## هوش مصنوعی، نابغه ای در زمینۀ بازی های نقش آفرینی؟
در سال ۲۰۱۸، گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مؤسسه فناوری جورجیا مقالهای منتشر کردند که در آن به نقش بازی ها در زمینۀ “زمینه آزمایشی مهم هوش مصنوعی” در گذشته اشاره شده بود. هوش مصنوعی سالهاست که در بازیهای شطرنج، چکرز و Unreal Tournament انسان ها را شکست داده است. این گروه در مقاله خود استدلال کرده اند که آزمون هوش مصنوعی در آینده باید تمرکز خود را بر روی توانایی یادگیری این سیستم در بازیهای نقش آفرینی میز مانند Dungeons & Dragons قرار دهد. بازی هایی مثل D&D میتوانند به عنوان معیاری موثر برای پیشرفت هوش مصنوعی عمل کنند، زیرا دارای “فضای عمل نامحدود، بازیکنان چندگانه (همکاری) و مدلهای مختلف از جهان، و سیگنال پاداش صریح” هستند.
آنچه پیش بینی نشده بود، موضوع جنجالی هوش مصنوعی در زمان تحقق این ایده بود – موضوعی که بعدا به آن خواهیم پرداخت.
در سال ۲۰۱۹، OpenAI سیستمی به نام GPT-2 را منتشر کرد، یک مدل زبان بزرگ که با هشت میلیون صفحه وب آموزش دیده بود و میتوانست پاسخهای روایی به درخواستهای کوتاه ایجاد کند. هرچند نسخه کامل GPT-2 تا نوامبر منتشر نشد، اما نسخهای جزئی از آن در فوریه در دسترس بود و سه ماه بعد، از آن برای ساخت نسخه اول AI Dungeon استفاده شد.
اگرچه AI Dungeon بیشتر یک بازی ماجراجویی متنی بود تا یک بازی نقش آفرینی، اما چشمی به آینده بود و نمایش داد که استفاده از کامپیوتر به عنوان Dungeon Master چطور خواهد بود. در حالی که نتایج معمولا به حالات سورئال و بی معنی مختصر منتهی میشد، اما اثبات مفهوم خوبی بود. بازیکنان به زودی تلاش کردند تا با ساخت آثار بیش از ۱۰۰۰ کلمه یا ساخت چیزی کمتر از ۱۰۰ کلمه ، بهترین prompts را برای تبدیل GPT-2 به یک DM ایجاد کنند.
هر دو رویکرد با مشکلاتی روبرو شدند. Dungeon Master چت بات اغلب تلاش میکرد تا کل نبرد را در یک پاسخ به پایان برساند و به بازیکنان اجازه نمیداد آن را مرحله به مرحله بازی کنند. در صورت بازی طولانی، Dungeon Master نمیتوانست رویدادهای گذشته را به خاطر بیاورد و از نقش آفرینی در گفتگوها طفره میرفت. ساخت یک DM مصنوعی به سادگی نوشتن prompts خوب نمیشد.
حرفهایها وارد عمل شدند و امروزه چندین گزینه جایگزین وجود دارد، مانند Hidden Door که با استفاده از ” معماری منحصر به فرد ” و مواد اولیه مجاز رسمی به بازیکنان اجازه میدهد داستان را در جهان جادوگر از اوز، Call of Cthulhu یا The Crow بازی کنند. در تجربه من، نتایج ناامید کننده بود – داستانها به شیوه رویایی از یک صحنه بی ربط به صحنه دیگر میپرشند و عملها به طور مکرر به جای اول برمیگردند. در یک بازی Call of Cthulhu که من بازی کردم، دنبال یک شکل پوشیده شده بودم که از آن فرار کردم و بعد دوباره به دام افتادم و دوباره فرار کردم و دوباره به دام افتادم، در حالی که یک ساعت مچی را از دست داده و بازیافت میکردم و همیشه در حال از دست دادن و بازیافت آن بودم، در یک فرآیند تکراری و بی حاصل از تردید راوی بود.
