مدتها تلاش تیم توسعهدهندگان مد “کلاسیک آفنسو” برای بازی کانتر-استرایک: گلوبال آفنسو به جایی نرسید و پس از هشت سال کار مداوم، استیم درخواست انتشار این مد را رد کرد و برنامهی آن را حذف نمود. درخواست اظهار نظر از طرف ولو به انجام رسیده و در صورت دریافت پاسخ، این خبر بهروزرسانی خواهد شد. اما به احتمال زیاد، دلیل رد درخواست به استفاده از روشهای غیرمعمول در موتور سورس برای ساخت مد مربوط میشود.
تیم کلاسیک آفنسو در تاریخ ۲۹ دسامبر در پستی اعلام کرده بود که نسخه نهایی مد را در اکتبر برای بررسی ارسال کرده و با وجود زمان معمول ۳ تا ۵ روز کاری برای پاسخ، همچنان منتظر پاسخ استیمورکز هستند. در ۱۱ ژانویه، این تیم با انتشار پیامی طولانی اعلام کرد که ولو بدون هیچ توضیحی برنامهی آنها را حذف کرده است. این اتفاق پس از ۸ سال تلاش، بسیار ناامیدکننده است.
مد کلاسیک آفنسو در سال ۲۰۱۷ توسط برنامهی Greenlight (که اکنون منحل شده است) استیم تایید شده بود. رهبر تیم، زول، از سال ۲۰۱۵ به طور آزمایشی روی مدهای CSGO کار میکرد و اولین گزارشها در مورد این پروژه به سال ۲۰۱۶ برمیگردد. کلاسیک آفنسو به عنوان احیای CS 1.6 در موتور سورس جدید ارائه شده بود. این مد با جلوههای بصری، صوتی، انیمیشنها و مکانیزمهایی شبیه به نسخهی GoldSrc کانتر-استرایک، اما با کیفیت و قابلیتهای مدرن، طراحی شده بود. همچنین، سازندگان آن را به عنوان جایگزینی سادهتر و بدون المانهای تزئینی و مایکروتراکشنهای CSGO معرفی کرده بودند.
تیم کلاسیک آفنسو اعلام کرده است که علیرغم دسترسی به کد منبع لو رفته موتور سورس، از آن استفاده نکرده تا کار خود را به صورت قانونی پیش ببرد. آنها همچنین گفتهاند که با توسعهدهندگان ولو که به این پروژه علاقهمند بودند در ارتباط بودهاند و به درخواستهای تیم حقوقی ولو، از جمله حذف عبارت “Counter-Strike” از نام پروژه، پاسخ دادهاند.
در بیانیهی تیم کلاسیک آفنسو آمده است: “در طول این سالها هیچکس از ولو به ما نگفت که کارمان را متوقف کنیم، هیچ درخواست رسمیای وجود نداشت، با این حال، این اتفاق از اخطار توقف فعالیت هم بدتر است. بسیاری از افراد در ولو از پروژه ما و پروژههای مشابه آگاه هستند، اما از اواخر سال ۲۰۲۰ از برقراری ارتباط خودداری میکنند. احساس میکنیم که به طور ناعادلانهای رفتار شدهایم و شور و شوق ما برای بازی، مانند بسیاری از پروژههای دیگر، باعث نابینایی ما شده است.”
“اکنون لازم میدانیم به هر تیم مدسازی که روی پروژههای ولو کار میکند بگوییم که اگر تنها راه انتشار آنها از طریق استیم است، به خصوص در مورد مدهای چند نفره، دوباره به کار خود فکر کنند، زیرا به احتمال زیاد مانند ما رد خواهند شد. ما فکر نمیکنیم که مورد ما یک مورد جداگانه باشد.”
کار سخت تیم کلاسیک آفنسو تا لحظهی آخر ادامه یافت و سپس با رد درخواست مواجه شد. برقراری ارتباط شفافتر از طرف ولو، چه مثبت چه منفی، این شرایط را بهبود میبخشید. از طرفی، میتوانیم حدس بزنیم که چه عاملی باعث رد این مد توسط استیمورکز شده است. کاربران SlayerN و abyssalsolitude در Reddit به پستهای تیم کلاسیک آفنسو در سال ۲۰۲۲ اشاره کردهاند.
در توییتی از تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۲۲، تیم کلاسیک آفنسو نوشته بود: “پس از بهروزرسانی ولو در مورد مدسازی و دسترسی به مجوز، اکنون کاملا واضح است که تنها راههای حل ما یا لغو پروژه یا هک کردن فایلهای اصلی در هر بهروزرسانی امنیتی برای رفع مشکلات مد است.” در توییتی دیگر، این تیم نوشت: “هیچ کد لو رفتهای در کار نیست. ما از نسخهای از سال ۲۰۲۰ استفاده میکنیم که دارای نقاط ضعف امنیتی است و از یک سرور اختصاصی هکشده برای بازی آنلاین در حین کار استفاده میکنیم.”
در بهروزرسانی ModDB در همان زمان، تیم نوشت: “هنگامی که در سال ۲۰۱۷ از Greenlight استیم عبور کردیم، چند مکالمه ایمیلی با توسعهدهندگان ولو و CS:GO داشتیم، جایی که توانستیم مشکلات مدسازی CS:GO و چگونگی حل آنها را توضیح دهیم. متاسفانه، هیچ نتیجهای حاصل نشد. دو سال بعد، در مورد دریافت مجوز دسترسی به کد منبع آنها پرسیدیم، که پاسخ مثبتی در پی نداشت.”
بدون این مجوز و دسترسی به کد منبع CSGO، مد به دلیل بهروزرسانیهای امنیتی CSGO قادر به پشتیبانی از بازی آنلاین نبود. تیم نوشت: “تنها راه حلها این است که خودمان بازی را از طریق پلاگینها/تکهبندی باینری وصله کنیم، منتظر بمانیم تا آنها آن را برطرف کنند (۶ سال است که منتظر هستیم)، یا نسخهای ناامن را منتشر کنیم که این مشکلات را نداشته باشد (خیلی قدیمی و پرخطر است).”
تیم کلاسیک آفنسو نوشت: “همانطور که حدس زدهاید، از فرستادن ایمیل خسته شدیم و برای ادامه کار، مسیر وصله کردن را انتخاب کردیم که بسیار پیچیده است و نیازمند دقت در نحوه انجام آن است. به دلایل قانونی، نمیتوانیم از کد منبعی که لو رفته استفاده کنیم، به این معنی که باید باینریهای موجود را با آخرین اصلاحات امنیتی CS:GO وصله کنیم.”
من با تیم کلاسیک آفنسو همدردی میکنم: این پروژه، کاری طولانی مدت و غیر تجاری است که بخش اعظم وقت آزاد سازندگان آن را در طول یک دهه گذشته به خود اختصاص داده است. با انتخاب بین رها کردن ۶ سال کار روی یک بازی که عمدتا از مدسازی پشتیبانی نمیکند یا “هک کردن فایلهای اصلی در هر بهروزرسانی امنیتی”، مسیری که آنها انتخاب کردند، منطقی به نظر میرسد، بهخصوص بدون هیچ واکنش واضحی از طرف ولو.
بخش زیادی از رمز و راز این شرکت از ماهیت جعبه سیاه آن ناشی میشود، این شرکت کوچک و ناشناخته، دنیای بازیهای رایانهای را متحول کرده است. اما این موضوع میتواند به اشکال مختلفی مانند تایید و تعدیل نابرابر بازیها در استیم، شکایتهای کارمندان سابق در مورد ساختار داخلی آن و آنچه تابستان گذشته با Deadlock اتفاق افتاد، بروز یابد.
از طرفی، در حالی که وصلههای موقت کلاسیک آفنسو در اطراف گلوبال آفنسو (بازیای که ولو آن را بازنشسته کرده و از آن پشتیبانی نمیکند) به طور صریح توسط دستورالعملهای ولو در مورد توزیع بازیها و مدهای موتور سورس ممنوع نیست، اما برای این شرکت منطقی است که محتاط باشد. در عین حال، رد شدن کلاسیک آفنسو توسط استیمورکز به نظر نمیرسد که کاملا غیرمنتظره بوده باشد: مسئله مجوز موضوع رایجی در بهروزرسانیهای توسعهی کلاسیک آفنسو بود. به نظر میرسد این داستان هنوز ادامه دارد و امیدوارم ولو تصمیم خود را تجدید نظر کند یا راهی برای پذیرش کلاسیک آفنسو پیدا کند.