## چالش سخت “سگنی یخبسته” در “مَتافُر: رِفانتازیو”
با شما هستم، دوستداران بازیهای نقشآفرینی! اگر توسط اژدهای آبی شکست خوردهاید، نگران نباشید، تنها نیستید! این مبارزه به احتمال زیاد دشوارترین چالشی است که تاکنون در بازی با آن روبرو شدهاید. به شخصه، معتقدم که “سگنی یخبسته” دومین مبارزه دشوار در “مَتافُر: رِفانتازیو” است.
در ادامه بازی، با دشمنان قدرتمندتر و چالشبرانگیزتری روبرو خواهید شد، اما هر وقت که بخواهید میتوانید به آنها حمله کنید. این مبارزه به ویژه دشوار است، زیرا زمانی که به “سگنی” میرسید، هیچ راه فراری وجود ندارد و شما در مبارزه قفل میشوید. بدون بازگشت به فایل ذخیره قبلی، تنها راه پیشروی، غلبه بر “سگنی” است.
همچنین، اگر هنوز قسمت اول بازی را به پایان نرساندهاید، این یک **هشدار** است: این مبارزه دو مرحله دارد. خوشبختانه مرحله اول بسیار دشوارتر از مرحله دوم است، اما برای زنده ماندن در مرحله آخر، باید مقداری “ام پی” (MP) برای خودتان ذخیره کنید.
### مهارتهای لازم برای غلبه بر “سگنی”
برای عبور از این مبارزه، به برخی مهارتهای خاص نیاز خواهید داشت. اگر قبلاً آنها را تجهیز نکردهاید، نگران نباشید! فقط اجازه دهید که بمیرید و انتخاب کنید که از “مسیر راندن دستکش” (Gauntlet Runner) شروع کنید. در این مرحله، میتوانید تیم خود را به هر شکلی که میخواهید تغییر دهید. قبل از دسترسی به نقشه و شروع مبارزه، مطمئن شوید که ترکیب تیم را در منوی گروه نیز تغییر میدهید، زیرا فرصت دیگری برای انجام این کار نخواهید داشت.
### چالشهای مبارزه با “سگنی” و “رلا”
“سگنی” به آتش ضعیف است، اما مشکل اینجاست که “رلا” جادو “دیوار کوارتز” (Quartz Wall) را اجرا میکند. این جادو “سگنی” را از هرگونه حمله عنصری، از جمله آتش، محافظت میکند. بسیار ظالمانه! اگر هنگام فعال بودن “دیوار کوارتز” از یک مهارت عنصری استفاده کنید، مسدود خواهد شد و دو نوبت شما را از دست خواهید داد. واقعاً توهینآمیز!
ممکن است فکر کنید که نباید از حملات آتشین استفاده کنید، اما به دو دلیل، باید بیشتر اعضای تیم خود را به یک حمله آتشین مجهز کنید. اول اینکه به آنها برای مرحله دوم نیاز خواهید داشت. دوم اینکه میتوانید از “دیوار کوارتز” به نفع خودتان استفاده کنید.
### استفاده از آتش در پایان هر نوبت
اگر در نوبت آخر خود از یک مهارت آتش استفاده کنید، فقط یک نوبت خود را هدر دادهاید، نه دو نوبت. مهمتر از همه، این کار “رلا” را مجبور میکند “دیوار کوارتز” را در نوبت بعد دوباره اجرا کند. وادار کردن “رلا” به هدر دادن نوبت خود برای “دیوار کوارتز” به نفع شماست، زیرا تقریباً همه حرکات دیگر “سگنی” و “رلا” برای مقابله با آنها بسیار آزاردهندهتر هستند.
### رفع اثرات منفی با “دکوندا”
علاوه بر حملات آتشین، چند مهارت دیگر وجود دارند که حتماً میخواهید با خود به این مبارزه ببرید. مهمترین آنها “دکوندا” (Dekunda) شفادهنده است. هر بار که “سگنی” از “غرور” (Roar) استفاده میکند، قدرت حمله، دفاع و دقت/فریب شما دو مرحله کاهش مییابد. کاهش قدرت حمله و دفاع بد است، اما از دست دادن دقت/فریب خیلی بدتر است، زیرا حمله و نشان خوردن دو نوبت کامل شما را هدر میدهد. “دکوندا” تمام اثرات منفی را برای کل گروه شما رفع میکند و به شما این امکان را میدهد که بدون نگرانی از نشان خوردن به دشمنان حمله کنید. همچنین معمولاً “سگنی” را وادار میکند که “غرور” را در نوبت بعد دوباره اجرا کند.
### کاهش قدرت “سگنی” با “دکایا”
دومین مهارت مفید “دکایا” (Dekaja) “جعلکار” (Faker) است. “سگنی” به طور مرتب خود را تقویت میکند و قدرت حمله خود را به حداکثر میرساند. اگر با قدرت کامل با یک حرکت چند هدفه به گروه شما ضربه بزند، احتمالاً در یک نوبت بیش از 50% از سلامت کل گروه شما را از دست خواهید داد. “دکایا” را اجرا کنید تا تمام تقویتهای “سگنی” را رفع کنید و شانس زنده ماندن خود را افزایش دهید. همزمان “سگنی” را وادار خواهید کرد که در هنگام حمله یک نوبت را هدر دهد تا خودش را دوباره تقویت کند.
تقویت گروه شما تقریباً بی فایده است، زیرا “سگنی” به سادگی تمام تلاش شما را برای تقویت خودتان در طول چندین نوبت با “غرور” خنثی میکند. با این حال دو استثنا وجود دارد.
### استفاده از “تیغه ثابت” و “کنجکاوی ماجراجو”
اگر کلاس “سامورایی” (Samurai) را باز کردهاید، میتوانید از مهارت “تیغه ثابت” (Unwavering Blade) استفاده کنید. این مهارت دقت/فریب یک عضو گروه شما را به حداکثر میرساند. اگرچه “سگنی” میتواند و خواهد توانست این حرکت را با “غرور” خنثی کند، اما باز هم بسیار مفید است. اگر “سگنی” قبل از استفاده از “غرور” از حمله چند هدفه خود استفاده کند، احتمالاً هر واحدی که از “تیغه ثابت” استفاده کرده است را نشان نمیخورد. این باعث میشود دو نوبت خود را از دست دهد. اگر قبلاً “دیوار کوارتز” را در نوبت قبل از نشان ندادن “سگنی” خنثی کردهاید، “رلا” همیشه آن را در نوبت آخر که “سگنی” باقی مانده است اجرا خواهد کرد. گاهی اوقات این کار موفق خواهد بود و گاهی اوقات موفق نخواهد بود، اما وقتی موفق میشود، بازی را تغییر میدهد.
دومین تقویت مفیدی که میتوانید از آن استفاده کنید، “کنجکاوی ماجراجو” (Adventurer’s Curiosity) “هکر روح” (Soul Hacker) است. این مهارت نرخ ضربه مهم کل گروه شما را افزایش میدهد. مهمترین نکته درباره این تقویت این است که “غرور” “سگنی” در واقع آن را خنثی نمیکند، بنابراین استفاده از آن در نوبتهایی که از “دکایا” یا “دکوندا” استفاده نمیکنید، مفید است. در نوبتهایی که تقویتها و اثرات منفی “سگنی” را خنثی نمیکنید، باید اولویت را به استفاده از مهارتهای فیزیکی قوی بدهید تا بتوانید واقعاً به دشمن آسیب برسانید. “کنجکاوی ماجراجو” به شما کمک میکند تا گاهی اوقات نوبتهای اضافی کسب کنید، و به شما این امکان را میدهد که آسیب بیشتر را وارد کنید.
### استفاده از اقلام شفا به جای جادوی شفا
در مورد رفع اثرات منفی “سگنی”، این کار نیز تقریباً بی فایده است. “رلا” به طور منظم اثرات منفی “سگنی” را رفع میکند و مطمئناً تا زمانی که شما بتوانید به طور کامل هر یک از آمار “سگنی” را کاهش دهید، او این کار را انجام داده است. با این حال، من هنوز فکر میکنم که باید یک “جعلکار” با خود به این مبارزه ببرید، زیرا “رلا” در مرحله دوم به رفع اثرات منفی “سگنی” ادامه نمیدهد. من پیشنهاد میکنم که در این جا از مهارت “سُکُندا” (Sukunda) “جعلکار” استفاده کنید تا بتوانید دقت/فریب “سگنی” را در مرحله دوم کاهش دهید.
معمولاً در “مَتافُر” استفاده از یک مهارت شفا دهنده چند هدفه را پیشنهاد میکنم، اما فکر نمیکنم که باید در این جا از آن استفاده کنید. با توجه به طولانی بودن این مبارزه، استفاده از “ام پی” برای یک مهارت شفا دهنده ایده خوبی نیست و شما نمیخواهید تمام تلاشی که برای گذر از مرحله اول صرف کردهاید را فقط به خاطر تمام شدن “ام پی” در وسط مرحله دوم هدر بدهید. به جای آن “گرد و غبار پری” (Fairy Dust) را با خود ببرید. این اقلام دقیقاً مثل یک جادوی شفا دهنده چند هدفه عمل میکنند. اگر گرد و غبار پری ندارید، قبل از مبارزه از یک فروشگاه دارو آنها را خریداری کنید، اما مطمئن شوید که آنهایی را خریداری میکنید که حداقل 200 نقطه سلامت را شفا میدهند.
در مورد اینکه چه مهارتهای حملهای را با خود ببرید، فقط اولویت را به قویترین مهارتهای فیزیکی که دارید بدهید. مهارتهای “جنگجو”/ “شوالیه” در این مبارزه عالی هستند، زیرا حملات فیزیکی تک هدفه آنها با هزینه “ام پی” کم، آسیب خوبی وارد میکنند. مهارتهای “مشت زن” نیز خوب هستند، اما هزینه سلامتی استفاده از آنها خطرناک است و فقط شما را وادار میکند که بیشتر خودتان را شفا دهید.
در مرحله اول، تلاش کنید “سگنی” و “رلا” را در یک حلقه گیر بیندازید. بعد از استفاده از “غرور” “سگنی” از “دکوندا” استفاده کنید. وقتی “سگنی” خودش را تقویت میکند، از “دکایا” استفاده کنید. هر نوبت را با یک حمله آتشین پایان دهید. این باعث میشود “سگنی” و “رلا” حداقل دو نوبت از سه نوبت خود را به تقویت یا کاهش قدرت و اجرای “دیوار کوارتز” هدر دهند. این به شما یک یا دو نوبت برای وارد کردن آسیب واقعی، استفاده از تقویتهای مناسب و شفا میدهد. در نوبتهایی که نیازی به استفاده از “دکایا”، “دکوندا”، “تیغه ثابت” / “کنجکاوی ماجراجو” یا یک ماده شفا دهنده ندارید، این حرکات را با حملههای بیشتر جایگزین کنید.
این مبارزه طولانی خواهد بود، اما سرانجام از آن عبور خواهید کرد. در مرحله دوم، همه چیز بسیار سادهتر خواهد بود.
### مرحله دوم “سگنی”
“سگنی” دیگر از حملههای آتشین محافظت نمیشود و دیگر نمیتواند اثرات منفی را رفع کند، اما هنوز قدرت حمله خود را افزایش میدهد. هنوز میتوانید از “دکایا” برای خنثی کردن این کار استفاده کنید، اما استفاده از “سُکُندا” سادهتر است و دقت/فریب “سگنی” را کاهش میدهد تا بیشتر نشان نخورد. در غیر این صورت، فقط از حملههای آتشین استفاده کنید و گاهی اوقات خودتان را شفا دهید.
اگر “ام پی” شما در حال کاهش است، به جای هشت بار، چهار بار پی در پی از حملههای آتشین استفاده کنید و سپس برای چهار نوبت بعدی از حملات نزدیک به دست استفاده کنید. فراموش نکنید که در نوبتهایی که آمار دقت/فریب “سگنی” در حال تغییر است، “سُکُندا” را دوباره اجرا کنید. واقعاً فقط همین است که برای مرحله دوم نیاز دارید. رسیدن به این مرحله بیشتر شبیه یک آزمون مدیریت منابع است تا هر چیز دیگر، زیرا این مرحله بسیار ساده است… با فرض اینکه “ام پی” کافی باقی مانده باشد.