برای بازی Dungeons & Dragons سنتی به صورت دیجیتال، Friends & Fables وجود دارد. Friends & Fables که توسط William Liu و David Melnychuk از استودیوی بازی مستقل Side Quest Labs ایجاد شده است، دارای صفحات شخصیت، ردیابی XP، انبار، NPC های تصویری و یک راوی به نام ” Franz ” است که به عنوان بازی master عمل میکند.
” این فقط یک چت بات نیست که با آن صحبت میکنید، ” Melnychuk به من میگوید. ” این بیشتر مثل سیستمی است که در آن یک قسمت از AI GM در مورد اینکه آیا چیزی جدید معرفی شده است، استدلال میکند؟ اگر چنین است، باید آن را در وضعیت بازی ذخیره کنیم، یا باید آن را به روز کنیم؟ چیزهایی مثل این، مجموعهای از ماژولهای مختلف است که برای ایجاد نتیجه نهایی که هنگام بازی میبینید، با هم گرد هم میآیند. ”
جالب اینجاست که در حالی که Liu و Melnychuk برای آموزش مدلهای زبان بزرگ خود به نمونههایی نیاز داشتند تا بداند کی یک مورد را به انبار اضافه کند ( Friends & Fables عمدتا از Llama استفاده میکند)، این مدل از قبل قوانین D&D نسخه پنجم را میدانست. ” بسیاری از این مدلهای زبان بزرگ بر اساس تقریبا تمام اینترنت آموزش دیده اند، ” Melnychuk میگوید. ” آنها دانش عمومی در مورد اکثر چیزها را دارند. این شامل D&D و SRD نیز میشود. ”
” قوانین را Wizards of the Coast طبق OGL و Creative Commons منتشر کرده است، ” Liu اضافه میکند. ” بنابراین برای این مدلهای زبان در اینترنت در دسترس است. ”
## خوب کامپیوتر
هنگامی که من Friends & Fables را بازی میکنم، مطمئنا مثل یک بازی کلاسیک D&D احساس میشود. من از یک مهمانخانه شروع میکنم و Franz چند NPC را که میتوانم با آنها صحبت کنم توصیف میکند. یکی از آنها سرنخی در مورد یک آثار جادویی ارزشمند برای دزدیدن دارد، اما میخواهد در یک محل خصوصی تر برای بحث درباره آن ملاقات کند. این منجر به سفر به تونلهای زیر شهر میشود که گروهی از جادوگران برای انجام آزمایشات جادویی در خفا در آن ملاقات میکردند. در طول راه چالشهای مهارت و گفتگوهای رفت و برگشت با یک بربر بی ادب و یک شاعر کنجکاو وجود دارد. این احساس دقیقا مثل نوع بازی D&D است که یک شروع کننده علاقه مند میتواند اجرا کند.
یک نکته منفی این است که Franz به نظر میرسد به عبارت ” جعبه چوبی منحنی کار شده ” معتاد شده است و بیش از یک جعبه چوبی بی ربط را با همان عبارت در داستان معرفی میکند. وقتی این موضوع را با Liu در میان میگذارم، از من میپرسد که آیا با کسی به نام ” Elara ” ملاقات کردهام و من به او میگویم که درباره الههای با این اسم اطلاع یافتم. معلوم میشود که این موضوع دیگری است که Franz همیشه به آن برمیگردد.
” نحوه کار این مدلهای زبان این است که آنها پیش بینی توکن بعدی را انجام میدهند، ” او توضیح میدهد. ” آنها جمله را میگویند و به نقطهای میرسند – و یک توکن فقط مثل یک کلمه یا یک رشته از کلمات یا کاراکترها است – و بنابراین تلاش میکنند حدس بزنند، ‘ احتمال بعدی کدام یکی بیشتر است؟ ‘ این طور نیست که این تنها نامها باشند که در اطلاعات آموزشی وجود داشتند، بلکه اینها نامهایی هستند که بیشترین احتمال را برای بودن توکن بعدی دارند. ”
او اشاره میکند که Friends & Fables هنوز در مرحله بتا است و ” مطمئنا در حال رفع برخی از این موارد هستیم. ” حتی با عجیب و غریب بودن این موارد – بازیکنان در سرور Discord سایر علاقه مندیهای Franz را فهرست کردهاند، مانند آسیاب بادی و شکلهای کلاه دار – تجربه من معقول تر از عجیب و غریب بودن سرگرم کننده AI Dungeon بود که سریع به آن مختصر میشود.
” اگر کاملا صادق باشیم، ” Melnychuk میگوید، ” فکر میکنم اگر AI Dungeon انتظارات ما از یک بازی AI را برآورده میکرد، احتمالا هرگز Friends & Fables را نمی ساختیم. ”
انگیزه آنها از یک داستان آشنا نبعث میکند: مشکل جمع کردن یک گروه RPG در زندگی واقعی. ” من چند دوست دارم که D&D بازی میکنند، ” Liu میگوید، ” اما آنها در کمپینهای خود فرو رفته بودند و احساس نمیکردم که بعد از سه سال بازی میتوانم از آنها درخواست کنم که به آنها بپیوندم. همچنین در واقع حوصله نمیکردم که فقط بیرون برویم و گروهی از غریبهها را پیدا کنم. ”
این داستانی به قدری قدیمی است که خود D&D نیز دارد. حتی امروزه که نقش آفرینی در اوج محبوبیت خود است، مردم برای یافتن یا حفظ یک کمپین مناسب با خود مبارزه میکنند. ” ما هر روز افرادی را در Discord خود میبینیم که به ما میگویند، ‘ این خیلی عالی است چون من الان دو تا بچه دارم و وقت بازی ندارم، ‘ ” Liu میگوید. ” یا یک نفر به ما گفت – او در عراق زندگی میکند و واقعا هیچ کس را برای بازی ندارد. اگر بخواهد بازی کند خیلی مشکل است، بنابراین این یک راه حل برای او بود. فقط شنیدن اینکه مردم به ما میگویند که ما این چالش دسترسی را برای آنها حل میکنیم، دلیل ادامه کار ما است. ”
هر دو تلاش میکنند تا توضیح دهند که به دنبال جایگزینی DM های انسانی نیستند، بلکه به دنبال تکمیل آنها هستند. علاوه بر ارائه جایگزینی برای افرادی که نمیتوانند یک بازی پیدا کنند، آنها میخواهند Friends & Fables به DM ها در اجرای بازیهای خود نیز کمک کند.
” این را مثل یک گفتگوی گروهی ابرقدرت در نظر بگیرید، ” Liu میگوید، ” که در آن شما DM هستید و میتوانید پیامی ارسال کنید و بگویید، مثل ‘ شخصیت Jody، یک چک مهارت را انجام دهید. ‘ سپس یک دکمه روی تلفن شما ظاهر میشود و سپس روی چک مهارت ضربه میزنید، درست است؟ این مطمئنا بخشی از چشم انداز آینده است، اما هنوز به آن نرسیدهایم. ”
## اخلاق و الکترونیک
چه کسی در لحظهای از قفل نویسندگی، به یک تولید کننده نام فانتزی آنلاین پناه نبرده است؟ اگر یک AI به من در اجرای یک بازی کمک کند، چه تفاوت دارد که من از بخشهایی از یک سناریوی از قبل نوشته شده استفاده میکنم یا به بازیکنان خود هنر NPC را نشان میدهم که با جستجوی عبارت ” دزدان دریایی لف ” در گوگل پیدا کردهام؟ من هنگام نقش آفرینی از وسایل طرف سوم استفاده میکنم چون وقت انجام همه کارها را ندارم – بازیکنان من نیازی ندارند بدانند که چند بار NPC ها را از Brennan Lee Mulligan دزدیدهام – و این بازیهای من را کمتر رضایت بخش نمیکند.
با این حال، هوش مصنوعی موضوعی جنجالی در جامعه RPG قلم و کاغذ بوده است. ناشر D&D، Wizards of the Coast، به خاطر استفاده از هنر تولید شده توسط AI مورد انتقاد قرار گرفت و اگرچه از آن انصراف داد، مدیرعامل صاحب Hasbro در مورد قبول هوش مصنوعی خیلی خوشبین تر بود. Hilary Mason، مدیرعامل Hidden Door، در مورد مشکلات اخلاقی ناشی از AI مولد به طور طولانی صحبت کرده است و سال گذشته به PC Gamer گفت که شرکت متعهد به استفاده از اطلاعات آموزشی با منبع اخلاقی و پرداخت به نویسندگان است.
” ما میخواهیم نویسندگان حقوق خود را دریافت کنند، ” Mason گفت. ” ما آنچه را که انجام میدهیم به عنوان راهی برای ارائه دسترسی به نویسندگان به تکنولوژی که کار قبلی آنها را میگیرد – تمام آن ساخت جهان، تمام آن تخیل، تمام آن نوشتن – و سپس به آنها راه دیگری برای اشتراک گذاری آن با طرفداران خود میدهد که حقوق بیشتری برای کار قبلی خود دریافت میکنند. ما واقعا از همکاری با نویسندگان هیجان زده هستیم. و شخصا، میدانم که این بحث برانگیز است، اما فکر نمیکنم AI ذاتا بد باشد. فکر میکنم آنچه درباره آن بحث میکنیم این است که چه کسی از آن سود میبرد و ما واقعا میخواهیم ببینیم نویسندگان، خالقان، از آن سود میبرند. ”
برای تولید هنر برای شخصیتها و مکانهای خود، Friends & Fables به Stable Diffusion متکی است – یک مدل یادگیری عمیق که به خاطر استفاده از مجموعهای از تصاویر در دسترس عموم بدون اجازه خالقان آنها مورد انتقاد قرار گرفته است، به همین دلیل Getty Images علیه آن شکایت کرده است. ” ما کاملا با خالقان و هنرمندانی که اطلاعات آنها در واقع بدون اجازه از همه این شرکتهای بزرگ AI آموزش دیده است، همدلی میکنیم، ” Liu میگوید. ” ما هم فکر نمیکنیم که این درست باشد. مثل این است که فکر میکنیم هنرمندان باید حقوق خود را دریافت کنند. ”
او استفاده از Stable Diffusion را با نحوه کار یک DM در یک کمپین خانگی مقایسه میکند. ” تولید کنندههای هنر AI چیزهای واقعا خوبی را باز میکنند که در آن شما واقعا نمیتوانید یک هنرمند اسکچ را برای هر کمپین اجیر کنید و به طور مستقیم چیزهایی را برای شما بکشد. این ممکن نیست. ” Friends & Fables فقط یک کمپین خانگی نیست، با این حال. در حالی که شما و یک دوست میتوانید برای مدتی رایگان بازی کنید، در نهایت به دیوار پرداخت برخورد میکنید.
صرف نظر از اینکه سود در کار است یا نه، بزرگترین منتقدان AI مولد به دلیل اینکه به کار دزدیده شده متکی است، ارزش هنرمندان واقعی را کاهش میدهد و حرف بی معنی تولید میکند، آن را لمس نمیکنند. از طرف دیگر افرادی هستند که از بهبود prompts و یافتن موارد استفاده متخصص که AI میتواند به عنوان یک کمک کننده و نه یک جایگزین برتر عمل کند، لذت میبرند. نقش AI مولد در RPG ها در اطراف میز غذاخوری، استارت آپهای فناوری و شرکتهای بزرگی مثل Nvidia ( که در حال آزمایش NPC هایی که گفتگو را انجام میدهند است) در حال اکتشاف و توسعه است، صرف نظر از خط منازعه اخلاقی و قانونی که از قبل کشمکش دارد و هر دو طرف جنگ فرهنگی از آن به عنوان راه دیگری برای فریاد زدن به هم استفاده میکنند به طور قابل پیش بینی مثل هر چیزی که AI میتواند ایجاد کند.