یوهانا فریس، رئیس جدید بلیزارد اینترتینمنت، با طرح یک استراتژی بلندمدت، چشماندازی روشن برای آینده این شرکت نامآشنای بازیسازی ترسیم کرده است. فریس اعلام کرده که هدفگذاری استودیو ارائه یک تا دو عرضه بزرگ به صورت سالانه است؛ رویکردی که نویدبخش دوران پرباری برای طرفداران بازیهای بلیزارد خواهد بود.

چشمانداز جدید بلیزارد؛ تمرکز بر عرضههای منظم بازی
فریس که از ژانویه ۲۰۲۴ مسئولیت رهبری بلیزارد را بر عهده گرفته است، در گفتوگو با بلومبرگ به تفصیل درباره برنامههای آتی این استودیو تحت مدیریت ایکسباکس سخن گفت. وی تأکید کرد که رویکرد برنامهریزی پنجساله را در پیش گرفته و هدف اصلی، گسترش سبد بازیهای بلیزارد در جهانهای تثبیتشده و محبوب است. او به صراحت بیان کرد: «هواداران بلیزارد تشنه محتوا هستند، تمایل دارند درگیر شوند و انتظار دارند حس اعتمادپذیری را تجربه کنند. آنها میخواهند بدانند در آینده نزدیک چه چیزی در راه است.» این اظهارات نشاندهنده درک عمیق فریس از نیاز جامعه بازیکنان و تلاش برای ایجاد یک ریتم انتشار پایدار و قابل پیشبینی برای بازیهای بلیزارد است، بهگونهای که هیچ سالی بدون عرضه بزرگ از سوی این توسعهدهنده پرطرفدار باقی نماند.
استفاده حداکثری از آیپیهای نمادین بلیزارد؛ استراتژی رشد بلیزارد
تمرکز اصلی این استراتژی بر بهرهبرداری حداکثری از «آیپیهای نمادین» بلیزارد است. فریس توضیح داد که این داراییها «در بسیاری از جنبهها همچنان ظرفیت رشد بالایی دارند.» این رویکرد به معنای نادیدهگرفتن فرصتهای جدید یا ورود به قلمروهای تازه نیست، اما در حال حاضر، اولویت با غنیسازی و توسعه فرنچایزهای کنونی بلیزارد است. بلیزارد سابقه درخشانی در خلق فرنچایزهایی دارد که هر کدام به نمادی در صنعت بازی تبدیل شدهاند و میلیونها طرفدار دارند. این مجموعهها شامل:
وارکرفت (Warcraft): شامل بازیهای استراتژیک و دنیای محبوب World of Warcraft که همچنان ظرفیت بالایی برای گسترش داستان و محتوا دارد.
دیابلو (Diablo): سری بازیهای نقشآفرینی اکشن که با هر نسخه جدید، جامعه عظیمی از بازیکنان را به خود جذب میکند و پتانسیل بالایی برای عرضههای الحاقی و فرعی دارد.
این تمرکز بر فرنچایزهای اصلی، میتواند به معنای انتشار بستههای الحاقی بزرگ، بهروزرسانیهای محتوایی عمیقتر، و یا حتی بازسازی عناوین کلاسیک باشد که همگی به تقویت جایگاه بلیزارد در بازار بازیها کمک میکنند.
اعتماد مایکروسافت به استراتژی عرضههای بلیزارد
در رابطه با اهداف مالی و حاشیه سود ۳۰ درصدی که گفته میشود مایکروسافت برای ایکسباکس اعمال کرده، فریس از بیان جزئیات مشخص خودداری کرد. با این حال، او تأکید کرد که این استانداردهای بالا را نشانه اعتماد بالای مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ، فیل اسپنسر، و رئیس بخش محتوای بازی و استودیوها، مت بوتی، به بلیزارد میداند. به گفته فریس، مدیران ارشد مایکروسافت به دنبال شکوفایی بلیزارد هستند و به استعدادهای داخلی این شرکت برای شکلدهی به آینده اعتماد دارند. این اظهارات نشان میدهد که علیرغم تغییر مالکیت و ادغام در ساختار مایکروسافت، بلیزارد از استقلال کافی برای پیادهسازی چشمانداز خود در عرضه بازیهای بزرگ برخوردار است و از حمایت کامل ردههای بالای مدیریتی برای تحقق اهدافش بهره میبرد.
بازیهای بزرگ بلیزارد در راه: برنامههای پیش رو و پرسشهای آینده
با نگاهی به آینده نزدیک، بلیزارد در حال حاضر دو عرضه مهم را برای اوایل سال میلادی آینده در دستور کار دارد که این تعهد به عرضههای منظم را اثبات میکند:
World of Warcraft: Midnight: بسته الحاقی جدید این بازی محبوب قرار است در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۶ (۱۱ اسفند ۱۴۰۴) منتشر شود.
Diablo 4: Lord of Hatred: دومین بسته الحاقی داستانی برای Diablo 4 در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۶ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۵) عرضه خواهد شد. این بسته شامل داستانی جدید و دو کلاس تازه (از جمله Paladin که هماکنون برای پیشخریدکنندگان در دسترس است) خواهد بود.
با توجه به این برنامهها، پرسش مهمی که در میان جامعه بازیکنان مطرح میشود این است که تیمهای بلیزارد برای سالهای بعدی، بهویژه ۲۰۲۷، چه محتوای بزرگی را در نظر دارند. آمادهسازی بستههای الحاقی جدید برای World of Warcraft و Diablo 4 در فاصله زمانی کوتاه برای سال ۲۰۲۷ بعید به نظر میرسد، که نشان میدهد ممکن است بلیزارد به دنبال معرفی بازیهای کاملاً جدید از فرنچایزهای موجود یا حتی بازسازیهای بزرگتری باشد تا بتواند به هدف خود در زمینه عرضه سالانه یک تا دو بازی بزرگ و حفظ تعامل مداوم با طرفداران دست یابد. این استراتژی میتواند به تثبیت موقعیت بلیزارد به عنوان یکی از پیشتازان صنعت بازیسازی کمک شایانی کند.
مطالب مرتبط
- صنعت بازیهای ویدیویی تا سال ۲۰۲۶ از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد عبور خواهد کرد
- افشاگری معتبر از پیشرفت چشمگیر بازسازی Resident Evil Code: Veronica همگام با موفقیتهای Resident Evil 4 Remake خبر میدهد
- رسوایی استفاده از هوش مصنوعی در Indie Game Awards؛ Clair Obscur: Expedition 33 جوایز خود را از دست داد
- بروس استریلی، کارگردان برجسته The Last of Us، از بازی جدید استودیوی Wildflower Interactive در Game Awards 2025 رونمایی میکند

نیکی نمازی
او فارغالتحصیل رشته روزنامهنگاری با گرایش رسانه دیجیتال است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۹ به عنوان نویسنده آزاد در حوزه بررسی گجتهای پوشیدنی آغاز کرده است. وی در حال حاضر، سردبیر بخش اخبار تکنولوژی در یک مجله آنلاین بازی و تکنولوژی است.



