بررسی بازی Diablo 4: Vessel of Hatred

## دیابلو 4: ظرف نفرت، احیای غول بیدار شده

سال گذشته، پس از انتظار ده ساله، نسخه چهارم دیابلو به عنوان یکی از پرطرفدارترین بازی‌های اکشن و نقش‌آفرینی به بازار عرضه شد. اگرچه بسیاری از گیمرها در ابتدا از بازی استقبال کردند، اما Diablo 4 رازهای تاریکی برای گیمرهایی که به دنبال لذت بردن طولانی مدت از آن بودند، پنهان کرده بود. کمپین داستانی دیابلو 4 جذاب و روایت آن به طور کامل با سه نسخه قبل متفاوت بود، اما بخش محتوای End Game بسیار ضعیف‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت، ظاهر شد.

این ضعف‌ها تا حدودی با به‌روزرسانی‌های بزرگ، که با نام فصل (Season) عرضه می‌شدند، پوشانده شدند. اما مشکل اصلی Diablo 4 فقط کمبود محتوا نبود، بلکه بخش‌های مختلف بازی با مشکلات ساختاری پیچیده‌ای همراه بودند که جذابیت آن را کاهش می‌دادند.

حالا پس از گذشت بیش از یک سال، اولین بسته الحاقی این بازی با نام “ظرف نفرت” به طور رسمی عرضه شده که تغییرات بزرگی را به همراه دارد. باید دید که آیا Blizzard می‌تواند با این بسته الحاقی، جان تازه به Diablo 4 ببخشد؟

## سفری جدید به Sanctuary

داستان این بسته الحاقی بلافاصله پس از اتفاقات Diablo 4 ادامه پیدا می‌کند. حمله Inarius به جهنم با شکست مواجه شد و در این حین نه تنها خود او کشته شد، بلکه Lilith نیز توسط گیمر نابود شد. Mephisto، یکی از بزرگترین شیاطین، در یک Soulstone محبوس شده است که توسط Neyrelle محافظت می‌شود.

نتیجه این حمله، تغییرات عجیبی را در Cathedral of Light به وجود آورده است. Urivar، سرباز ناشناخته‌ای که از جنگ جان سالم به در برده، قصد دارد قوانین رادیکال خود را در Sanctuary پیاده‌سازی کند و تمام مخالفانش را نابود کند. Urivar می‌خواهد Neyrelle را دستگیر کند و به Soulstone دسترسی پیدا کند، اما Neyrelle به قسمت جدیدی از دنیای Sanctuary به نام Nahantu فرار می‌کند. شخصیت اصلی بازی نیز به دنبال محافظت از Neyrelle به این بخش جدید از نقشه می‌رود.

حضور Neyrelle در این بخش از دنیا همراه با Soulstone، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گیمر باید در این بخش جدید از نقشه با ساکنان Nahantu و داستان آنها آشنا شود و با کمک آنها پیشرفت کند. Mephisto در Diablo 4 و به خصوص در بخش‌های پایانی داستان، نقش اساسی ایفا کرد، اما حالا خطر بازگشت او به Sanctuary بیش از پیش احساس می‌شود.

روایت داستان همچنان هیجان انگیز است و ماموریت‌های مختلف می‌توانند در طول داستان، سرگرم کننده باشند. هرچند بخش داستانی “ظرف نفرت” بسیار کوتاهتر از نسخه اصلی است، اما همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند. روایت جالب داستان به خصوص در بخش‌های پایانی، انتظار برای بسته الحاقی یا حتی نسخه بعدی دیابلو را سخت می‌کند.

## تحول گیم پلی

داستان در بازی‌های دیابلو همیشه یکی از مهم‌ترین نقاط است، اما بسته‌های الحاقی این سری بیشتر به خاطر تغییرات مثبت در گیم‌پلی، اضافه کردن ویژگی‌های جدید و بهبود کلی بازی اصلی شناخته می‌شوند. “ظرف نفرت” نیز از این قاعده نانوشته به خوبی پیروی کرده است. تغییرات بسیار زیادی در بخش گیم‌پلی انجام شده تا هواداران بیشتر از این اثر لذت ببرند.

در ابتدا باید به اضافه شدن کلاس “Sprtiborn” اشاره کنیم. Sprtiborn یک کلاس جدید است که برای اولین بار به دنیای دیابلو می‌آید. این کلاس سریع و خشن به نظر ترکیبی از کلاس‌های Monk، Witch Doctor و حتی Rogue است. البته این شباهت مانع از هویت Sprtiborn نمی‌شود. ترکیب قابلیت‌های مختلف این کلاس همراه با دیگر ویژگی‌های بازی، تجربه‌ای فراموش نشدنی را به همراه دارد. یکی از قابلیت‌های اصلی Sprtiborn استفاده از دنیای ارواح است. این قابلیت به کلاس Sprtiborn اجازه می‌دهد تا شاهد ترکیبی جدید از مبارزه باشیم. تنوع در انتخاب در کلاس Sprtiborn نسبت به کلاس‌های دیگر بهتر است. این کلاس می‌تواند هواداران دیابلو را ساعت‌ها سرگرم کند.

البته کلاس Sprtiborn تنها نقطه مثبت “ظرف نفرت” نیست. تیم سازنده تلاش کرده تا با گوش دادن به بازخورد هواداران، تغییرات مثبتی را در هسته اصلی گیم‌پلی ایجاد کند. یکی از بزرگترین مشکلات Diablo 4 تکراری شدن محتوای End Game بود. End Game می‌توانست برای چند ده ساعت اولیه جالب به نظر برسد، اما کمبود محتوا و عدم ارتباط مناسب آنها با یکدیگر برای پیشرفت در بازی، باعث شده بود تا گیمرها نتوانند به خوبی از آن لذت ببرند. Diablo 4 از مشکلات بنیادین دیگری نیز رنج می‌برد که تیم سازنده در طول سال گذشته اکثریت آنها را با به‌روزرسانی‌های مختلف حل کرد.

اما “ظرف نفرت” کمبودهای دیگر را نیز به خوبی برطرف کرده است. حالا بخش‌های مختلف End Game مفهوم خاص خود را دارند و در کنار یکدیگر، یک تجربه کامل را ارائه می‌دهند.

## دگرگونی End Game

در ابتدا تعداد سطح‌های بازی از 100 به 60 کاهش پیدا کرده است. دیگر نیازی نیست که بعد از پایان بخش داستانی، تا رسیدن به محتوای کامل End Game ساعت‌ها به فارم کردن بی‌هدف مشغول باشید. در کنار آن، سطح پاراگون (Paragon) در بین همه شخصیت‌های ساخته شده توسط گیمر به اشتراک گذاشته می‌شود. درجه سختی بازی نیز تغییراتی داشته و شاهد بازگشت درجه سختی “Torment” هستیم که در زمان بسته الحاقی “Diablo 3: Reaper of Souls” بسیار محبوب بود. این درجه سختی در حالی که پاداش‌های بهتری ارائه می‌کند، مهارت‌های گیمر را به طور بی رحمانه‌ای مورد آزمایش قرار می‌دهد.

حالا “Nightmare Dungeon” ها یا “Helltide” صرفا تنها تجربه شما از End Game نخواهند بود. بخش‌های مختلفی مانند “Pit”، “Undercity” و “Dark Citadel” نیز در بازی حضور دارند که هر کدام از آنها می‌توانند به افزایش قدرت شخصیت گیمر کمک کنند. از این رو تمام بخش‌های محتوایی End Game “ظرف نفرت” همانند بخش‌های مختلف یک پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته و به پیشرفت شخصیت گیمر کمک می‌کنند. تغییرات ساختار آیتم‌ها در چند ماه گذشته نیز تاثیر شگرفی روی بهبود پیشرفت در “ظرف نفرت” داشته است.

