نقد و بررسی بازی شیریِن سرگردان: سیاه‌چاله‌ی اسرارآمیز جزیره‌ی مارپیچ

در دنیای بازی‌های ویدئویی، سری «شیِرن سرگردان» (Shiren the Wanderer) با چالش‌های سخت و بی‌رحمانه‌اش شناخته می‌شود و «زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ» (The Mystery Dungeon of Serpentcoil Island) نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بازی، شما به طور تصادفی وارد یک سیاه‌چال می‌شوید و باید با هر آنچه در اطراف پیدا می‌کنید از خودتان دفاع کنید. هر طبقه از این سیاه‌چال، چالش‌های سخت‌تر و خطرناک‌تری را پیش روی شما قرار می‌دهد. با هر قدمی که برمی‌دارید، باید با دقت و احتیاط عمل کنید، زیرا حتی کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند به نابودی کامل شما منجر شود.

اطلاعات کلیدی

موضوع بازی: یک بازی نقش‌آفرینی (Roguelike) چالش‌برانگیز و جذاب
تاریخ انتشار: ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴
قیمت: ۳۴.۹۹ پوند / ۳۹.۹۹ دلار
توسعه‌دهنده: Spike Chunsoft Co., Ltd.
ناشر: Spike Chunsoft Co., Ltd.
سیستم مورد بررسی: Intel i9-13900HX, RTX 4090 (لب‌تاپ), 32GB RAM
Steam Deck: نامشخص
چند نفره؟ خیر
لینک: وب‌سایت رسمی

تنش و غیرقابل پیش‌بینی بودن از ویژگی‌های بارز این بازی است. یادگیری چگونگی بداهه‌پردازی در این بازی ضروری است، زیرا نمی‌توانید اطمینان داشته باشید که تجهیزات حیاتی در کجا و چه زمانی پیدا می‌شوند. جادوها به ندرت به سادگی به دشمن آسیب می‌رسانند و تله‌های مرگبار می‌توانند در هر گوشه‌ای از سیاه‌چال پنهان باشند. هر اشتباهی می‌تواند به فاجعه‌ای غیرقابل جبران منجر شود و شما مجبور خواهید شد از ابتدا دوباره بازی را شروع کنید.

اما نکته جالب اینجاست که شیِرن، علی‌رغم سختی زیاد، احساس بی‌رحمی ایجاد نمی‌کند. بیشتر شبیه این است که بخواهید با زنجیر اره بر روی اسب سوارکاری کنید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود و کوچکترین اشتباهی نکنید، آنگاه یکی از سخت‌ترین چالش‌ها را پشت سر گذاشته‌اید.

آزمایشگاه مارپیچ

چند طبقه اول، مفاهیم ساده‌ای مانند حمله و حرکت مورب را به شما آموزش می‌دهند. می‌توانید هر زمان که خواستید به توضیحات و راهنماها مراجعه کنید و سوالات خود را پاسخ دهید (مثلاً «وضعیت همدلی چیست و آیا به آن نیاز دارم؟»). دوجوی هیولاها در دهکده اول، یک زمین تمرین و محیط امن برای آزمایش و یادگیری است. در این دوجو می‌توانید از پازل‌های از پیش ساخته شده استفاده کنید تا اصول موفقیت در بازی شیِرن را یاد بگیرید یا اتاقی خالی را برای آزمایش اثرات جادویی یا مشاهده رفتار دشمنان شخصی‌سازی کنید. مثلاً می‌توانید مدت زمان خواباندن گروهی از هیولاها را آزمایش کنید یا میزان آسیب بازتابی به حریف خود را با سپر ضد حمله (Counter Shield) بررسی کنید.

هر آنچه در دوجو یاد می‌گیرید، در کاوش جزیره به کارتان می‌آید و به شما کمک می‌کند تا در نبردهایی که در نگاه اول شکست در آن‌ها حتمی به نظر می‌رسد، پیروز شوید. برای مثال، روبرو شدن با یک ببر قوی و عضلانی که در بازی‌های قبلی شما را به مانند توپ بسکتبال پرتاب می‌کرد. این بار متفاوت بود. در دوجو با عصای جادویی آزمایش کرده بودم و به یاد آوردم که یکی از آن‌ها را دارم که هر چیزی را که گلوله‌های جادویی آن به آن برخورد کند فلج می‌کند. در یک حرکت، ببر قدرتمند به مانند گربه‌ای بی‌خطر شد و من توانستم از فاصله‌ای امن به آن حمله کنم.

این، یادآور مهم‌ترین درس شیِرن است: همه چیز، از دستبندهای ساده تا شمشیرهای درخشان، دارای اثرات مشروط و ویژگی‌های منحصر به فرد هستند (و اغلب می‌توان آن‌ها را ارتقا داد) و شما واقعاً باید از همه آن‌ها استفاده کنید. حمله مستقیم به دشمن، حتی اگر بتوانید ضربه محکمی به او وارد کنید، به ندرت بهترین راه حل است، مگر اینکه به دنبال مرگ سریع باشید.

تصویر ۱ از ۵
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

مناطق بعدی به اندازه کافی ترسناک به نظر می‌رسند – اگر بتوانید به آن‌ها برسید
(عکس: Spike Chunsoft)
تصویر ۲ از ۵
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

سناریوهای آموزشی، آزمایش قوانین شیِرن را آسان می‌کنند (عکس: Spike Chunsoft)
تصویر ۳ از ۵
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

محاصره شدن معمولاً مرگبار است (عکس: Spike Chunsoft)
تصویر ۴ از ۵
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

داستان‌پردازی پرانرژی مارپیچ به حفظ روحیه کمک می‌کند (عکس: Spike Chunsoft)
تصویر ۵ از ۵
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

کاوش کامل مناطق می‌تواند به پاداش‌های قابل توجهی – و خطراتی – منجر شود (عکس: Spike Chunsoft)

نمی‌توانید پیش‌بینی کنید چه چیزی در مسیر شما از ساحل شنی به قله سنگی ظاهر می‌شود و به شما حمله می‌کند، اما از آنجایی که مارپیچ هیولاها را از مخازن از پیش تعیین شده می‌کشد، می‌توانید پیش‌بینی کنید که چه زمانی کمانداران و ملخ‌های سامورایی ظاهر می‌شوند و با تمرین و زمان کافی، می‌توانید خود را برای آن‌ها آماده کنید.

در نهایت، من آنقدر آماده شدم که تصمیم گرفتم مهارت‌های خود را در برابر نبرد نهایی بازی آزمایش کنم، جایی که با چند قطعه تجهیزات تقریباً تصادفی در برابر رئیس نهایی قرار می‌گیرید. بازی انتظار دارد که شما در اینجا شکست بخورید. قرار است شاهد باشید که شیِرن غش می‌کند و سپس در ساحل از خواب بیدار می‌شود تا اولین مرحله از سیاه‌چال را آغاز کند. اما من برنده شدم! نه فقط برنده شدم، بلکه کل ماجراجویی را در کمتر از پنج دقیقه در یک بازی جدید به پایان رساندم.

به زبان امروزی بازی‌های Roguelike: این مثل این است که با آسانسور مستقیماً به هادس رفته و بدون هیچ ارتقای یا کمک الهی او را شکست داده باشید.

شکستن همه چیز

نقشه پیشرفت شما را نشان می‌دهد. و شکست‌های بسیار زیاد را نیز (عکس: Spike Chunsoft)

بعد از گذراندن ساعت‌ها تلاش و شکست و تلاش مجدد برای رسیدن به نبرد نهایی، احساس کردم به مرحله‌ای جدید از روشن‌بینی رسیده‌ام. این بازی مشتاقانه از هر ایده عجیبی که دارید استقبال می‌کند و حتی به شما اجازه می‌دهد تا در نبردهای غیرقابل پیروزی پیروز شوید. همه سختی‌ها در این راه، حالت همکاری به خود می‌گیرند – هر حمله دشمن سرنخی جدید است و هر ترفند زیرکانه‌ای چیزی است که خودتان می‌توانید از آن استفاده کنید. شیِرن می‌خواهد قوانین را یاد بگیرید تا بتوانید نه فقط آن‌ها را بشکنید، بلکه هر کدام از آن‌ها را به خود بازی برگردانید. استراتژی و دانش بر همه چیز غلبه می‌کنند، حتی بر کوله پشتی پر از شمشیرهای بسیار تیز و سپرهای درخشان.

و بهترین قسمت؟ زمانی که بازی مطمئن شود که شما اصول اولیه را یاد گرفته‌اید، مارپیچ به شکلی خلاقانه به خود می‌آید. مثل هادس، یک بار شکست دادن آن فقط آغاز است.

پایان دادن به داستان با هر سرعتی، انبوهی از داستان‌های دیگر را باز می‌کند. چالش‌ها و ویژگی‌های جدید منتظر کسانی هستند که جرات ادامه ماجراجویی را دارند. سیاه‌چال‌های جدید اغلب بر اساس مفهوم یا آیتم خاصی هستند، مانند گذراندن سیاه‌چال در کمترین تعداد قدم یا پر کردن شکم شیِرن از اونگیری‌های خوشمزه تا جایی که به طور موقت به یک گردباد ویرانگر تبدیل شود. من به روش‌های جدیدی آزمایش می‌شوم که حتی تصورشان را هم نمی‌کردم، و تشویق می‌شوم تا نه تنها از همه چیزهایی که می‌دانم استفاده کنم، بلکه استراتژی‌های جدیدی را برای مقابله با مشکلاتی اختراع کنم که یک یا دو ساعت قبل وجود نداشتند.

تصویر ۱ از ۳
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

به طور اتفاقی، تصاویر خیره کننده از مکان‌ها، ویژگی شیِرن است (عکس: Spike Chunsoft)
تصویر ۲ از ۳
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

دستاوردها، پاداش‌های سرگرم کننده درون بازی را باز می‌کنند (عکس: Spike Chunsoft)
تصویر ۳ از ۳
شیِرن سرگردان: زندان اسرارآمیز جزیره مارپیچ

آموزش‌های سریع به قابل دسترس‌تر شدن این بازی پیچیده کمک می‌کنند (عکس: Spike Chunsoft)

این یک بازی نقش‌آفرینی فوق‌العاده است. بازیکنان جدید تمام اطلاعات مورد نیاز برای یادگیری اصول اولیه را به سرعت خود پیدا می‌کنند و داستانی جذاب و پرکشش با شخصیت‌های به یاد ماندنی، از سامورایی‌های عاشق غذا گرفته تا دزدان دریایی دست‌وپاچلفتی. بازیکنان قدیمی می‌توانند از مهارت‌های خود برای شکستن موانع و رسیدن به ویژگی‌های NG+ در چند دقیقه استفاده کنند و بازی به سرعت خود را با توانایی‌های شما تطبیق می‌دهد.

در هر سطح، این یک ماجراجویی انعطاف‌پذیر و چندلایه با پاداش‌های فراوان است که به بازیکنان جعبه ابزاری پر از قابلیت‌های عجیب و غریب می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مسیر خود را در بازی اختراع کنند.

مجله خبری بازی و تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *