بازی “پسرخوانده” که در بازارهای جهانی بیشتر با نام “مافیویسو” (Mafioso) شناخته میشود، یک بازی استراتژیک “بازیکن در برابر بازیکن” (PVP) در سبک بازیهای کارتی است. این بازی توسط استودیوی ایرانی “پاییزان” ساخته شده و به دلیل استقبال چشمگیر در داخل و خارج از کشور، محبوبیت بالایی در بین گیمرها دارد.
جذاب، در قالب ایدهای نو
بازی به صورت نوبتی (Turn based) انجام میشود. شما با انتخاب سه قهرمان که هرکدام دارای سه کارت هستند، آمادهی نبرد با حریفتان میشوید. برای پیروزی، باید با ارتقای کارتها و قهرمانها، خود را قدرتمندتر کرده و بهترین عملکرد را در میدان نبرد ارائه دهید. در هر نبرد، شما نوار انرژیای دارید که حداکثر تا عدد ۱۰ پر میشود و هر کارت مقداری از این انرژی را مصرف میکند. انتخاب ترکیبی مناسب از قهرمانان و مدیریت انرژی در طول نبرد، کلید پیروزی است. یکی از عوامل مهم در بازی، ترتیب چینش قهرمانان است. همچنین، بازیکن میتواند تصمیم بگیرد که در هر نوبت تمامی انرژیهایش را مصرف کند یا نوبت را به حریف واگذار کند؛ البته انرژیهای مصرف نشده برای نوبت بعد ذخیره نمیشود و حداکثر انرژی قابل استفاده در هر نوبت، همان عدد ۱۰ است.
یکی از بخشهای مهم و استراتژیک بازی، مربوط به کارت خشم قهرمانان است. میزان خشم هر گروه به صورت نواری به شما و حریفتان نمایش داده میشود. سرعت پر شدن این نوار به قهرمانانی که برای هر مبارزه انتخاب میکنید بستگی دارد. یکی از سه کارت قهرمانان مربوط به نوار خشم است. شما فقط هنگامی میتوانید از این کارت استفاده کنید که نوار خشم شما پر شده باشد. استفادهی هوشمندانه از کارت خشم هر شخصیت، از مهمترین عوامل پیروزی در بازی است.
برنده بازی کسی است که بتواند تمام قهرمانان حریفش را از میدان بهدر کند. اگر بازی به نوبت پانزدهم برسد و هیچکدام از بازیکنان نتوانند دیگری را شکست دهند، براساس میزان کشتههای بازی برنده اعلام میشود. اگر تعداد کشتهها نیز برابر باشد، نتیجهی بازی مساوی خواهد بود.
تأثیر بالای لغو انیمیشنها در بهتر شدن بازی
تیم طراحی “پاییزان” تصمیمات جالبی برای ساخت بازی روانتر و جذابتر انجام داده است. با انداختن هر کارت، انیمیشن و دیالوگ مخصوص آن کارت توسط شخصیت اجرا میشود. اما اگر کارتها را به صورت پشت سر هم بازی کنید، انیمیشن قبلی لغو شده و انیمیشن حرکت بعدی آغاز میشود.
شاید فکر کنید لغو شدن انیمیشنها (Animation canceling) تاثیر زیادی روی بازی ندارد، اما اگر تیم سازنده این کار را انجام نمیداد، بازی ریتم خود را کاملاً از دست میداد. بازیکنان باید برای انداختن هر کارت، زمان زیادی را صرف تماشای انیمیشنها و شنیدن دیالوگهایی میکردند که بارها آنها را دیده و شنیدهاند.
لغو شدن انیمیشنها نه تنها ریتم بازی را حفظ میکند، بلکه بازیکنان را تشویق میکند تا نوبت خود را سریعتر بازی کنند. این موضوع به شکلی برای بازیکن تلقی میشود که گویا هرچه سریعتر بازی کند و انیمیشنها لغو شوند، حرفهایتر و مسلطتر به بازی است.
توضیحات مختصر، گاهی کار دست بازیکن میدهد
یکی از مشکلات جزئی بازی، مربوط به توضیحات روی کارتها است. خوشبختانه، مختصر و مفید بودن تمامی نوشتههای داخل بازی (از توضیحات روی کارتها گرفته تا داستانهایی که برای هر شخصیت نوشته شده) باعث میشود که بازیکن گیج و درمانده نشود. اما در خیلی از قسمتهای بازی، این میزان خلاصه سازی، در گیمپلی بازی تأثیراتی بسیار زیادی میگذارد. برای مثال، هیچجا نوشته نشده که خشم داوود کپسولی به خود او نیز آسیب وارد میکند و مهمتر از آن، هیچجا نوشته نشده که میزان این آسیب چقدر است. همچنین، هیچجا نوشته نشده که کارت اول شهین تکتیر که با استفادهی چهارم ارتقا پیدا میکند چه میزان آسیب بیشتری به حریف وارد میکند. متاسفانه، تعداد این موارد کم نیست و ذکر تک تک آنها از حوصلهی بحث خارج است.
بازیهای انتخابی، کمکحال بعضی از قهرمانان
یکی دیگر از ویژگیهای بازی، قسمت بازیهای انتخابی است. این نوع بازی بعد از منطقهی قبرستان برای بازیکنان باز میشود و به این صورت انجام میگیرد که هر بازیکن قبل از شروع مبارزهی اصلی، حق دارد یک قهرمان را حذف کند. در صورت حذف قهرمان، هیچ یک از دو بازیکن نمیتوانند آن قهرمان را برای ترکیب خود انتخاب کنند. در ادامه، به صورت نوبتی، هر کس قهرمانهایش را به صورت زنده روبهروی حریف خود انتخاب میکند.
این در حالی است که بازیکنان تا قبل از این مرحله میبایست قبل از شروع بازی، ترکیب ثابت خود را چیده و سپس وارد بازی شوند. اما از این منطقه به بعد، مبارزات شکلی حرفهایتر به خود میگیرند. بازیکنان علاوه بر ترکیب خودشان، باید به ترکیب حریف نیز توجه داشته باشند و استراتژیهای جایگزینی برای خود تدارک ببینند. در صورت حذف شدن قهرمانی که شما همواره در ترکیبتان استفاده میکردید، مجبور میشوید استراتژیها و ترکیبهای جایگزین خود را استفاده کنید. در غیر این صورت، باید خود را آمادهی باختهای پیاپی کنید.
در ادامهی بازی، شما قهرمانهای بیشتری دریافت میکنید. شخصیتهایی به چشم میخورند که دربرابر برخی از شخصیتها عملکرد بسیار خوبی دارند. با این حال، قرار دادن آنها در ترکیب ثابت کمی ریسکی به نظر میرسد. بنابراین بهتر است ترکیبتان را هربار مطابق با آنچه که حریفتان دارد، تغییر بدهید.
به جز حذف(ممنوع کردن حریف از برداشتن) یک قهرمان، با این تغییر سبک بازی – انتخابی – بازیکنان به شکل نوبتی کارت برمیدارند، به این ترتیب میتوانند قهرمان مناسب را بر اساس انتخاب حریف بردارند. طراحی این نوع گیمپلی برای بازیکنان حرفهایتر، تصمیم بسیار درستی از سمت سازندگان بوده است.
اصوات در پسرخوانده غوغا میکند
هر نوع صدایی که در بازی میشنوید، قرار است شما را به وجد بیاورد! از دوبلهی شخصیتها که توسط افراد معروف با صداهای آشنا صورت گرفته، تا زمینهی موسیقی اصلی که تلفیقی از آثار مافیایی مشهور و دنیای فانتزی بازی است. این اصوات همه و همه در جایی درست صداگذاری شدهاند به طوری که شنیدن بارها و بارهای دیالوگها به هیچوجه شما را خسته نخواهد کرد.
علاوهبر موسیقی اصلی و دیالوگها، نباید از جلوههای صوتی (SFX) بازی نیز غافل شد. چراکه آنها به خوبی نقش خود را ایفا کرده و از عوامل تأثیرگذار بر لذت بردن بازیکن از بازی بهشمار میآیند.
طراحی هنری؛ توانا در ارائه و ارتقای جذابیت
همانطور که میدانید، دنیای بازی در محیطی مافیایی در جریان است و طراحان هنری بازی با انتخاب سبک هنری خاص خود میتوانند مخاطب را به خوبی با محیط درگیر کرده و علاوه بر آن حال هوای مافیایی بازی را به خوبی انتقال دهند.
از طرفی، طراحی مناطق متنوع و چشمنواز با جزئیاتی دوستداشتنی میتوانند حس بدست آوردن و بالا رفتن را به بازیکن القا کنند. چراکه شما با هر پیروزی، جامهای طلایی دریافت میکنید و با دریافت مقدار مشخصی از این جامها میتوانید به مناطق بالاتر صعود کنید.
طراحی خلاقانهی پوستههای (Skin) شخصیتها هم به جذابتر شدن بازی کمک شایانی کرده و در تحسین این طراحی، نباید از استفادهی درست و بجای طراحان هنری از شخصیتهای معروف سینما نیز غافل شد.
شرح حال قهرمانان، حرکتی کوچک اما مؤثر در دوستداشتنیتر شدن بازی
وجود داستانهایی کوتاه از گذشته و ارتباط بین قهرمانها با یکدیگر بسیار ساده و صرفاً به صورت نوشتههایی برای هر قهرمان آمده است. اما باعث میشود تا بازیکن به شخصیتها حس خوبی پیدا کند. هنگامی که وجود ارتباطها و گذشتهی افراد وارد دیالوگ قهرمانها در حین مبارزات میشود، شدت شکلگیری پیوند بین قهرمان و بازیکن به افزایش مییابد.
علاوهبر قضایای گفته شده، اینکه شخصیت هر قهرمان با کارتهایی که دارد نیز همخوانی دارد، باز هم باعث بیشتر درگیر شدن بازیکن با بازی و قهرمانانش میشود.
اتحاد برای پیروزی
یکی از قابلیتهای مهم بازی، که معمولاً در عناوین این چنینی نیز دیده میشود، قسمت اتحادها است. اتحادها به این شکل هستند که شما با عضو شدن در آنها، علاوه بر توانایی صحبت کردن با دیگر بازیکنان و دعوتشان به بازیهای دوستانه، از مزایای مختلفی نیز برخوردار خواهید شد.
یکی از این مزایا، درخواست کارت و یا اهدای کارت است. این بخش به شکلی انجام میشود که شما هر روز میتوانید یک کارت از یک قهرمان را در اتحاد خود درخواست دهید. حال افراد عضو در اتحاد شما میتوانند به شما کارت درخواست شده را اهدا کنند. با این کار، درواقع شما میتوانید سطح کارتهای خود را ارتقا دهید و آنها را قویتر کنید. شاید برایتان سؤال شود که به فرد اهدا کننده چه چیزی اضافه خواهد شد؟ از آنجایی که این معاملهی یک معاملهی دو سر برد طراحی شده است، بازی به تعداد کارتهایی که اهدا میکنید به شما سکه و تجربه میدهد و به شما کمک میکند از کارتهایی که به آنها نیازی ندارید بتوانید سکه و تجربه بدست آورید.
نامحدودترین اتحاد دنیا
برای ارتقای کارتها، باید تعداد مشخصی از آنها را فراهم کنید. یعنی از صندوقچههایی که پس از هر برد بدست میآورید و یا روشهای دیگر مثل همان درخواست دادن در اتحادها، کسب کنید. سپس میتوانید با خرج کردن سکه، کارتها را ارتقا دهید.
تجربه چیست؟ تجربه هرچه بالاتر برود، یکسری از قابلیتها مانند شرکت در چالشها (جلوتر اشاره خواهد شد) و شرکت در جنگ اتحادها و… باز خواهد شد.
در جنگ چه اتفاقاتی میافتد؟ جنگ در واقع مبارزهی اتحادها با یکدیگر است. رقابتی جذاب که فعال بودن اعضای اتحاد مهمترین عامل برای پیروزی در این جنگها است. شما با چهار اتحاد دیگر همزمان وارد جنگ میشوید. جنگ اتحادها در دو روز انجام میشود: روز جنگ و روز شکار. در روز شکار، شما با انجام دادن بازیهای شانسی (نوعی مبارزه که قهرمانان شما به صورت تصادفی انتخاب میشوند) قهرمانانی را شکار خواهید کرد. شکار، درواقع به تعداد و انواع قهرمانانی که در روز شکار میکُشید بستگی دارد. پس از اتمام روز شکار، روز جنگ فرا میرسد و حال نوبت به درو کردن محصولی است که در روز شکار کاشتهاید. بله! شما در روز جنگ تنها از قهرمانانی میتوانید استفاده کنید که آنها را از قبل شکار کردهاید. تنها اعضایی که در روز شکار شرکت کردهاند میتوانند در روز جنگ هم شرکت کنند و سپس اتحادها به میزان پیروزیای که بدست میآورند رتبه بندی میشوند و به اعضای شرکت کننده بسته به رتبهی کسب شده در جنگ جوایزی اهدا خواهد شد.
دیگر حُسن ِ عضو شدن در اتحادها را میتوان اجارهی قهرمانان در بنگاهِ اتحاد دانست. در بنگاه اتحادتان میتوانید تعدادی قهرمان را به هماتحادیهای خودتان اجاره داده و یا از آنها اجاره کنید. اجاره دادن به این شکل انجام میشود که ابتدا شما در بنگاهِ اتحاد برای قهرمانانی که میخواهید اجاره دهید آگهی ثبت میکنید و به ازای گرفتن مقدار مشخصی سکه از بازیکن درخواست دهنده تا ۲۴ ساعت آینده کارت را به او اجاره داده و دیگر خود حق استفاده از آن را تا اتمام این ۲۴ ساعت نخواهید داشت.
شما با هر سطحی (هر چند پایین) میتوانید هر قهرمانی را (هر چند قهرمانی باشد که شما در مناطق بالاتر به آن دسترسی پیدا میکنید) اجاره کنید. این سیستم بدون محدودیت اجارهها گاهی بازی را از حالت توازن خارج کرده و بازیکنی را که دارد با کارتهای متناسب با مناطق خودش بازی میکند کاملاً دستبسته و بیدفاع میکند. کاش همانند عناوین مشابه این بازی، سازندگان پسرخوانده نیز محدودیتهایی را برای اجارهها اعمال میکردند تا بازی از حالت توازن خارج نشود.
بازی به بازیکنان خوب اجازهی بازی کردن نمیدهد
اول باید مشخص کنیم منظور از بازیکن خوب چه کسی است. بازیکن خوب کسی است که در کمترین زمان میتواند بیشترین جام را بدست آورد و به مناطق بالاتر صعود کند. حال چرا میگوییم بازی اجازهی بازی کردن به بازیکنان خوب را نمیدهد؟ زیرا سیستم دریافت قهرمان جدید به این صورت است که شما با پیروزی در هر مبارزه صندوقچه دریافت میکنید و در آن صندوقچهها احتمال دارد یکی از موارد زیر را دریافت کنید: قهرمان جدید، کارت (برای بالاتر بردن سطح کارتها)، قهرمانهایی که آنها را از قبل دارید (با گرفتن این قهرمانها میتوانید آنها را هم مانند کارتها ارتقا دهید) و سکه.
همانطور که پیشتر گفته شد، شما با هر برد میتوانید صندوقچههای جدید بدست آورید و برای باز کردن هر صندوقچه نسبت به کمیابتر بودن صندوقچه (در بازی انواع مختلفی از صندوقچه وجود دارد که احتمال دریافت انواع بهتر آنها بسیار کم است) باید زمانی را برای باز کردن آن سپری کنید (باز کردن صندوقچهها به صورت همزمان امکانپذیر نیست و باید یکی پس از دیگری صندوقچهها را باز کنید). اما تعداد صندوقچههایی که همزمان میتوانید داشته باشید محدود است (حداکثر ۴ عدد). از طرفی، هر صندوقچهای که دریافت میکنید متعلق به همان منطقهای است که در آن مبارزهای را بردهاید. از طرفی دیگر، هر منطقه قهرمانان مخصوص به خودش را دارد. یعنی برای مثال اگر قهرمانی در قبرستان باشد و شما بخواهید صاحب آن قهرمان شوید راهی ندارید جز اینکه صندوقچههای مربوط به همان منطقه را باز کنید.
حال فرض کنید بازیکنی در یک منطقه هر چهار جای صندوقچهاش پر بشود. سپس آنقدر بازی کند و بازیها را پشت سر هم ببرد تا دو یا حتی سه منطقه صعود کند. اینجا بزرگترین گاف بازی خود را نشان میدهد. بله درست است، بازیکن دیگر نمیتواند صاحب قهرمانان آن منطقه شود مگر اینکه خود را در مبارزات تسلیم کند تا تعداد جامهای او به قدری پایین بیاید تا بتواند صندوقچههای آن مناطق از دست رفته را نیز بگیرد و این فاجعهبارترین اتفاقی است که میتواند برای بازیکن بیفتد. این یعنی برای بازی هیچ اهمیتی ندارد که شما چقدر زمان صرف صعود به مناطق بالاتر کردهاید. قضیه وقتی وخیمتر میشود که شما به جایی میرسید که بازیهایتان از آن منطقه به بعد انتخابی است و باید باتوجه به انتخابها و چیدمان حریف، ترکیب قهرمانهای خود را مشخص کنید. اما مشکل اینجا است که آنوقت شما قهرمانی ندارید که بخواهید نسبت به حریف آنها را انتخاب کنید. درواقع آنقدر تعداد قهرمانهای شما کم است که شاید حداکثر بتوانید یک یا دو ترکیب خوب از آنها بدست آورید. حال فرض کنید یکی از قهرمانهای اصلی شما نیز توسط حریف از بازی حذف شود. آیا راهی برای بازیکن میماند که بتواند پیروز میدان باشد؟ شاید با خود بگویید این بزرگترین مشکلی است که یک بازیکن میتواند با آن برخورد کند. اما متأسفانه اوضاع از این چیزی هم که هست سختتر خواهد شد.
همانطور که بالاتر اشاره شد، شما با بدست آوردن قهرمانهایی که آنها را از قبل دارید میتوانید آنها را ارتقا دهید. ارتقای قهرمانها روی میزان سلامتی و سطح کارتها تأثیر میگذارد. درواقع با ارتقای قهرمان یک سطح به تمامی کارتهای شما اضافه خواهد شد و میزان سلامتی آن قهرمان تا مقدار مشخصی افزایش پیدا خواهد کرد.
اما نکتهای که وجود دارد این است که قهرمانان دارای سطح بالاتر بسیار قویتر از کارتهای سطح پایینتر هستند و اگر بازیکنی سه قهرمان سطح دو یا یک داشته باشد، هر چند هم بازی او خوب باشد، ترکیبی که چیده است هم قوی باشد و یا حتی حریفش اشتباهات فاحشی نیز انجام دهد، بازیکنی که قهرمانانش سطح پایینتری دارند هیچ شانسی (دقت کنید هیچ شانسی) برای پیروزی جلوی حریفش ندارد.
ساده بگویم، برای بدست آوردن کارت و سطح بیشتر باید پول خرج کنید. در غیر این صورت، محکوم به شکست در برابر کسانی خواهید بود که پول بیشتری برای بازی خرج کردهاند.
البته بازی تا حدی توانسته با رویدادها کارت و قهرمانان بیشتری به بازیکنان بدهد، ولی این میزان همچنان برای بازیکنی که نمیخواهد در بازی پول خرج کند کافی نیست.
دور باطل
بازیکنان پس از هر برد یا باخت مقداری سکه دریافت خواهند کرد. اما پس از چند بازی متوالی بازی دیگر به شما سکه نخواهد داد تا وقتی که صندوقچهای را