بازی‌های VR، مدیتیشن من در سال ۱۴۰۳!

تجربه شگفت‌انگیز واقعیت مجازی و آرامش ذهنی با Beat Saber

سال گذشته، هدست واقعیت مجازی متا کوئست 3 را خریداری کردم (یا بهتر است بگویم، همسرم به من اجازه خرید آن را داد!)، هدف اصلی‌ام تجربه نسخه دوم بازی Asgard’s Wrath بود. اما در کمال تعجب، این هدست به ابزاری ارزشمند برای آرامش ذهنی من تبدیل شد.

در ابتدا، بازی‌های بزرگ و ماجراجویی‌های حماسی مرا به سوی این دستگاه می‌کشاندند، اما با گذشت زمان، بازی‌های ریتمیک و آرامش‌بخش مانند Beat Saber و Synth Riders جایگاه ویژه‌ای در زندگی من پیدا کردند. حتی وقتی امسال فرصت امتحان کردن Pico 4 Ultra (رقابت جدی برای متا کوئست) را داشتم، بیشتر از همه به قابلیت پشتیبانی از ردیاب‌های مچ پا برای بازی‌های ریتمیک جذب شدم.

من به عنوان یک علاقه‌مند به سخت‌افزار و هم‌زمان فردی با افکار پریشان، همیشه از داشتن یک مانیتور اضافی برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی لذت می‌بردم. حتی الان که با یک مانیتور کار می‌کنم، از اینکه مانیتور دوم تهیه نکرده‌ام، حسرت می‌خورم.

اگر زمان بازی من در واقعیت مجازی را بررسی کنید، متوجه می‌شوید Beat Saber در صدر لیست قرار دارد. البته نه به این دلیل که بهترین بازی VR من است. من از Batman: Arkham Shadow و Behemoth هم لذت بردم، اما هنوز جرات شروع Asgard’s Wrath 2 را پیدا نکرده‌ام.

با این حال، بعد از مدتی متوجه شدم که Beat Saber برای من مثل یک مدیتیشن عمل می‌کند. قبلاً برای تکمیل حلقه فعالیت روزانه در اپل واچ، به دنبال ورزش‌های کوتاه مدت بودم، اما حالا می‌دانم Beat Saber روشی عالی برای آرامش ذهن است.

Beat Saber بازی لمسی و سرگرم کننده‌ای است، با کنترل‌هایی که هنگام ضربه زدن به بلوک‌ها می‌لرزند، اما فاقد پیچیدگی‌های حواس‌پرتی است. هیچ داستانی، هیچ پیام پنهانی وجود ندارد. فقط شما، موسیقی و شمشیرهایتان.

من که به داشتن چندین صفحه نمایش عادت دارم، با قرار دادن یک صفحه نمایش بزرگ (متا کوئست) روی صورتم، زمان استفاده از صفحه نمایش را کاهش داده‌ام! می‌دانم کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما واقعاً اینطور است. از این طریق، بعد از یک روز سخت کار، یا هنگام تفکر درباره موضوعات پیچیده، آرامش می‌یابم.

همیشه از دوش گرفتن برای حل مسائل استفاده می‌کردم، اما گاهی نیاز به مکانیسم مقابله‌ای بهتر حس می‌شود. حالا، با بهانه ورزش سبک در خانه، از هدست برای تمرکز و تفکر استفاده می‌کنم. موسیقی EDM Beat Saber، هرچند دقیقا با سلیقه من مطابقت ندارد، پس‌زمینه مناسبی برای لحظات تأمل است. من آهنگ‌ها را مثل یک صدای سفید قبل از یوگا انتخاب می‌کنم.

متا کوئست 3 با کنترل‌های بهبود یافته، تراشه قوی‌تر، و مهم‌تر از همه، قابلیت عبور بهتر نور، امکان تعامل بیشتر با محیط واقعی را فراهم می‌کند. هنوز نمی‌توانید در داخل هدست به گوشی نگاه کنید، اما این محدودیت به سلامت روان و حس فضایی من کمک زیادی کرده است.

واقعیت مجازی در بسیاری از نقاط زندگی من، فضایی برای تفکر فراهم کرده است. در آغاز قرنطینه در سال ۲۰۲۰، از مادربزرگم که بیمار بود، پرستاری می‌کردم و از ترس ابتلا به بیماری، کمتر از خانه بیرون می‌رفتم. در آن زمان بود که اولین کوئست را خریدم و برای اولین بار از VR استفاده کردم.

چون کامپیوتر من قادر به اجرای VR نبود، امکان اجرای بازی‌ها به صورت بومی بدون نیاز به ارتقای سخت‌افزار، بسیار مفید بود. سپس، به سرعت Quest 2 را خریداری کردم و از طراحی و پردازنده آن حتی بیشتر لذت بردم.

در سال گذشته، این فضای آرامش بخش در VR را دوباره کشف نکرده‌ام، بلکه فقط به وجود آن پی برده‌ام. در چند سال گذشته، بارها از هدست برای حل مشکلاتم استفاده کرده‌ام، اما حالا این کار آگاهانه‌تر شده است.

فکر کنم وقت آن رسیده که چند بسته آهنگ جدید برای هدست جدیدم تهیه کنم.

مجله خبری بازی و تکنولوژی بازی تاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *