موضوع: بازی استراتژی زمان واقعی (RTS) شخص سوم با گرافیک واقعگرایانه از دید مورچهها
قیمت تقریبی: ۴۰ دلار / ۳۵ پوند
توسعهدهنده: Tower Fire
ناشر: Microids
سیستم مورد استفاده در بررسی: Radeon RX 6800 XT، Ryzen 9 5900، 32GB RAM
چند نفره؟ PvP آنلاین 1v1 و همهجانبه
لینک: Steam
ماجراجویی در دنیای کوچک و تصور زندگی از دید موجودات ریز، همیشه جذاب است. مانند بازی پلتفرمر Unravel در سال 2016 و بازی بقا Grounded از استودیو آبسیدیان، بازی استراتژیک Empire of the Ants ما را به دنیایی از عکاسی ماکرو میبرد. این بازی بهخوبی جهان را از دید یک مورچه نشان میدهد، جایی که سنگریزهها به صخره تبدیل میشوند و سوسکها مانند فیلها به نظر میرسند. اما برای لذت بردن از بازی، باید عاشق این حس باشید، زیرا به عنوان یک کمپین RTS، چندان عالی نیست.
در بازی Empire of the Ants، شما مورچه جنگجوی قرمز رنگ هستید که برای اتحادیهای از کلونیهای مورچهها در برابر شگفتیها و وحشتهای دنیای بزرگ میجنگد. این جهانی شگفتانگیز و خیالپردازانه است – اقتباسی از مجموعه رمانهای فرانسوی – و اگرچه مکانیزمهای بازی چیز ویژهای نیستند و ماموریتهای کمپین اغلب ناامیدکننده هستند، لذت کاوش در این دنیای کوچک غیرقابل انکار است. این بازی بیشتر از همه درباره زیبایی و مناظر لذتبخش است.
گرافیک بازی تقریباً با شدت به شما حمله میکند، با مجموعه ای از گیاهان، چوبها و چیزهای ریز واقعگرایانه که موتور بازی Unreal Engine 5 میتواند ارائه دهد. حشرات، عنکبوتیان و موجودات دیگر دارای بافت باورپذیری در اسکلت بیرونی خود هستند که بین گونهها و انواع مختلف متفاوت است. من بهطور ویژه شیفته سرخسها، چمنها و گلهای بزرگی بودم که مورچه شما میتواند روی آنها بالا برود. سطوح همیشه به اندازه پوسته حشرات با جزئیات نیستند، اما نحوه پیچیدن پاهای مورچه شما برای چسبیدن به ساقه هنگام بالا رفتن یا گسترش روی سطوح صاف، جزئیاتی است که از یک بازی در مورد بزرگنمایی جزئیات انتظار دارید. به سادگی یک بازی بسیار سرگرمکننده و زیبا برای حرکت در آن است.
اشیای بزرگ جهان انسانها نیز جذاب هستند. یک توپ فوتبال قدیمی و فرسوده از همان مراحل اولیه ظاهر میشود و با دوختهای پاره شده و پنلهای ساییده و ردی از حلزون در اطراف آن، واقعگرایانه به نظر میرسد. این اشیای انسانی با توصیفات کوچک از دید مورچهها همراه هستند که تعجب میکنند ممکن است چه باشند: یکی میگوید: نمیتوانیم توپ فوتبال را بخوریم، چرم واقعی نیست. دیگری میگوید: در تابستان از شیشه دوری کنید، زیرا بسیار داغ میشود.
این باعث میشود مکانهایی که فاقد جزئیات مشابه هستند، بسیار مشهود باشند: به عنوان مثال، شما میتوانید دیوارهای چوبی کوچکی برای لانههای خود بسازید، اما هنگام راه رفتن از میان آنها عبور میکنید. عدم توجه به برخی جزئیات مکانیکی در یک ماموریت معمولی دردناک است، زیرا بخش زیادی از Empire of the Ants در واقع ماموریتهای RTS نیستند – این پلتفرمینگ در این دنیاها به عنوان یک مورچه کوچک است. و این زمانی که در حال عبور و گشت و گذار هستید سرگرمکننده است، اما بیشتر آن بخشهای پلتفرمر به جستجوی گنج با زمان محدود خلاصه میشوند که شما را به عجله و مبارزه با رابط کاربری وحشتناک برای بو کشیدن فرومونها وادار میکند تا اینکه از مناظر لذت ببرید.
شکست دردناک
به عنوان یک شبیهساز کاوش مورچهای خیالپردازانه، Empire of the Ants عملکرد نسبتاً خوبی دارد، اما در تئوری در وهله اول یک RTS شخص سوم است. این بخش از بازی کاملاً ضعیف است. دویدن و هدایت مورچههایتان برای گرفتن لانههای جدید – نقاط تصرف ثابت که به عنوان تنها پایگاه ساختمانی شما نیز عمل میکنند – اغلب بسیار ساده است. نبردها تا حد زیادی قطعی هستند، جایی که از ابتدا میتوان برنده و بازنده را بر اساس سیستم ضد و نقیض واحد سه گانه جنگجو-کارگر-تفنگدار مشاهده کرد. تنها عامل شگفتانگیز این است که گاهی اوقات میتوانید از تواناییهای فرومون رهبر مورچه غیرنظامی خود برای انجام کارهایی مانند افزایش حرکت واحدهای خود یا فرار دشمن استفاده کنید. این چیزهای بسیار سادهای هستند که طیف جالبی از سناریوهای تاکتیکی را ایجاد نمیکنند.
این در حالت چند نفره کاملاً مشهود میشود، جایی که نبردها خیلی سریع به این تبدیل میشوند که چه کسی سریعتر منابع را به دست میآورد و از آنها استفاده میکند – من هیچ تعامل تاکتیکی جالب یا شگفتانگیزی نداشتم. چیزی برای توصیه این بازی به عنوان یک بازی چند نفره در مقایسه با بازیهای استراتژیکتر دیگر که برای مدت طولانیتری جدید باقی میمانند، وجود ندارد.
در ماموریتهای بعدی کمپین، پیمایش در لیست طولانی از لشکرهای مورچهها و موجودات متحد مانند سوسکها و زنبورهای عسل که فرماندهی میکنید، اغلب ناامیدکننده است – و پیمایش در لیست در واقع تنها راه دقیق برای انتخاب واحدها به جز روبرو شدن و کلیک مستقیم بر روی آنها است… که میتواند زمانی که نیمدوجین نماد واحد دشمن و دوست همپوشانی دارند، دشوار باشد. رابط کاربری برای ارتقاء پایگاه نیز میتواند ناامیدکننده باشد: این روی زمین پیشبینی میشود و میتواند توسط مورچههای دوست پوشیده شود.
دو نیمه بازی Empire of the Ants، یعنی کاوش و تاکتیک، هر دو متوسط هستند و با یکدیگر در تضادند. ترکیب پازل-پلتفرمینگ و تاکتیکهای کوچک – که توسط مجموعه عالی Pikmin نشان داده میشود – امکانپذیر است، اما Empire of the Ants کاملاً دو نوع بازی را از هم جدا میکند. ماموریتهای کمپین همیشه یا کاوش یا سناریوهای استراتژیک هستند و کاوش فقط گاهی اوقات به اندازه کافی مرموز یا شگفتانگیز است که خود را توجیه کند. یک بازی به سبک Pikmin دو نوع بازی را به یک کل سیال تبدیل میکند، با سطوح یا مناطق بزرگتر که کاوش را با پاداشهای استراتژیک پاداش میدهد. در اینجا، احساس میکنم که بین یک دموی تکنولوژی محیطی پرشور و یک RTS شخص سوم متوسط در لرزش و توقف در حال پرش هستم، اما این محیطها حداقل به اندازه کافی وجود دارند که آن را با احتیاط زیاد به دوستداران حشرات و چیزهای ریز دیگر توصیه کنم.
“`