حراج و دلالی توزیع شاینی گیم‌استاپ در eBay

توزیع شاینی گیم‌استاپ که قرار بود به صورت کارت‌های یک‌بار مصرف برای دریافت شاینی کورایدون یا میرایدون به صورت رایگان انجام شود، ظرف ساعات پس از آغاز عرضه به طعمه دلالان تبدیل شد و کارت‌های قابل‌ردیم سریعاً در سایت‌های فروش ثانویه با قیمت‌های گزاف لیست شدند.

چه اتفاقی افتاد

رویداد توزیع شاینی گیم‌استاپ به صورت کارت‌های فیزیکی یک‌بارمصرف اجرا شد و خریداران این بسته‌ها می‌توانستند با وارد کردن کد داخل کارت، یک پوکمون شاینی را در بازی دریافت کنند. همزمان با باز شدن فروش، اسکالپرها (دلالان) بسته‌ها را خریداری کرده و کدها را روی پلتفرم‌هایی مانند eBay با قیمت‌های بالا به فروش گذاشتند؛ نتیجه از بین رفتن هدف تبلیغی و عمومی این توزیع و محروم شدن بازیکنان واقعی از دسترسی رایگان به محتوای ویژه بود.

A Pokemon Scarlet & Violet Shiny Distribution Event At GameStop Is Now Being Scalped
A Pokemon Scarlet & Violet Shiny Distribution Event At GameStop Is Now Being Scalped

نمونه‌ای از قیمت‌های فروش در بازار ثانویه

  • یک کد شاینی در برخی حراج‌ها تا حدود ۴۷ دلار معامله شد.
  • فروشنده‌ای که چهار کارت داشت، هر کدام را ۹۰ دلار قیمت‌گذاری کرد.
  • یک پک دوکاره شامل هر دو شاینی بیش از ۱۳۰ دلار در حراجی قرار گرفت.

چرا توزیع شاینی گیم‌استاپ دچار اسکالپینگ شد

طراحی فیزیکی و محدودیت تعداد کارت‌ها، توزیع مبتنی بر حضور حضوری در فروشگاه و عدم اتصال کدها به حساب بازیکن، زمینه را برای جمع‌آوری گسترده توسط دلالان فراهم کرد. عرضه محدود همراه با تقاضای بالا و نبود مکانیزم جلوگیری از خریدهای چندتایی، نتیجه‌ای جز رشد بازار سیاه برای این محتوای رایگان نداشت.

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از اسکالپینگ توزیع شاینی گیم‌استاپ

  • توزیع درون‌بازی (Mystery Gift) یا صدور کدهای متصل به حساب نینتندو/پلیریزان؛
  • محدودیت یک کد به ازای هر شناسه کاربری یا هر کنسول و بررسی خریدهای مشکوک در لحظه فروش؛
  • تخصیص توزیع دیجیتال به‌صورت مرحله‌ای یا رزرو اینترنتی برای خریداران واقعی؛
  • الزام ارائه کنسول یا کارت خرید فیزیکی فقط برای تصدیق هویت هنگام تحویل، یا پیوند دادن کد به رسید خرید و شماره سریال بسته.

این راهکارها می‌توانند توزیع شاینی گیم‌استاپ و رویدادهای مشابه را از حالت تبلیغی و دسترسی‌پذیر به ابزاری برای سودجویی تبدیل نکنند.

جمع‌بندی

توزیع شاینی گیم‌استاپ که هدف آن تشویق بازیکنان و افزایش مشارکت بود، با شیوه عرضه فعلی به فرصت دلالان تبدیل شد. تغییر به مکانیزم‌های توزیع دیجیتال، محدودسازی هر کد به یک حساب و اعمال نظارت بیشتر در نقطه فروش ضروری است تا هم هدف تبلیغاتی حفظ شود و هم دسترسی منصفانه برای جامعه بازیکنان تأمین گردد.

مجله خبری بازی و تکنولوژی بازی تاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *