چگونه یک باگ در Steam ده سال تلاش یک استودیو را نقش بر آب کرد؟

پس‌زمینه و اعداد کلیدی استیم (Steam) با بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، اصلی‌ترین پلتفرم توزیع دیجیتال بازی‌های پی‌سی به‌شمار می‌آید. برای استودیوهای مستقل، قابلیت Wish List (فهرست آرزوها) نقش حیاتی دارد: هر بازی که در این فهرست قرار می‌گیرد،‌ در زمان انتشار برای کاربر ایمیل یادآوری ارسال می‌شود و به‌طور متوسط بین ۱ تا ۳ درصد از دارندگان Wish List در روز لانچ دست به خرید می‌زنند. بازی Planet Centauri، پس از نزدیک به ده سال در Early Access و فروش بیش از ۱۰۰ هزار نسخه، در زمان انتشار رسمی خود روی استیم با قرار گرفتن در بیش از ۱۳۰ هزار Wish List امید به یک جهش فروش داشت؛ اما در پنج روز اول تنها ۵۸۱ نسخه به فروش رسید.

چه اتفاقی افتاد؟

Steam Admits It Accidentally Sabotaged An Indie Game's 1.0 Release, Which Currently Has Less Than 100 Players
Steam Admits It Accidentally Sabotaged An Indie Game’s 1.0 Release, Which Currently Has Less Than 100 Players

۱. باگ کشف‌نشده در سیستم اطلاع‌رسانی Valve در ایمیلی به توسعه‌دهنده گزارشی داد که از سال ۲۰۱۵ تاکنون برای کمتر از ۱۰۰ بازی رخ داده: ایمیل‌های اعلان لانچ (Launch Notification) هرگز برای کاربران Wish List ارسال نشده است. ۲. عدم حضور در بخش «New and Noteworthy» نبود فروش لحظه‌ایِ لانچ سبب شد الگوریتم اکسپلور استیم بازی را در نقطه طلایی کشف (Discovery) قرار ندهد و عملاً Planet Centauri در روز اول برای کاربران جدید نامرئی ماند. ۳. پیشنهاد «Daily Deal» به‌عنوان جبران استیم در اقدامی جبرانی، بازی را به‌مدت ۲۴ ساعت در فهرست Daily Deal قرارداد تا فرصتی مجدد برای جلب‌توجه فراهم شود؛ اما توسعه‌دهنده اعلام کرد که از نظر مالی توان ادامه پشتیبانی این پروژه را ندارد و به سراغ ساخت عنوان جدید رفته است.

پیامدها و درس‌های آتی

این پرونده نمونه‌ای هشداردهنده از وابستگی بیش‌ازحد به «جریان اطلاع‌رسانی» یک پلتفرم واحد است. در اکوسیستم رقابتی استیم، حتی یک وقفه کوچک در اعلان‌ها می‌تواند:

  • مانع شکل‌گیری «چرخه مثبت» فروش و نقد شود
  • الگوریتم‌های اکسپلور را از توجه به بازی باز دارد

برای جلوگیری از این‌گونه سناریوها، تیم‌های توسعه‌دهنده پیشنهاد می‌کنند علاوه بر تکیه بر Wish List استیم، از خبرنامه‌های شخصی‌سازی‌شده، شبکه‌های اجتماعی و همکاری با استریمرها هم‌زمان با لانچ استفاده کنند تا سرنوشت یک دهه تلاش به‌سادگی در یک مزاحمۀ فنی گم نشود.

منابع Lincoln Carpenter, “9 months after its 1.0 launch flopped, an indie dev just learned…”, PC Gamer, Sep 2025. 2 FinalBoss.io, “Steam’s Wishlist Email Bug Nuked a Decade of Work on Planet Centauri”, Sep 2025.

مجله خبری بازی و تکنولوژی بازی تاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *