## چرا برخی از بازیها هنوز به Steam راه نیافتهاند؟
همانطور که سایت خودمان میگوید، همه به سمت Steam خزیدند. با وجود تلاش برای استقلال و ایجاد فروشگاههای خودشان، شاهد بودیم که ناشران یکی پس از دیگری به این نتیجه رسیدند که انتظار از گیمرها برای رفتن به یک فروشگاه متفاوت و ضعیفتر، برای فروششان چندان ایدهآل نیست.
اما علیرغم بازگشت بازیهای سرکش مانند Diablo، Call of Duty، Assassin’s Creed و Red Dead Redemption به دنیای ترسناک انحصار بازار دیجیتال Valve، برخی از بازیها هنوز در مقابل این جریان مقاومت میکنند. با استفاده از تخصص، بینش و حس ما به فضای حاکم، تلاش کردهایم تا احتمال ورود تعدادی از سرسختترین مخالفان Steam به این پلتفرم را تخمین بزنیم.
## World of Warcraft
**تاریخ انتشار اولیه:** نوامبر 2004
**احتمال انتشار در Steam:** 30%
**دلیل:** اگر بازیهای اخیر Activision-Blizzard مانند Diablo 4 و Overwatch 2 با خضوع به سمت Steam نرفته بودند، احتمال انتشار این بازی کمتر از 30% هم بود. حدس من (بدون هیچ پایه و اساس تخصصی) این است که تکنولوژیهای مربوط به اشتراکهای مختلف، خدمات کاراکتر و محتویات ظاهری WoW به خاطر توسعه همزمان با نسخه فعلی Battle.net، به شدت با Backend Blizzard درهم تنیده شدهاند.
ممکن است Diablo 4 و Modern Warfare 2 برای امکانپذیر شدن انتقال میان فروشگاهها، با در نظر گرفتن احتمال انتشار در آینده در Steam، توسعه یافته باشند. World of Warcraft، در مقابل، دو دهه تکنولوژی پیچیده و درهم تنیده است که هر گونه تغییر در آن، با احتمال قابل توجهی موجب فروپاشی حراجخانه یا فاجعه لایههای سرور خواهد شد.
انتقال WoW به Steam، به نظر من، ماهها و شاید حتی سالها زمان خواهد برد و در نهایت به این معنی خواهد بود که Blizzard باید بخشی از درآمد خود را به Steam از بازیکنانی که 20 سال است با استفاده از Battle.net به راحتی به WoW دسترسی داشتهاند، واگذار کند.
نمیتوانیم فراموش کنیم که Blizzard تمایلی به اشتراک گذاری 30 درصد از اشتراکهای ماهانه WoW ندارد، چیزی که هیچ کدام از بازیهای دیگرش آن را تجربه نکردهاند.
## Ultima
**تاریخ انتشار اولیه:** 1981
**احتمال انتشار در Steam:** 60%
**دلیل:** با توجه به اینکه بازیهای Ultima کمک شایانی به شکلگیری انتظار ما از ژانر RPG کردند، — جهنم، اگر وسواس Swen Vincke به Ultima 7 نبود، هرگز Baldur’s Gate 3 را نداشتیم — کمی حس ناعدالتی کیهانی است که این سری تا به حال در Steam در دسترس نبوده است. مطمئناً، مشکلاتی در راهاندازی بازیهایی که به اوایل دهه 80 برمیگردند، روی سختافزار فعلی PC وجود دارد. اما به نظر میرسد که بخش عمده این کار قبلاً انجام شده است، چرا که بازیهای Ultima هم در اپلیکیشن EA و GOG موجود هستند.
در ابتدا قصد داشتم احتمال انتشار Ultima را در آینده در Steam کمتر تخمین بزنم و EA را به عنوان صاحب این سری مسئول این دیدگاه ناامیدکننده بدانم. EA در سال 2019 انتشار بازیهایش را در Steam از سر گرفت، اما بیشتر به انتشار بازیهای جدید و گاه به بازیهای کلاسیک مانند Mass Effect Legendary Edition مربوط بود. با این حال، در سال 2024 به نظر میرسد EA در حال ارزیابی مجدد کاتالوگ بازیهای کلاسیک خود است و انتشار بازیهایی مانند Populous، Command & Conquer، Sid Meier’s Alpha Centauri و سایر بازیها را در Steam پیشنهاد میدهد.