حالا آیتم‌ها به شکل معنادارتری روی قدرت شخصیت‌ها تاثیر می‌گذارند. پیدا کردن آیتم مناسب در کنار “بیلد” مد نظر گیمر می‌تواند تجربه‌ای شگفت انگیزی از گیم‌پلی را به گیمر ارائه کند. بسیاری از گیمرها Diablo 4 را در ابتدا به خاطر کمبود محتوا نسبت به “Reaper of Souls” سرزنش می‌کردند، اما “ظرف نفرت” قدم بزرگی به جلو برداشته و میزان بی‌نظیری از محتوای End Game را به هواداران ارائه می‌دهد.

## همراهی با مزدوران

یکی دیگر از بخش‌های بسته الحاقی بازگشت سیستم “Mercenary” است. البته این بار این سیستم به شکلی متفاوت پیاده‌سازی شده است. اولین “Mercenary” در طول بخش داستانی به گیمر ملحق می‌شود، اما اگر علاقه داشته باشید می‌توانید افراد دیگری را در طول ماموریت‌های جانبی با خود همراه کنید. هر “Mercenary” داستان خود را به شکلی کوتاه اما دلنشین روایت می‌کند و همچنین قدرت‌های متفاوتی را برای همراهی با گیمر به ارمغان می‌آورد. گیمر می‌تواند با همراه کردن هر “Mercenary” سطح آنها را افزایش داده و از قابلیت‌های آنها در طول مبارزه استفاده کند.

## هنر و صدا

در زمان عرضه Diablo 4، گرافیک هنری و البته فنی بسیار چشمگیر بود، اما بعد از ارتقایی که در استانداردهای گرافیکی صورت گرفته، می‌توان گفت که سری Diablo راه زیادی را برای تبدیل شدن به بهترین شدن را دارد. “ظرف نفرت” همانند نسخه اصلی از گرافیک هنری خوبی برخوردار است. طراحی خوب محیط‌های مختلف که می‌توانند ذهن گیمر را تسخیر کرده و دانجن‌هایی با اتسمفر سنگین و به یاد ماندنی، از ویژگی‌های مثبت “ظرف نفرت” به شمار می‌روند. اما همانگونه که اشاره شد در حال حاضر انتظارات بسیار بیشتری به خصوص در بخش فنی وجود دارد.

مشکلات فنی مانند باگ‌ها و کرش‌های مختلف، درست عمل نکردن فیزیک بازی و مشکلات حرکات اسب که هنوز هم حل نشده می‌توانند باعث دلسرد شدن گیمرها شوند. صداپیشگی و موسیقی همانند نسخه اصلی در بهترین حالت خود قرار دارند. صداپیشگی در دیالوگ‌ها و میان‌پرده‌ها به خوبی انجام شدند و به حس سینمایی کمک زیادی می‌کنند. همچنین موسیقی متن جدید مربوط به بخش Nahantu هماهنگی خوبی با محیط و روایت داستان دارد.

## نتیجه گیری

Diablo 4 داستانی جذاب و روایتی متفاوت را دنبال کرد، اما مشکلات بنیادین آن در بخش محتوا به خصوص در بخش End Game باعث شد تا تعداد زیادی از هواداران از آن ناامید شوند. حالا “ظرف نفرت” به عنوان اولین بسته الحاقی تمام تلاش خود را می‌کند تا تجربه‌ای بهتر را ارائه کند. این بسته الحاقی پتانسیل بی‌حد و مرز سری دیابلو را نشان می‌دهد. ایجاد تغییرات بنیادین، ارائه محتوای بیشتر و مرتبط به یکدیگر، بازگشت درجه سختی “Torment”، گیم‌پلی سرگرم کننده، وجود یک کلاس جدید و گرافیک هنری بی‌نظیر از ویژگی‌های اصلی “Diablo 4: Vessel of Hatred” به شمار می‌رود.

مجله خبری بازی های کامپیوتری بازی تاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *