## شکست تلخ میمون سیاه: واکنش مدیرعامل استودیو گیم ساینس به باخت در مراسم بازیهای سال
بازی «افسانه سیاه: سونگکونگ» در مراسم جوایز بازیهای سال، علیرغم کسب جوایز ارزشمند «بهترین بازی اکشن» و جایزه انتخاب مردمی، نتوانست عنوان «بازی سال» را از آن خود کند. این موضوع موجب ناامیدی عمیق فنگ جی، مدیرعامل استودیو گیم ساینس، سازنده بازی شده است.
جی در پیامی در پلتفرم اجتماعی چینی ویبو، از این شکست ابراز تأسف کرد. ترجمه پیام ایشان با چالشهایی همراه بود، چراکه انتقال ظرایف زبانی، بهویژه طنز و کنایه، در ترجمه ماشینی دشوار است. با این حال، میتوان بهوضوح ناامیدی او را از دست دادن جایزه اصلی دریافت. او پیروزی در بخشهای دیگر را قابل تقدیر دانست، اما از عدم کسب عنوان «بازی سال» ابراز پشیمانی کرد و در نهایت بیان داشت که معیارهای انتخاب بازی سال برایش مبهم مانده است.
جی همچنین به نارضایتی گسترده بازیکنان از این نتیجه اشاره کرد و افزود که بسیاری از این اعتراضات بهصورت طنزآمیز یا کنایهآمیز بیان شده که او را به خنده واداشته است. او این ناراحتیها را نشانهای از اعتماد به نفس و غرور ملی دانست و گفت که عدم دستیابی به موفقیت مورد انتظار، طبیعی است که باعث ناراحتی میشود.
خبرنگار کتاگو، الانا پیرس، که در مراسم حضور داشته، از گریه یکی از اعضای تیم «افسانه سیاه: سونگکونگ» پس از پیروزی بازی Astro Bot گزارش کرده است. هرچند این واکنش ممکن است برای برخی شدید به نظر برسد، اما سالها تلاش و زحمت برای ساخت بازیای که شانس کسب عنوان بهترین بازی سال را داشته، قطعاً لحظههای احساسی را برای سازندگان رقم میزند. علاوه بر این، کسب عنوان برتر در مراسم غربی برای یک بازی با هویت فرهنگی چینی، اهمیت فوقالعادهای دارد.
پس از مراسم، نظرات مثبت کاربران در استیم برای بازی «افسانه سیاه: سونگکونگ» افزایش یافت و بسیاری از آن بهعنوان «بازی واقعی سال» یاد کردند. همزمان، حملهای کوچک به امتیازات بازی Baldur’s Gate 3 در استیم صورت گرفت. این حمله ظاهراً ناشی از سوء تفاهم در ترجمه سخنان سوان وینکه، مدیر لاریان استودیز، و همچنین انحصاری بودن بازی Astro Bot برای پلی استیشن 5 و در نتیجه در دسترس نبودن آن در استیم بود.
جی به شوخی اشاره کرد که دو سال پیش، متن سخنرانی پذیرش جایزه بازی سال را نوشته بود. این موضوع نشاندهنده طنز تلخ و خودآگاهی اوست. او در پیام خود اعتقاد دارد که موفقیت «افسانه سیاه: سونگکونگ» حاصل تلاشهای فرهنگی، استعدادها و محیط کسبوکار چین و بازیکنان سراسر جهان است و این فقط یک اتفاق تصادفی نبوده است. جی به آیندهای روشن برای صنعت بازیسازی چین و خلق داستانهای جذابتر و با کیفیتتر برای جهان امیدوار است.