پروژه جاهطلبانه و غیررسمی Skyblivion، که با هدف بازآفرینی کامل بازی محبوب The Elder Scrolls IV: Oblivion بر بستر موتور گرافیکی پیشرفتهتر Skyrim در دست توسعه است، با تاخیری قابل توجه مواجه شده است. تیم توسعهدهنده این ماد عظیم اعلام کرد که تاریخ انتشار اولیه در سال ۲۰۲۵ دیگر امکانپذیر نیست و اکنون انتظار میرود این عنوان در سهماهه اول سال ۲۰۲۶ میلادی در دسترس علاقهمندان قرار گیرد.
پروژه ریمیک Skyblivion و علت تاخیر آن
گروه The Elder Scrolls Renewal Project، که بیش از ۱۳ سال است داوطلبانه روی پروژه ریمیک Skyblivion کار میکنند، در بیانیهای رسمی علت این تاخیر را نیاز به زمان بیشتر برای تضمین کیفیت نهایی و رفع چالشهای فنی باقیمانده عنوان کردهاند. به گفته آنها، این تصمیم برای اطمینان از مطابقت محصول نهایی با استانداردهای بالای طرفداران و ارائه تجربهای بینقص از دنیای سیرودیل (Cyrodiil) در فرمتی مدرن اتخاذ شده است. این ریمیک وعده داده که فراتر از یک بازسازی گرافیکی ساده باشد و جنبههای متعددی از بازی اصلی را دگرگون کند.
![]()
چالشهای پیش روی تیم سازنده Skyblivion
Rebelzize، مدیر پروژه Skyblivion، در ویدئویی اختصاصی توضیح داد که اگرچه وضعیت کلی پروژه در "بهترین حالت خود" قرار دارد، اما تکمیل برخی جنبههای کلیدی نیازمند کار بیشتر است. علیرغم پیشرفتهای چشمگیر، از جمله تکمیل ۱۰۰ درصدی نقشه جهان بازی و آمادهسازی تمام دانجنها و اغلب فضاهای داخلی، همچنان بخشهایی باقی ماندهاند. عمده چالشهای کنونی شامل:
مدلهای سهبعدی شهر ایمپریال سیتی (Imperial City): این شهر حیاتی که مرکز جهان Oblivion است، هنوز به تکمیل مدلهای سهبعدی خود نیاز دارد.
سیستم ناوبری (Nav mesh): این سیستم که مسئول مسیردهی شخصیتهای غیرقابل بازی (NPCs) و حرکت آنها در محیط است، باید به طور کامل بازسازی و بهینه شود تا تجربهای روان و بدون اشکال را تضمین کند.
رابط کاربری (UI): تنظیمات نهایی رابط کاربری به سبک بازی اسکایریم نیز از جمله مواردی است که تا اوایل سال ۲۰۲۶ زمان خواهد برد.
تیم سازنده تاکید دارد که این زمان اضافی برای پولیش نهایی ماموریتها، تکمیل سیستم ناوبری و اطمینان از پایداری کلی بازی ضروری است.
Skyblivion؛ فراتر از یک بازسازی ساده
برخلاف نسخه "بازسازیشده" (Remastered) که معمولاً تنها به بهبودهای گرافیکی و فنی محدود میشود، پروژه ریمیک Skyblivion با هدف بازآفرینی کامل بازی بر اساس موتور Creation Engine اسکایریم شکل گرفته است. این رویکرد به توسعهدهندگان امکان میدهد تا:
گیمپلی و مبارزات را مدرنیزه کنند: سیستمهای مبارزه و مکانیکهای گیمپلی Oblivion با استانداردهای امروزی و بهرهگیری از قابلیتهای موتور اسکایریم بهبود یابند.
دانجنها و صداگذاری را بازسازی کنند: طراحی دانجنها و کیفیت صداگذاری کاراکترها بهروزرسانی شده و با عناصر جدید غنیتر میشوند.
عناصری از Elder Scrolls Online را ادغام کنند: برای سهولت بازیکنان جدید، برخی از ویژگیها و مکانیزمهای محبوب از بازی Elder Scrolls Online نیز در این ریمیک جای داده خواهد شد.
رابط کاربری و شهرها را متحول کنند: رابط کاربری، مدل شخصیتها و حتی طراحی برخی از شهرهای اصلی، تغییرات اساسی خواهند داشت تا تجربهای تازه و مدرن ارائه دهند.
این پروژه نه تنها گرافیک بازی را ارتقاء میدهد، بلکه هسته اصلی و تجربه کاربری Oblivion را با دیدگاهی نو و امکانات فنی موتور Skyrim بازتعریف میکند.
آخرین وضعیت پیشرفت پروژه Skyblivion
مدیران پروژه اعلام کردهاند که با وجود چالشها، پیشرفتهای قابل توجهی نیز حاصل شده است که نویدبخش انتشار یک عنوان با کیفیت بالا است.
نقشه جهان بازی به طور کامل و ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.
تمام دانجنها و بخش عمدهای از فضاهای داخلی ساختمانها نیز آماده شدهاند.
با این حال، کار روی مدلهای سهبعدی Imperial City و بهینهسازی سیستمهای ناوبری و رابط کاربری، نیازمند دقت و زمان بیشتری است. تیم Skyblivion متعهد است که با وجود تاخیر، محصولی را به طرفداران ارائه دهد که شایسته انتظار طولانیمدت آنها باشد. این تاخیر، فرصتی برای رسیدن به بالاترین سطح کیفیت و برآورده کردن انتظارات بالای جامعه عظیم طرفداران The Elder Scrolls خواهد بود.
مطالب مرتبط
- CD Projekt Red با بیانیهای رسمی، شایعات بهروزرسانی بزرگ Cyberpunk 2077 را برای سالگرد بازی تکذیب کرد
- شایعه انتشار پورت PC بازی Ghost of Yotei در نیمه اول سال ۲۰۲۶ قوت گرفت
- موفقیت چشمگیر بازی Dispatch با مدل اپیزودی؛ تهیهکننده اجرایی جزئیات تصمیم “دیوانهوار” را فاش کرد
- شایعه انتشار پورت PC بازی Ghost of Yotei در نیمه اول سال ۲۰۲۶ قوت گرفت

نیکی نمازی
او فارغالتحصیل رشته روزنامهنگاری با گرایش رسانه دیجیتال است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۹ به عنوان نویسنده آزاد در حوزه بررسی گجتهای پوشیدنی آغاز کرده است. وی در حال حاضر، سردبیر بخش اخبار تکنولوژی در یک مجله آنلاین بازی و تکنولوژی است.



