم کند، میتواند با استفاده از قابلیت Fast Travel آنها را بازگرداند، یا خودش به معبد Cloud Ruler Temple برود و منتظر بماند تا آنها به آنجا برسند. اما در این مورد خاص، به دلیل دستور “منتظر بمان” و نابودی ساختمان، بازیکن در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است. وفاداری بیش از حد این دو شخصیت به دستور بازیکن، به ضرر او تمام شده است.
اگرچه احتمال وقوع این مشکل برای اکثر بازیکنان بسیار پایین است – چرا که معبد Cloud Ruler Temple تنها یک پیادهروی کوتاه از Bruma فاصله دارد و معمولاً بازیکنان این ماموریت را سریعاً به پایان میرسانند – اما این یک باگ بالقوه ویرانگر است. برای بازیکنانی که روی کامپیوتر شخصی (PC) بازی نمیکنند و به دستورات کنسول (Console Commands) برای حل مشکلات دسترسی ندارند، تنها راه حل ممکن، شروع مجدد بازی از ابتدا یا بارگذاری یک فایل ذخیره (Save File) قدیمی از قبل از رخ دادن این اشتباه است.
باید دید که آیا توسعهدهندگان بازی، این باگ نادر اما جدی را در بهروزرسانیهای آینده برطرف خواهند کرد یا خیر. این حادثه، یادآوری مهمی است که حتی در بازیهای محبوب و پرطرفدار، گاهی اوقات تصمیمات کوچک بازیکنان میتواند منجر به مشکلات بزرگ و غیرمنتظرهای شود.