با کمی شانس، EA در نهایت چشم خود را به جهان Lord British خواهد دوخت. با این حال، هنوز خود را برای احتمال ناامیدی آماده کردهام.
## Genshin Impact, Honkai: Star Rail, Zenless Zone Zero
**تاریخ انتشار اولیه:** سپتامبر 2020، آوریل 2023، جولای 2024
**احتمال انتشار در Steam:** 40%
**دلیل:** این مورد پیچیدهای است. از یک طرف، miHoYo یک اکوسیستم کامل برای بازیهای گچای خود با استفاده از لانچرهای اختصاصی و یک پلتفرم اختصاصی شبکه اجتماعی برای وسواس در مورد شخصیتهای مورد علاقه — همه تحت شرکت انتشار HoYoverse با نامی مناسب — ایجاد کرده است. این یک جهان منحصر به خود است که فقط بر اساس جذابیت تیره قمار برای شخصیتهای انیمه ساخته شده است. آنها به Steam چه نیازی دارند؟
با این حال، گچاهای miHoYo در حال حاضر در فروشگاههای دیگر نیز موجود هستند. آنها نه تنها در فروشگاههای Google و Apple در دسترس هستند، بلکه در Epic Games Store نیز موجود هستند. مشخص نیست که Epic و miHoYo یکی از قراردادهای انحصاری را که تیم سویی مدیر عامل آن آن را “سرمایهگذاری خوب نیست” خوانده است، امضا کردهاند یا اینکه کاهش 12 درصدی درآمد Epic به نظر آنها هزینه مناسبی برای قرار دادن Genshin Impact در مقابل گیمرها در حین راهاندازی Fortnite یا مرور صفحه اول فروشگاه برای یافتن بازی رایگان هفته است.
اگر دلیل دوم درست باشد، احتمال زیادی وجود دارد که کاهش 30 درصدی درآمد Steam برای miHoYo خیلی زیاد باشد، مخصوصاً اگر در جای دیگر مشکلی برای یافتن کاربر نداشته باشند. شاید اگر miHoYo روزی به دنبال گیمر جدید باشد، این معادله تغییر کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
## Fortnite
**تاریخ انتشار اولیه:** جولای 2017
**احتمال انتشار در Steam:** 2%
**دلیل:** تا زمانی که تیم سویی در این موضوع دخالت دارد، این اتفاق نمیافتد. Epic در یک مبارزه حقوقی طولانی مدت با Google و Apple برای جلوگیری از تقسیم درآمد Fortnite توسط هر شخص دیگری شرکت کرده است. اگر Fortnite آنقدر پول در میآورد که Epic بتواند آن را از صدها میلیون کاربر بالقوه در فروشگاههای موبایلی خارج کند و در همین حین در دادگاه با آنها مبارزه کند، این ناشر هیچ دلیلی برای قرار دادن آن در Steam ندارد فقط برای اینکه Valve 30 درصد از سود را داشته باشد. Epic Games Store ممکن است در حصول سود با مشکل مواجه باشد اما تا زمانی که یک وسیله برای کسب درآمد V-bucks Epic بدون تقسیم ثروت باشد، Fortnite در همین جا خواهد ماند.
## League of Legends, Teamfight Tactics, Valorant, 2XKO
**تاریخ انتشار اولیه:** اکتبر 2009، ژوئن 2019، ژوئن 2020، تعیین نشده
**احتمال انتشار در Steam:** 15%
**دلیل:** در حالی که Riot به Epic در تلاش برای مطالبه حقوقی برای انتشار بازیها در گوشیهای Google و Apple بدون پرداخت هزینه به پلتفرم نپیوسته است، برآورد من در اینجا با برآورد Fortnite مطابقت دارد: به طور کلی من فکر میکنم Riot با League skins و Valorant guns خود به قدر کافی وضعیت خوبی دارد که 30 درصد از درآمد خود را به Valve واگذار کند. انتظار دارم که این موضوع برای بازی مبارزه ای 2XKO نیز صدق کند.
این موضوع با وجود اینکه Counter-Strike 2 و Dota 2 Valve بزرگترین رقبا برای League و Valorant هستند، کمک نمیکند. واگذار کردن تقریباً یک سوم از فروش خود به اندازه کافی بد است بدون اینکه به طور مستقیم باعث ثروتمند شدن بازیهایی شود که مردم به جای بازیهای شما بازی میکنند.
دلیل اصلی اینکه من احتمال انتشار بازیهای Riot را در Steam کمی بیشتر تخمین زدهام این است که Riot در حال حاضر با پلتفرمهای دیگر دوستانه است. نسخه موبایلی League of Legends و Teamfight Tactics در هر دو فروشگاه اپلیکیشن موجود است، Valorant در Game Pass موجود است و Riot اخیراً تمام قدرت خود را به پشت نسخه کنسولی Valorant انداخته است. نمیتوانیم فراموش کنیم که Riot قبلاً بازیهای فرعی League of Legends مانند Ruined King و Song of Nunu را توسط برچسب Riot Forge منتشر کرده است. اما با توجه به اینکه Riot اوایل سال Riot Forge را بسته است ، این موضوع اهمیت زیادی ندارد، مخصوصاً اگر در ابتدا هم اهمیت زیادی داشته باشد.
## Minecraft
**تاریخ انتشار اولیه:** نوامبر 2011
**احتمال انتشار در Steam:** 50%
**دلیل:** نسبت به اکثر موارد موجود در این لیست، انتشار Minecraft در Steam برای من کمتر جالب توجه است. Minecraft Dungeons و Minecraft Legends در حال حاضر در Steam موجود هستند و نسخه Bedrock Minecraft علی رغم مالکیت Microsoft در همه پلتفرمهای PlayStation، Nintendo و موبایلی موجود است.
با این حال، من این موضوع را با احتمال 50 درصد تخمین زدهام به دلیل دو موضوع: اول، در PC هر دو نسخه Java و Bedrock با لانچر های متصل به آن عرضه میشوند. با توجه به اینکه تشخیص این دو نسخه از یکدیگر چقدر آزار دهنده است، چه برسد به درک اینکه کجا و چه زمانی آنها را نصب کرده اید، من تصور میکنم یکپارچه سازی آسان با Steam وجود نخواهد داشت. دوم، من مطمئن نیستم که چند نفر هستند که علاقه مند به بازی Minecraft هستند که آن را به نوعی در PC در اختیار ندارند.
با این حال، مطمئن هستم که افرادی هستند که برای اجتناب از مشکلات نصب بازی از Microsoft Store ، مایل به پرداخت برای آن در Steam هستند.
## Star Citizen
**تاریخ انتشار اولیه:** اولین ماژول قابل بازی در آگوست 2013
**احتمال انتشار در Steam:** 15%
**دلیل:** کمپین معروف جمع آوری کمک مالی Star Citizen میلیونها دلار جمع آوری کرد و قول داد که “همه چیزی را که Wing Commander و Privateer/Freelancer را ویژه میکرد” با استفاده از یک جهان شبیه سازی شده و مداوم که به نظر برخی از افراد در سال 2024 هنوز به طور عمده نظری است، ارائه دهد.
Star Citizen در کنار بازی فرعی Squadron 42 با وجود تغییر مداوم زمان بندی RSI ، به طور منظم با استفاده از مزایای بازی که ممکن است روزی به وجود بیاید، درآمد زا است. با وجود لانچرهای اختصاصی و “فروشگاه تعهد” که در حال حاضر وجود دارد، من احتمال زیادی میدهم که RSI از حفظ سود این طرح راضی باشد و یک مرداب ممکن از درخواست بازپرداخت و ناخرسندی مشتری که من شک دارم Valve از به دوش کشیدن آن خوشحال باشد، ایجاد کند.